Továbbra sem tudni, miképp fordulhatott elő, hogy egy kisrepülőgép az összes szabályt megkerülve repkedett egy sor országon át szerdán. Pár részlet időközben kiderült az RTL Híradójából, például az, hogy a gép pilótája megfenyegette a reptér gondnokát, majd szinte az összes repülési szabályt megszegve repült tovább Romániába.
A kezdeti hírek arról szóltak, hogy szerda délután Debrecen térségében engedély nélkül felszállt egy Beechcraft típusú, kétmotoros gép, erről számoltunk be mi is. Eszerint 17:38-kor a magyar Gripenek elfogták, azaz kísérni kezdték. Közben megpróbáltak vele rádiókapcsolatba lépni, de a kisgép sem a rádióhívásokra, sem a vizuális jelekre nem reagált.
A repülőgép alacsonyan repülve folytatta útját, majd kilépett az országból. A kikapcsolt válasz-jeladóval (transzponderrel) repülő, azonosítatlan gép 17:49-kor Nagyvárad térségében lépett be a román légtérbe, 17:58-kor pedig az amerikai légierő két, a román légtérben járőrszolgálatot teljesítő F-16-os vadászgépe szegődött nyomába.
A román védelmi minisztérium közlése szerint a kisrepülő nem tanúsított veszélyes, vagy ellenséges magatartást, de továbbra sem válaszolt az elfogására küldött harci repülők nemzetközileg használt rádió- és vizuális jelzéseire. A gép Karánsebes – Szörvényvár felé folytatta útját, 19 óra körül két percig a szerb légteret is érintette, majd átrepült Bulgáriába. Időközben a két amerikai vadászgép visszatért a fetesti-i légitámaszpontra, a célpont követését pedig két román F-16-os vette át.
A repülőgépnek aztán Bulgáriában nyoma veszett.
Bár a gépet Bulgáriában is megtankolták, majd egy magánterületen landoltak vele az éjszaka, a repülőt még meleg motorral megtaláló hatóságok szerint a pilótáknak nyoma veszett.
Fotó: Bronius Zaronskis / Facebook
Mint az RTL Híradója megtudta, hogy repülőgép valójában egy litván lajstromjelű Piper Aztec kétmotoros, 5–6 személy szállítására alkalmas kisrepülőgép volt, amely Szlovákiából lépett be a magyar légtérbe, és szerda kora délután a hajdúszoboszlói repülőtéren szállt le engedély nélkül. Litvániában egy Piper Aztec van lajstromba véve, a LY-LOO, mely a fenti képen látható. Juhos István, a reptér vezetője meg is erősítette, hogy ez a gép járt szerdán náluk.
A gép több oldalon is eladóként van feltüntetve, és egy bizonyos Bronius Zaronskis árulja, akinek Facebook-oldalán látható is a légijármű. Több litván cikk szerint Bronius Zaronskis katona, százados, a Litván Fegyveres Erők Tartalékos Katonák Szövetségének Panevėžys kerületi kirendeltségének parancsnoka, egyben a Nida Air Park repülőtér igazgatója. Hogy ő vezette-e a gépet, nem világos.
A gépen két férfi volt. A váratlan landolás után
a reptér gondnoka beszélni akart velük, de megfenyegették.
Az Aero Club sportegylet ekkor kihívta a rendőrséget. Amikor megérkeztek a rendőrök és a rendőrkocsival közeledtek a repülőgép felé, akkor teljes gázt adtak és felszálltak. A gép nagyjából húsz percet töltött a reptéren, mely egyik kamerájának képén jól látszik, hogy valamit ügyködtek körülötte: feltehetően üzemanyagot töltöttek a repülőgépbe a magukkal hozott kannákból.
Juhos István, a repülőtér vezetője szerint a gép gyakorlatilag minden szabályt megszegett. Úgy érkezett meg, hogy semmiféle kapcsolatot nem teremtett a repülőtérrel, de az országba lépve sem kommunikált a légiirányítással. A honvédség annyit közölt az RTL Híradó kérdésére, hogy a gép nem kommunikált a Gripenekkel, ezért kikísérték a légtérből. Arra a kérdésre, hogy egy bűncselekmény esetén mi a teendője a magyar vadászgépeknek, nem válaszoltak.
A légtérvédelmi szabályok szerint békeidőben nem szokás lelőni a légtérsértő polgári gépeket,
mindenekelőtt fel kell venni velük a kapcsolatot. Ilyen extrém esetre, hogy egy gép pilótája szándékosan megszegjen minden repülési protokollt, nem nagyon volt példa az elmúlt évtizedekben. Mivel a gép Szlovákia felől lépett be a légtérbe, az Encsi Rendőrkapitányság tiltott határátlépés miatt indított eljárást.
Az RTL Híradójának riportja és a gépről készült felvételek ide kattintva megtekinthető.