Március 22-én ünnepélyesen is átadásra kerül a kerékpárút Sándorfalva és Ópusztaszer között. Az ünnepélyes avatáson köszöntőt mond Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztéséért és népszerűsítéséért felelős kormánybiztos, Farkas Sándor, az Agrárminisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes, valamint Gémes László, a Csongrád-Csanád Megyei Közgyűlés elnöke.
A megépült kerékpárút kiemelt jelentőségű Sándorfalva, Dóc és Ópusztaszer, illetve az egész megye számára, mely több mint tízéves terv, de korábban nem volt rá megfelelő forrás. A 4519 jelű Csongrád–Szeged összekötő út mentén kialakított 17,6 kilométernyi új kerékpárút az országos és a megyei területrendezési tervben kijelölt országos és térségi hálózatba illeszkedik, része az EuroVelo 11 útvonalnak, és számos régebben vagy közelmúltban épült kerékpárúthoz csatlakozik.
Erről a szakaszról anno úgy írtunk, hogy nem csupán a tram-train kígyózik, de a bicikliút is. A teljes kerékpárút egy szakaszán még hatezer négyzetméternyi „erdőt” is legyalultak az építkezés miatt, van, ahol konkrétan körbeaszfaltozták a póznákat, majd köré festettek sárgával pár vonalat biztonsági sáv gyanánt, ami mellett kiszélesítették az aszfaltutat (mondjuk ilyesmi Szegeden is van a Petőfi Sándor sugárúton, ott fákat kell kerülni így), itt viszont nemes egyszerűséggel kikerülték a villanyoszlopokat:
A Szegedbicaj nevű kerékpároscsoportnak is feltűnt a dolog, akkoriban a következőt írták Facebook-oldalukon: „Imádjuk mikor hülyének néznek minket. Erre megy a pénz? A bicajosok élete talán olcsóbb mint odébbrakni pár k.rva póznát? A kommentek között Sándorfalva belsejéről is van kép és beszámoló is... nevetséges. Már örülnénk hogy normálisan el lehet majd bicajozni Ópusztaszerre és nem kell a gyorshajtó autósok között menni erre meglátjuk ezt.”
A beruházás költségeit finanszírozó Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Fenntartható települési közlekedésfejlesztés című felhívásának megfelelően az elkészült kerékpárúton biztonságosan közlekedhetnek a településeken napi rendszerességgel kerékpározók a munkahelyre vagy iskolába a külterületi lakott helyekről, tanyákról, dűlőkből, vagy akár a településközpontokból a kiskerti övezetekbe és a majorokba tartók – írja ugyanakkor a Csongrád-Csanád Megyei Önkormányzat sajtóközleménye. Emellett turisztikai szempontból is jelentős a fejlesztés, ugyanis célunk volt többek közt a természetbarát turizmust kedvelők kiszolgálása, hisz a kerékpárút
Sándorfalván a Nádastó Szabadidőparkot, míg Ópusztaszeren a Nemzeti Történeti Emlékparkot érinti, és kapcsolja össze a Tisza menti nevezetességeket a megyeszékhely gazdag turisztikai kínálatával.
A projektet a Csongrád-Csanád Megyei Önkormányzat és a három érintett települési önkormányzat konzorciumi együttműködésben valósította meg kicsivel több, mint 1 milliárd forintos költségvetésből. A pályázott és elnyert 699,98 millió forint támogatási összeghez két alkalommal ítélt meg a Kormány többletforrást: Sándorfalván a külterületen és a lakott területen is bővült a kerékpárút műszaki tartalma az eredeti tervekhez képest. Ennek köszönhetően a Sándorfalva belterületén átvezető szakasz teljesen újjáépült a keskeny, régi kerékpárút helyén. A beruházás építtetői a települési önkormányzatok, a megyei önkormányzat pedig az előkészítési és menedzsmenti feladatokban vállalt szerepet.
A kerékpárút mentén épült két árnyas pihenőhely is esőbeállóval, asztallal, padokkal, kerékpártámasszal és információs táblákkal, az egyiket a Balástya–Dóc összekötő út keresztezése közelében Ópusztaszer területén, a másikat pedig a sándorfalvi kiskertek II. dűlője keresztezésénél alakították ki. A buszra szállókra gondolva kiépültek az autóbusz-megállók megközelíthetőségét biztosító burkolatok is. A természetbarát turizmus kedvelőinek örömére a kerékpárút jelentős részben a Pusztaszeri Tájvédelmi Körzet területén és a Natura 2000-es hálózat Alsó-Tiszavölgy Különleges Madárvédelmi Területén halad keresztül.
Fotó: Kuklis István / Délmagyarország