Tegnap írtuk meg, hogy elveszítheti állami támogatását a makói Continental, mivel a korábban 1300 embert foglalkoztató makói üzemben a már elküldött 100 munkavállalóval együtt összesen 240 elbocsátását jelentették be az év végéig. Lázár szerint ezen kívül még 300 embertől válhatnak meg jövőre.
Mindezt úgy, hogy a kormány a munkahelyek megőrzéséért adott nekik milliárdokat az adófizetők pénzéből.
Szerdán Lázár János háborodott fel a makói üzem előtt. A képviselő szerint a makói Continental becsapta a dolgozóit, a makóiakat és a magyar államot: állami támogatást vettek fel, most pedig több száz embert bocsátanak el. A helyzet megoldása érdekében három dolgot kér a magyar államtól:
A Continental a hvg.hu megkeresésére viszont azt közölte, hogy a 2016-ban kapott támogatás létszámhoz kapcsolódó feltételeit eddig teljesítették, de a szektor 2018 óta tartó, és egyre súlyosodó válsága miatt mostanra veszélyben van a program eddigiek szerinti folytatása.
A problémákat már korábban jelezték a kormánynak, folyamatosan egyeztetnek, és amennyiben nem képesek tartani a korábban tervezetteket, akkor a támogatás hátralevő részét maradéktalanul visszafizetik.
Jelenleg több forgatókönyvet mérlegelnek, függetlenül attól, hogy mi lesz az eredmény, az ígéretük szerint minden állami szabályozásnak meg fog felelni. A makói gyár jövőjéről azt írták, Makón a kiemelten nehéz gazdasági helyzet és a rendkívül problémás középtávú kilátások ellenére sem szeretnénk bezárni a gyárat, a munkahelyek nagy részét a súlyos pénzügyi veszteségek ellenére is megtartják.
Makón állításuk szerint a vállalat többi egységéhez képest speciális a helyzet, hiszen a minden piaci szereplőt érintő félvezetőhiány és iparági transzformáció mellett az egységet a kimagasló arányú dízel termékportfólió körülményei is visszavetik. Ebből kiderül, hogy a cég folyamatosan tárgyalt a kormánnyal Lázár videója idején, tehát a képviselő által felsorolt pontok lényegében okafogyottá váltak, a videó célja így kérdéses.
Hajdú Roland, a Makói Gumiipari Szakszervezet vezetője arról nyilatkozott a hvg.hu-nak, hogy az autóipari szektor globális lejtmenete ugyan indokolhatja a Continental lépéseit, de álláspontjuk szerint a munkavállalókkal egyezkedve, közösen kellene kialakítani a leépítések menetét. Hajdú szerint van arra példa, hogy egy multi kénytelen szűkíteni a termelését, de ez esetben több éves kifutással lehetne megállapodni a dolgozókkal, akár pluszpénzt is elkülönítve azok számára, akik a végsőkig kitartanak.