A kormányhivatalok augusztus végén két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium működési engedélyét vonták vissza „tetemes tartozásokra” hivatkozva. Ezután arra köteleztek más iskolákat a kormányhivatalok, hogy vegyék át az Iványi Gábor lelkész által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség bezárt intézményeinek diákjait.
A Népszavának Novákné Finta Csilla, a szegedi Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője viszont azt mondta, nem minden diákot sikerült helyben, városi iskolába beíratni, vannak, akiknek Bordányba, Deszkre, Ásotthalomra kell átjárniuk. Utóbbi településen több SNI-s diák egy erdészeti szakközépiskolában kapott helyet. A középiskolát újra kell kezdeniük erdész képzésen, miközben soha életükben nem akartak erdészettel foglalkozni.
Novákné beszámolt arról is, hogy van olyan család, amelyik feladta a küzdelmet: számos iskolát jártak végig, mire rátaláltak a Wesleyre, gyermeküket korábban mindenhonnan kiközösítették. De mivel már elmúlt 16 éves, nem tanköteles.
Most jó eséllyel érettségi nélkül kerül ki az oktatásból.
Ráadásul több iskola nem is volt felkészülve SNI-s gyerekek fogadására. A Népszava értesülései szerint az egyik szegedi középiskola alapító okiratában az is szerepelt, hogy autista gyerekeket nem tudnak fogadni, a tankerületi központ azonban felmentést adott ezalól, így annak ellenére is muszáj volt speciális igényű gyerekeket felvenniük, hogy nincsenek meg a szakszerű ellátásukhoz szükséges feltételeik.
Több forrás is azt mondta a lapnak, hogy ebben a szegedi intézményben egy kis teremben elkülönítve helyezték el a wesley-s gyerekeket, a csengetési rendjük is más, hogy a szünetekben ne találkozzanak a többi diákkal. Ennek biztosítására a termet mindig egy pedagógus „őrzi”, a gyerekek legfeljebb vécére mehetnek ki. Ezt Novákné is megerősítette nekik.
„Nekem is elmondta egy szülő, hogy a gimnazista fiát több másik wesley-s diákkal egy kis szobában zárták össze. Órarendjük nincs, csak megőrzés van.” A munkaközösségi vezető hozzátette, az autista gyerekek valóban nem tudják elviselni a magasabb létszámú osztályokat, de ez még nem jelenti azt, hogy teljesen el kell őket különíteni. „A Wesleyben is együtt, integráltan tanulhattak iskolatársaikkal, (...) ami most történik, senkinek – sem a gyerekeknek, sem a szülőknek, sem pedig a befogadó iskoláknak – nem jó.”
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
A Népszava megkeresésére a Szegedi Tankerületi Központ igazgatója, Plesovszkiné Ujfaluczki Judit azt írta, a tankerületi központ iskolái biztosítják az SNI-s tanulók megfelelő, jogszabályokban előírt ellátását a szakértői papírjaik alapján, az iskola szakmai alapdokumentumában szereplő jogosultságuknak megfelelően. A napokban Salgó László főispán is hasonlóan nyilatkozott a helyzetről.
Plesovszkiné szerint az, hogy elkülönítve helyezték el az SNI-s, autista diákokat, a szülők kérése volt. Mint írta, az átvett tanulók osztályai együtt maradhattak, nyugodt, csendes, állandó környezetben tanulhatnak megszokott osztálytársaik társaságában. A tankerületi igazgató szerint a szülők nagyon hálásak, hogy a gimnázium a lehető legnyugodtabb környezetet biztosítja gyermekeik számára. Az SNI-s diákok érettségire való felkészítését középiskolai tanárok, a speciális fejlesztésüket erre szakosodott gyógypedagógus szakemberek végzik, állította.
A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség keddi közleménye úgy fogalmaz, értelmetlenül és kegyetlen módon törték ketté a sajátos nevelési igényű gyermekek fejlődését, megoldhatatlan kényszerhelyzetbe hozták a szülők jelentős részét, kiváló pedagógusok karrierjét tették tönkre. A szegedi és a budapesti iskoláik esetében ezért azonnali jogvédelmi kérelmet adtak be az illetékes bíróságoknak.