Nem amatőr volt a kisgép két pilótája, a NATO légvédelmét tesztelhették

Elképzelhető, hogy oroszok vették meg néhány nappal ezelőtt egy litván tartalékos katonától azt a gépet, amivel aztán hat NATO-tagállam, köztük hazánk légterébe is berepültek. A légtérsértő repülésnek köze lehet az ukrajnai háborúhoz – írja az RTL.hu.

Tegnap beszámoltunk arról az RTL Híradója nyomán, hogy filmbe illő jelenetek zajlottak le, amikor egy litván kisgép keresztülszelte Kelet-Európát, több ország készenléti elfogóvadászait is riasztva, köztük a magyar Gripeneket, vagy az amerikai és román F-16-osokat. A kisgép Hajdúszoboszlón szállt le tankolni, majd a rendőrök elől elmenekülve folytata útját.

Nem tudni, kié a gép

A gépet sokáig árulta egy Bronius Zaronskis nevű litván úriember. 15 Min litván híroldalnak Zaronskis azt mondta, hogy valóban övé volt a gép, sokáig keresett rá vevőt, de kevés érdeklődő volt rá. Nem sokkal ezelőtt azonban jött egy komoly érdeklődő, aki végül megvette tőle a gépet. A vevőt azonban nem ismeri, egy szófiai cég nevében kötöttek vele szerződést.

Ő eleve úgy tudta, hogy a gépet a vevő trailerrel fogja elszállítani, nem sejtette, hogy repülni akarnak vele. Zaronskis annyit közölt, hogy hárman voltak, külföldiek, ukránok vagy románok, esetleg bolgárok.

Az adásvétel során az egyikükkel oroszul beszélt.

Aleksandra Armoškaitė, a litván Közlekedési Kommunikációs Ügynökség kommunikációs vezetője a litván hírportálnak elmondta, hogy Bronius Zaronskis június 4-én kérvényezte a repülőgép törlését a lajstromból, de a gép tulajdonjoga az új tulajdonos nevére még nem lett átvezetve, így az ő nyilvántartásukból nem derül ki, kié most a repülő.

A pilóták profik voltak, a NATO-t tesztelhették

Angel Boriszov légiközlekedés-biztonsági szakértő csütörtökön a BTV bolgár televíziónak azt mondta, hogy a pilóta nem amatőr. A repülési útvonalat jól megtervezték, jól láthatóan kerülték a forgalmas repülőtereket és repülési útvonalakat, kis vidéki reptereken szálltak le tankolni, a rádiót és az elektronikus azonosító eszközt kikapcsolták. 

A legmeglepőbb, hogy olyan NATO-országok fölött repültek át, ahol a légi rendészeti rendszer működik, az Ukrajnában folyó háború miatt magas készültséggel.

A szakértő szerint olyan, mintha ezzel a repüléssel a NATO közös keleti légtérellenőrző rendszerét tesztelték volna. Dragomir Zakov bolgár védelmi miniszter szerint nem kizárt, hogy hírszerzési céllal repültek át a litván géppel a hat NATO-tagállam (Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Románia és Bulgária) és Szerbia fölött, a bolgár hatóságok vizsgálják ennek lehetőségét is.

Se a lengyel, se a szlovák sajtó nem kapta fel a témát

Arról, hogy Litvániából pontosan mikor és honnan szállt fel a gép, mely települések érintésével repült át Lengyelországon és Szlovákián, nem talált az RTL.hu megbízható információkat. Mint írják, se a lengyel, se a szlovák sajtó nem foglalkozott eddig behatóbban a történettel. 

    A gép filmbe illő útja az alábbiak szerint zajlott:

    • A hajdúszoboszlói repülőtéren szerda délután öt óra körül landolt, anélkül, hogy felvette volna a kapcsolatot a reptéri irányítással, és engedélyt kért volna a leszállásra. A benne ülők kiszálltak, megfenyegették a reptér gondnokát, majd gyorsan megtankolták a gépet. Amikor a rendőrség kiérkezett, elmenekültek.
    • A gép 17 óra 30 perc körül jóváhagyott repülési terv és az elektronikus azonosító eszköz (transzponder) elindítása nélkül szállt fel a hajdúszoboszlói repülőtérről.
    • A gépet a magyar légtérben 17 óra 38 perckor két magyar JAS 39 Gripen katonai repülőgép fogta el. A gép nem reagált a rádióforgalmazásra, sem a katonai repülőgépek pilótáinak vizuális jeleire.
    • A gép 17 óra 49 perc körül két magyar katonai repülőgép kíséretében lépett be Románia légterébe Nagyvárad térségében. 17 óra 58 perckor a magyar gépek visszatértek a kecskeméti bázisra.
    • A kétüléses gép kíséretét a 86. Fetes légibázison állomásozó amerikai légierő két F-16-os repülőgépe vette át, amelyek járőrszolgálatot teljesítettek a román légtérben. A két amerikai gép feladata hasonló volt: vizuális azonosítás, rádiókapcsolat felvétele és a célgép kísérése. A gép az amerikai vadászgépek jelzéseire sem reagált.
    • 18:36-kor az amerikai gépek visszatértek a 86-os légibázisra, a feladatukat a román légierő két, ugyanarról a légibázisról induló F-16-os gépe vette át.
    • A román harci gépek 18 óra 42 perckor elfogták a kétmotoros gépet, és folytatták kísérését. A rádió- és vizuális jelzésekre továbbra sem reagáló célgép 19 óra körül lépett be a szerb légtérbe a Drobeta Turnu Severin és Korbovo közötti területen.
    • A pilóta 19:09 körül repült be Bulgária légterébe. A két román F-16-os 19 óra 46 perc körül tért vissza a fetesi bázisukra.
    • A bolgár légvédelem már várta a gépet, a NATO-szövetségesek ugyanis értesítették őket a többszörös légtérsértésről. A pilótával való kapcsolatfelvétel a bolgároknak sem sikerült. A repülőgép végig kikapcsolt transzponderrel repült, és nem válaszolt a rádiócsatornákon. A bolgár légierő gépeit nem riasztották, a litván gép repülését a radarokon követték. A repülőgép alacsonyan, a domborzati viszonyokhoz igazodva repült.
    • A BNT bolgár közszolgálati tévé híradása szerint a litván repülőgép szerda este kilenc, fél tíz körül szállt le az északkelet-bulgáriai Targoviste körzetben, a Buhovci nevű falu határában lévő 1993-ban bezárt repülőtéren.

    Mielőtt leszállt volna Buhovciban, a gép rövid időre leszállt a Vidini járásban található Inovo falu közelében lévő egykori polgári repülőtér kifutópályáján is. Nem hivatalos információk szerint itt benzines kannákból tankolták meg. A pilótának még a rendőrség kiérkezése előtt sikerült felszállnia. A Buhovciban megtalált repülőgép üres volt, a pilóta és utasai hátrahagyták, a gép motorjai még melegek voltak, amikor a bolgár hatóságok rátaláltak.

    Fotó: Airliners.net