Nyár végére elkészül a Science Park úthálózata, jól halad a 9,5 milliárdos projekt

Rövidesen befejeződik a szegedi Science Park területének teljes infrastrukturális fejlesztése, a körforgalmak, az aszfaltozás nyár végére készül el, számolt be róla a Magyar Építők. Szeged új, születőben lévő városrészén a Colas Út és a Délút dolgozik konzorciumként, az egykori szovjet laktanya területén többek között két körfogalmat, közel hat kilométernyi utat és több mint hét kilométernyi víz- és csatornavezetéket építenek.

Jelenleg a távközlési létesítmények és az ehhez szükséges 5,7 kilométeres optikai-kábelhálózat valamint – 159 lámpatesttel – a térvilágítás kialakításán dolgoznak, ezekkel egyidőben a szennyvíz- és csapadékvízhálózat befejezése is zajlik. Füvesítik is a területet, közel 420 örökzöld fát ültetnek el, valamint több mint hatezer tő évelő és talajtakaró növényt telepítenek az utak mentén és a leendő parkokban.

Az egyébként 82 hektáros munkaterületet bő egy éve, tavaly július 17-én vették át. A 9,5 milliárd forintos állami támogatással zajló munka, amit csinálnak, igen fontos, mivel az ELI ALPS kutatóközpont körüli területen végzett infrastruktúrafejlesztés lesz az, ami leteszi az alapjait az egyetemi tudományos és innovációs parknak, ahová többek között a német hadiipari óriás, a Rheinmetall már be is jelentkezett nemrég, így

össze kellett hangolni a beruházást a közeli BYD gyár és a Rheinmetal építésével is.

A projektet földmunkákkal kezdték, letermelték a talajd fedőrétegét. Ezután kiépítették a 3,5 kilométernyi szennyvíz-, és csapadékvíz-vezetékeket, és az ivóvízellátás vezetékrendszerét 3,6 kilométer hosszan. Megépültek az új víztározók – 0,4, illetve 0,2 hektárosak, így több mint 25 ezer köbméter földmunka elvégzésére volt szükség – és az átemelő akna és elvégezték az útépítéshez szükséges földmunkát és szegélyépítést.

Az építkezés során összességében 69 ezer köbméternyi földet mozgattak meg, 11 500 tonna aszfaltot és 7800 köbméter cementkötésű teherhordó réteget dolgoznak be a szakemberek. Bár az egykori szovjet laktanyában előzetesen is végeztek lőszermentesítést, ennek ellenére a közművezetékek nyomvonalának ásása során jelentős mennyiségű lőszert találtak még, amit a tűzszerészek tártak fel és szállítottak el.

Haraszti Zsombor, a Colas építésvezetője elárulta a portálnak, hogy modern BIM modellezéssel dolgoznak, vagyis digitálisan lemodellezték a munkaterületet és az adatokat megosztják a földmunkagépekkel is, így minimalizálható a hibalehetőségek száma, nő a pontosság és csökken a helyszíni munkába fektetendő idő is. További előny, hogy a geodétáknak is egyszerűbbek így a kitűzési feladatok.

„A munkagépek modellalapú gépvezérléssel ellátottak, egyedi, kifejezetten infrastruktúra projektek kezelésére kialakított CDE (közös adatkörnyezet) rendszeren keresztül folyamatosan kapják az irodában elkészített modelleket. Így bármilyen változás esetén is a munkaterületen dolgozó gépkezelőnek rövid időn belül rendelkezésére áll a frissített modell” – magyarázta Haraszti a Magyar Építőknek.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder