Tényleg lassú a tram-train, és semmi értelme nincs az egésznek?

Felforrtak az indulatok a kommentmezőkön azt követően, hogy a Szegeder néhány napja megírta: 49 perc lesz a tram-train menetideje. És hogy miért a meghökkenés? A leggyorsabb buszjárat 30 perc alatt teszi meg a két város közötti távot, a vonat pedig 38 perc alatt, ezért. Kijelenthető tehát, hogy a tram-train projekt megbukott, Lázár János pedig ezentúl legfeljebb portás lehet a ménesbirtokon is. Vagy mégsem ilyen egyszerű a történet?

Hétfői cikkünket az országos sajtó is szemlézte, összességében tízezrek olvashattak erről. A cikk alapvetően arról szól, hogy egy a birtokunkba került menetrendtervezet alapján bemutatjuk a tram-train várható menetidejét: azt, hogy a két városon belüli idők, a városközi eljutás, illetve szigorúbban véve a két belváros közötti menetidők hogyan alakulnak (utóbbi azért, mert Lázár Jánosék is mindig erről beszéltek).

Erre bezzeg van péz!

Ezt követően arról írtunk, hogy a 49 perc miért nem sok, és hogy miért nem összehasonlítható ez a busszal vagy a vasúttal. A cikk verdiktje is arra futott ki, hogy az egyébként közel 80 milliárd forintból összerakott tram-train igazából kedvezőbb, ha az ember a hódmezővásárhelyi és a szegedi belvárosok között akar utazni, vagy valamely más, érintett városrészek között. Mégis, a cikk alatti kommentek jelentős része ilyen volt:

  • 30 perc busszal 🤣🤣🤣🤣 Már megérte megcsinálni 🤣🤣🤣
  • 49 perc... Ami másként fél óra...😂😂😂
  • a busz bentvan 30-35perc alatt a mars teren
  • Annyi idő alatt bicajjal is odaér a delikvens.
  • Akkor ez is jo penztemeto!
  • Rettenetesen sok ez az idő.

Mielőtt az összes hozzászólást idemásolom, inkább vegyük át újra, hogy akkor a menetrend alapján nevezhető-e sikerprojektnek Lázár vasútvillamosa. Sok újat nem fogok írni előző cikkünkhöz képest, illetve talán mégis, hiszen ezúttal a busz mellett már a vasúttal, az autóval és why not-alapon a kerékpárral is összevetjük a tram-traint. Nézzük!

Illetve előbb tisztázzunk valamit, ami kritikus: a tram-train tényleg akkor versenyképes igazán, ha az általa feltárt területek között utazunk vele.

Tehát ha mondjuk Tarjánból megyünk Tarjánba (igen, mindkét városban van Tarján, és egyiket sem érinti a vasútvillamos), akkor jó eséllyel busszal gyorsabb lehet az út, de belvárosból belvárosba, ahol a tram-train lesz erősebb, talán többen utaznak. Azért is, és ez szintén kritikus infó, mert Hódmezővásárhelyen a lakótelepek kvázi a belvárosban, vagy annak szélén helyezkednek el. A legeslegtávolabbi panelház is csak 10 perc sétára van a tram-train megállójától, egy átlagos lakótelepi panelház pedig néhány perc alatt elérhető az új vonaltól.

Fotó: Lázár János hivatalos oldala / Facebook

Tram-train
A Strandfürdő megállótól (ahová 12 perc ugye a sétaidő) indulva a vasútvillamos 38 37 perc alatt ér a Bécsi körútig az Aradi vértanúk terére, ahonnét még 8 7 percre van gyalog az egyetem bejárata. Útközben kényelmesen lehet még tanulni is, nem rázódnak le a betűk a lapról, mint a buszon tennék.

Idő: 59 57 perc (átszállás miatti időveszteség: ~10 perc)
Költség: a tram-train árai egyelőre ismeretlenek

Autó
Létezik ma már olyan egyetemista, aki kocsival jár. Útközben nem lehet tanulni, plusz eléggé drága is az egész, mert kell parkolójegyet váltani.

Idő: 27 perc
Költség:
 irányonként napi 1430 forint: 940 forint üzemanyagra, plusz két órányi parkolás 490 forint

Kerékpár
Fixi, vádli, hátszél.

Idő: másfél óra
Költség: 

Duna utca, Tisza-part

Szombat délután van, 19 órára megyünk, találkozunk egy barátunkkal a Móra Ferenc Múzeum lépcsőinél.

Távolsági busz
Ez az egyetlen eset, amikor a vásárhelyi autóbuszállomás a fel-, s a szegedi a leszállóhelyünk. 12 percet sétálunk előbbire, a busz 18:15-kor megy, '52-re van a Marson. Innen 13 perc a séta, pár percet késünk majd.

Idő: 63 perc
Költség: 
irányonként 560 forint (ritkán járunk, nincs bérlet)

Vasút
A vasútállomás szintén 12 percre található, a vonatút 38 perc, a nagyállomásról azonban további 20 percet kell majd sétálni.

Idő: 70 perc
Költség:
irányonként 650 forint

Tram-train
A tram-train Kálvin János téri megállója 8 percre található otthonunktól, az utazás maga 40 perc, aztán még 2 séta a múzeumig.

Idő: 50 perc
Költség: a tram-train árai egyelőre ismeretlenek

Autó
Kényelmesnek kényelmes, elegánsnak elegáns, de egy pohár bor sem csúszhat le. Ha viszont mondjuk a vasútvillamost választjuk, még meg is spórolunk egy nagy fröccsöt.

Idő: 27 perc
Költség:
irányonként 940 forint

Kerékpár
Kivitelezhető.

Idő: közel két óra
Költség: 

Verdikt

Most, hogy végigvettünk ennyi opciót utazási időkkel és árakkal, ideje egy végszónak. Pontokba szedtem az általam vélt tanulságokat.

  1. Örökérvényű, hogy mindig az a közösségi közlekedési járat lesz a leggyorsabb, amelynek megállói közel vannak hozzánk. A tram-train belvárostól belvárosig lesz verhetetlen.
  2. Nem mindig érdemes csak az eljutási időt meg az árakat nézni, ott van még egy nagyon fontos, hazánkban alulreprezentált szempont: az utazási kényelem. Milyenek a jármű körülményei, miket nyújt szolgáltatásként, és mennyire fáradunk el útközben? Talán a bringa a legfárasztóbb; aztán az autóvezetés, aminek során folyamatosan figyelnünk kell, nem tudunk kikapcsolódni; majd a minden körforgalomban rángató, morajló dízelmotor-hajtotta távolsági busz, amit a jellemzően régi, koszos vonat követ. És a végén ott a tram-train és annak új, tiszta (persze ez idővel romolhat), alacsonypadlós szerelvényei. Amiken lesz Wi-Fi, asztal és vécé is. Ezeket még a vonat sem tudja mind.
  3. A busz–vonat–tram-train összehasonlításakor az sem elhanyagolható, hogy a vasútvillamost nem ezek versenytársaként találták ki, hanem az autózás alternatívájaként. Hogy ne kelljen fenntartási költséget fizetnünk, útadót, cascót, benzint, életéveket a stressz miatt, hogy ne kelljen állandóan parkolóhelyért könyörögnünk; hanem egyszerűen, biztonságosan és kényelmesen utazhassunk e két város között.
  4. Nem biztos, hogy drága lesz a tram-train, sőt! Nem is lehet az, hiszen azonnal fejét vennék Lázárnak, aki nemrég egy interjúban is azt mondta, szerinte 550–650 forint körül lesznek a teljes árú menetjegyek. Ennyibe kerül most busszal vagy vonattal is menni, csak ott sokszor még helyijáratos jegyre is kell költeni.
  5. Érdemes figyelembe venni azt is, hogy a különböző közösségi közlekedési járatok mind késésben vannak a reggeli és délutáni csúcsban, s ezek közül a tram-train lesz a leghatékonyabb. Hogy miért? Mert a busz végig fogja szopni – pardon – a 47-es óriási forgalmát, főleg Szegeden a nagykörút és a városhatár között; a vonat pedig alapvetően kiszámíthatatlan, hiszen Békéscsabára/ról jár. A vasútvillamos a városok között jó eséllyel tartja majd a menetrendet (hacsak nem szól bele a csabai vonat késése), a városokban pedig kvázi mindenhol védett pályán halad, így nem áll be a dugókba.
  6. További mínuszperceket hozhat a tram-train javára, hogy várhatóan idővel egyre tempósabb lesz az átállás a dízel- és a villamosüzem között. Jelenleg erre 3–4 percet hagynak mindkét városban, de valójában fél perc is elég volna, úgy tudjuk. Óvatos a MÁV. Idővel valószínűleg lesz csökkenés.
  7. És hogy magunk ellen is szóljak: ez mind csak találgatás, becsülgetés volt, a való élet eldönti majd, melyik lesz a legkedveltebb közlekedési forma.

 

Frissítés (október 31. 13:32): Néhány dolgot tévesen írtunk eredetileg, ezeket javítjuk most itt. 1. Ha a BTK-ra megyünk, a tram-trainről nem a Bécsi körútnál, hanem az Aradi vértanúk terénél kell leszállni, s ezzel 2 perccel kevesebb az út, mint eddig írtuk. 2. A tram-trainen nincs vécé. 3. Az egyébként mindig alacsonypadlós tram-trainen (és vonaton is) lehet kerékpárt szállítani, ami jócskán felgyorsíthatja majd a városon belüli közlekedést.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Fotó: Lázár János hivatalos oldala / Facebook

Hogy igazságosak legyünk, több releváns utazási opciót fogunk vizsgálni. Olyat például, hogy egy vásárhelyi lakótelepi munkás ingázik otthona és egy nagy szegedi gyár között (1.); olyat, hogy egy vásárhelyi egyetemista a szegedi belváros szélére jár órákra (2.); és olyat, hogy egy vásárhelyi kertvárosi lakos a szegedi belvárosba megy kikapcsolódni (3.).

Ezek a következők:

  1. Az egyik vásárhelyi lakótelep közepéről (Oldalkosár utca 9.) a szegedi Pick-gyárba (Szabadkai út 18.)
  2. A másik vásárhelyi lakótelep széléről, a Parkerdő mellől (Liget sor 40.) a szegedi bölcsészkarra (Egyetem utca 2.)
  3. A vásárhelyi Susán városrészből (Duna utca 8.) a szegedi Móra parkba.

Mindegyik úticél viszonylagos közelségében található távolsági busz és tram-train megállóhely is. Azért nem nézünk távolabbi célpontokat, mert ott egyértelműen az autó nyerne, legalábbis eljutási időben. Továbbá nem csak az időt, de a becsült költségeket is górcső alá vesszük.

A három opció kezdő- és végpontjai térképen

Fotó: Google Maps

Panelbó' melóba

Délelőttösök vagyunk a Picknél, 6-ra be kell érni, különben belőlünk lesz szalámi. A távolsági busz megállója pontosan ott van esetünkben Hódmezővásárhelyen (a Tóalj utcán, a Hősök terénél), mint a tram-trainé, a vasúthoz már többet kell sétálni. Mehetünk autóval is, van parkolóhely a gyár előtt, de akár bringázhatunk is, ha szeretnénk minden nap meghalni a fáradtságtól. Nézzük!

Távolsági busz
4:43-kor megy a busz a Tóalj utcától, 6 perc odasétálni. Útközben, a buszon még tudunk aludni valamennyit, bár minden körforgalomban felébreszt, ahogy koppan fejünk az ablaküvegen, vagy leesik a könyökünk a "párkányról". 5:12-kor már a Mars téren isszuk az automatás kávét, innen óra 25-kor megy a röszkei busz, ami pont megáll a Pick előtt. Kevesen használják városon belül a helyközi buszokat, talán nem is lehetne, de a sofőrt nem zavarja.

Idő: 55 perc (átszállás miatti időveszteség: 13 perc)
Költség: 
irányonként napi 715 forint (bérlettel 486 forint)

Vasút
Kellemetlen, 20 perces reggeli sétával indul a nap, van idő az élet nagy dolgain merengeni az üres Ady Endre úton, ahogyan sétálunk ki a népkerti vasútállomásra. 5:07-kor megy az első vonat, erről '27-kor szállunk le Rókuson, hogy a 90-es busszal menjünk tovább. A következő '47-kor jön, ezzel már be se érünk. Kirúgnak.

Idő: 83 perc (átszállás miatti időveszteség: 20 perc)
Költség:
irányonként napi 835 forint a helyi járatos jeggyel együtt (bérletekkel 563 forint)

Tram-train
Itt is 6 perc séta van a megállóig, a tram-train a két város közötti utat elméletileg 27 perc alatt fogja teljesíteni. Kényelmes, csöndes, alszunk végig. Leszállunk Rókuson, a 90-essel megyünk tovább.

Idő: 56 perc (átszállás miatti időveszteség: ~10 perc)
Költség: a helyijáratos menetjegy 370 forint (bérlet 159 forint), a tram-train árai egyelőre ismeretlenek

Autó
Kocsival gyors az út, útközben tudjuk hallgatni a rádiót, fogaskerékként ingázunk a gyorsforgalmi úton a hajnali napkeltében. Így elég fél órával később elindulni, mintha közösségi közlekednénk.

Idő: 31 perc
Költség: 
irányonként napi 1046 forint (csak üzemanyaggal számolva, erre jön még biztosítás, útadó, amortizáció)

Kerékpár
Már a gondolat elfáraszt.

Idő: közel 2 óra
Költség: 

A külvárosból az egyetemi műkőlépcsőkig

Szintén hétköznap, de most 13 órára megyünk a bölcsészkarra, ami az Egyetem utcában található. A tram-train megállója 12 percre, a buszé 10 percre van, mindkettő az Ady Endre úton.

Távolsági busz
A busz 11:50-kor megy az Adyról, 12:20-ra érünk a Petőfi Sándor súgárút nevű megállóhelyre, ahonnan a busz a nagyállomásig megy tovább (nem minden járat ilyen, ez pont de), mi pedig a BTK-ra. Háztól buszig 10 percet sétálunk, busztól házig 4-et.

Idő: 44 perc
Költség: 
diákárakon számolva irányonként napi 232 forint (bérlettel 202 forint)

Vasút
A vasútállomás közel van a Liget sorhoz, 11 perc sétával. A vonat kétóránként jár napközben, mi a 11:07-essel kell, hogy menjünk, ami '40-kor van Szeged vasútállomáson. Innen 15 perc gyalog az egyetem, kár ennyire busszal járni.

Idő: 59 perc
Költség:
diákárakon számolva irányonként napi 280 forint (bérlettel 49 forint)