Megsemmisülhetett a Szeged felett is elhúzó, egyetlen létező óriásgép az ukránok szerint

Ki emlékszik még, amikor megírtuk, hogy lencsevégre kapták az egyyetlen példányszámban létező, a világ egyébként legnagyobb, üzemképes óriásgépét, az Antonov An-225 Mriya-t? Van egy nagyon rossz hírünk: jelentések szerint megsemmisült a heves harcokban északnyugatra Kijevtől, az egyébként Antonov-gyár repterén vesztegelve, Hosztomelnél.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Nagyon komoly fotót lőtt egy szegedi a felettünk elhaladt óriásgépről

„A világ legnagyobb repülőgépe Szeged felett. Bár ma nem lehetett látni, kedden ragyogó időben jött. 9.7km magasan repült, 795km/h sebességgel.”

Ezt a Flightradar24 osztotta meg Twitteren az ukrán külügyminiszter nyomán. Dmitro Kuleba a posztban azt írta: „Ez volt a világ legnagyobb repülőgépe, az An-225 Mriya (jelentése álom). Az oroszok ugyan elpusztíthatták a gépet (az álmunkat), de soha nem fogják elpusztítani egy erős, független és demokratikus, európai országról szóló álmunkat. Mi fogunk győzni!”

Persze egy olyan háborúban, amit a modern csatatéren is vívnak információs hadviselés címen, semmit sem lehet elhinni elsőre, talán ezt sem, de sajnos most valószínűleg igazak lehetnek a hírek. Korábban is volt aggódás a gépért, illetve a reptéren lévő, történelmi jelentőségű műtárgyakért, az Antonov-gyár hivatalosan eddig nem erősítette meg a tényt a híresztelésekkel ellentétben. Természetesen jelen esetben felmerül, hogy az emberélet számít, ez csak egy tárgy, azért mégis több annál, nem kisebbítve az emberáldozatot, amit ez az értelmetlen háború követel.

Bár a gépről szóló híresztelések igaznak tűnnek és magas rangú forrásoktól származnak, futótűzként terjednek az interneten olyan posztok, amelyek képet is közöltek az állítólagos helyszínről, ebben a háborúban azonban nem lehetünk elég óvatosak bizonyos hírek közlésével.

Forrás: Twitter

Az Antonov AN-225 Mriya-t számos szállítási feladatra használták a világon mindenfelé, de leginkább Európában. Az egyetlen létező példány volt ugyan, de nem volt olyan ritka a megjelenése, többször (2008, 2016, 2020) járt Budapesten is. A szovjet Antonov tervezőirodában, Kijevben az 1980-as évek második felében fejlesztették ki, eredetileg a szovjet űrprogram kiszolgálására. Ezért is ilyen nagy, hiszen a hátán az amerikai Space Shuttle űrsikló hasonmását, a Buran-t szállítgatta, a farok villás kialakítása is a speciális légáramlások miatt van. Ha hagyományos függőleges vezérsíkja lett volna, az űrsikló árnyékolása miatt irányíthatatlanná válna.

Fotó: Wikipedia