Aláírták a makói Contitech új kollektív szerződését

Hónapok óta tartó vitás helyzetet követően megállapodás született a makói Continental – hivatalos nevén ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – dolgozói és a vezetőség között. Korábban az állami támogatás megvonása, vitatott rendelkezések, sztrájk és elbocsátások is szóba kerültek az üzem kapcsán – számolt be róla az Autopro.

A makói Contitech közleménye szerint december 2-án a felek aláírták a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. új kollektív szerződését. Mint írták, ez fontos lépés ez vállalat számára a munkabéke irányába, ezzel ugyanis elindultak az egység és az együttműködés útján. Szakszervezeteink, azaz a CDFSZ, az MGSZ és az MTSZSZ a munkáltatóval közösen egy nem mindennapi, szükségszerű helyzetet kezeltek most eredményesen. Ez jó jel és útmutató példa arra, hogy a következő időszakban is képesek legyünk közösen válaszokat adni a kihívásokra – írja a vállalat. A közlemény szerint az új szerződést belső csatornákon a vállalat minden dolgozója számára elérhetővé teszik.

Mi is foglalkoztunk a makói gyárban történtekkel. Az egész ott kezdődött, hogy a vállalat vezetősége tavaly egyoldalúan, a rabszolgatörvényt kihasználva akarta felbontani az akkori kollektív szerződést. Ez ellen azonban a helyi szakszervezet, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) és egyes dolgozók is tiltakoztak, később sztrájkkal érték azt el, hogy egy új kollektív szerződést kössenek. Ezt azonban több botrány is kísérte.

Változott a cég vezetése, az új ügyvezető érkezése után a létszámcsökkentés is elkezdődött, azaz folyamatosan bocsátottak el régi, akár több évtizede a gyárban dolgozó kollégákat, akik a februári sztrájkokban részt vettek, hogy ezzel törjék meg a sztrájkhajlandóságot és az egységet, ami az új kollektív szerződés átnyomásához jöhet jól. Azóta – a szakszervezet becslése szerint – mintegy száz embertől vált meg a gyár, erre jönne még száznegyven.

Ezen túlmenően ”viselkedési kódexet” vezettek be. A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) korábbi közleménye szerint az új ”viselkedési kódex” alapján a munkavégzés közben a dolgozókkal csak írásbeli engedéllyel válthat szót „másik üzemegységből” érkező személy. A történtekre reagálva a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) is közleményt jelentetett meg, amelyben „durva cenzúrának” nevezték a Continental tettét, egyúttal felszólították a kormányt, rendeljen el azonnali hatósági vizsgálatot a makói cégnél.

Még október 21-én írtuk meg, hogy elveszítheti állami támogatását a makói Continental, mivel a korábban 1300 embert foglalkoztató makói üzemben a már elküldött 100 munkavállalóval együtt összesen 240 elbocsátását jelentették be az év végéig. Lázár szerint ezen kívül még 300 embertől válhatnak meg jövőre. Legutóbb október 20-án háborodott fel Lázár János a makói üzem előtt. A helyzet megoldása érdekében három dolgot kért a magyar államtól:

  • Függessze fel a Continental állami támogatását.
  • A korábban nyújtott támogatásokat a kormány vizsgáltassa ki.
  • Minden elbocsátott dolgozó kapjon segítséget a kormányzattól.

A Continental a hvg.hu megkeresésére akkor viszont azt közölte, hogy a 2016-ban kapott támogatás létszámhoz kapcsolódó feltételeit eddig teljesítették, de a szektor 2018 óta tartó, és egyre súlyosodó válsága miatt mostanra veszélyben van a program eddigiek szerinti folytatása. Már októberben lehetett tehát tudni, hogy a gumigyár a problémákat korábban már jelezte a kormánynak, folyamatosan egyeztetnek, és amennyiben nem képesek tartani a korábban tervezetteket, akkor a támogatás hátralevő részét maradéktalanul visszafizetik.