A szerdai Közéleti Kávéház című „évértékelő” során a BYD Szegedre tervezett autógyára is előkerült témaként. A polgármester hosszasan beszélt, már amiről beszélhetett, hiszen egy nagy tőzsdei vállalatról – 600 ezres nagyságrendű munkavállalóval – van szó, így csak ők nyilatkozhatnak bizonyos részletekről. Ekkor mondta el Szeged polgármestere, hogy „a jövő héten fog történni egy olyan esemény, amivel új szakaszába fog lépni ez a történet”.
A sajtóban előzetesen megjelent számok nagyságrendje stimmel Botka szerint, vagyis a több ezer munkahely, több milliárd eurós beruházás és évi több százezer legyártott autó. Ismét megjegyezte, ez semmiféle vegyipari tevékenységet nem jelent, vagyis nem lesz akkugyár Szegeden. Azt is megerősítette a városatya – ami a 300 hektáros terület nagy versenyelőnye volt –, hogy egyetlen lakóházat sem fog érinteni a gyár áru- és személyforgalma az autópályáknak köszönhetően.
A BYD küldöttsége EU-n kívüli országban is járt, emellett öt másik hazai települést is megkerestek a gyár kapcsán. Bármilyen beruházó – főleg a tőzsdeiek, ahol árfolyamok mozognak – a legnagyobb titoktartás mellett kell tárgyaljanak, ez nem azért volt, mert titkolni akarta a város a beruházást, mondta a polgármester. A végső döntést a cég 20 órával a bejelentés előtt hozta. „Ebből látható, szó nincs arról, hogy a BYD eleve Szegedre akart volna jönni. Sőt, arról sincs szó, hogy a magyar kormány Szegedre akarta volna hozni.”
A polgármester azt azért elismerte, a kormány mindent megtett annak érdekében, hogy Magyarországra, így Szegedre jöjjön a BYD. Botka kimondta azt is, amiről eddig csak híresztelések voltak, hogy
a cég maga döntött úgy még korábban, hogy ha hazánkat választják, akkor Szegedre akarnak jönni.
Döntésüket a helyi infrastrukturális és szakmai lehetőségekkel magyarázták, de tetszett nekik maga a város is. Ehhez hasonló volt, amikor a British Petrol Szegedet választotta. A kormány Botka elmondása szerint még ennyire sem akarta a dél-alföldi városra hozni a beruházást. Az döntött, hogy Londonból érkezett egy magas rangú céges vezető, aki kimondta, vagy Szeged, vagy Lengyelország lesz a beruházás célpontja.
A városatya külön kihangsúlyozta, hogy többféle autógyár van. A két végletből az egyik a tisztán összeszerelő üzem, mely Kecskeméten is van a Mercedes-Benz gyáránál. A másik véglet szerinte a győri Audi, ahol több motort gyártanak, mint autót, ezeket aztán más gyárakban is beépítik az autókba. Botka elmondta, Szegedre az akkumulátoron kívül a teljes gyártási folyamatot hozza majd a BYD.
„A mi gyárunk a győrire fog hasonlítani”,
ahol lényegesebben magasabbak a fizetések a kecskemétinél és több mérnököt, technikust is alkalmaznak, mondta a polgármester.
A munkavállalókról is szó esett, Botka szerint a kínaiaknak sem érdeke a nagyszámú külföldi munkaerő alkalmazása, állítja, a tárgyalásokon azt mondták, prioritásuk lesz a helyi munkaerő. Úgy fogalmazott, a BYD egyik fő érve az volt Szeged mellett, hogy nagy a munkaerő-tartalék az egyetemen végzett hallgatók körében, akik egy jelentős része szeretne Szegeden maradni, ha tudna. A polgármester abban is reménykedik, hogy aki elment Szegedről, az most lát majd fantáziát a városban és visszajön.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Arról mi is írtunk, hogy lesz munkásszálló az ipari park területén, hiszen a betanítás miatt sok kínai jön majd eleinte. A magasabb beosztásúak pedig a városon belül fognak lakást keresni maguknak. A fizetésekről elhangzott, hogy a kínai bérek meghaladják a magyar átlagot, legalábbis Sencsenben, ahol a cég központja található. Így nem félnek attól a város részéről, hogy lefelé mozdulnak majd a bérek. A külföldiek miatt sem aggódik a városvezető, mint mondta, a helyiek az egyetem miatt már hozzá vannak szokva.
A földeladásokkal kapcsolatban elhangzott, több mint 300 tulajdonosnak kellett kisajátítani a földjét, akik a polgármester szerint nagyrészt nem földművelők voltak, hiszen földhaszonbérletbe adták ki a területet. Negyedük-harmaduk nem is szegedi lakcímmel rendelkezik, és
„túl sok gazdának van doktori cím a neve előtt”
– utalt arra Botka, hogy sok tulajdonos jogász. A kisajátítási árra nem volt semmilyen hatása a városnak, a tulajdonosok a vármegyei kormányhivatalt perelhetik, és megítélhetnek nekik magasabb összeget a bíróságon később, de a terület ki lesz sajátítva mindenképp, magyarázta a városvezető. Csányi földjei azért voltak drágábbak, mondta, mert már közművesítve volt, és ipari minőségű terület lévén sok százmilliót költöttek már rá.
Az önkormányzat az év végéig átadja az összes kisajátított földet a BYD-nek, emellett lőszermentesítenek és a kötelező régészeti feltárást is lerendezik. „Attila sírját lehet, hogy megtaláljuk, akkor lesz egy kis átalakítás” – említett egy régebbi történetet Botka László annak kapcsán, hogy a kínaiak érzékenyek voltak utóbbira. Az általunk már megírt földmunkák idén tavasz végén, nyár elején indulhatnak a Pick-telken, a cég jövőre már autókat gyártana, amire Botka megjegyezte, hogy „mi csak bólogattunk”, mondván a kínaiak erős tempót diktálnak határidőkben.