Vizsgálják a BYD-t, hogy jogtalan előnyt szerezhettek-e állami támogatásokkal

Az Európai Bizottság vizsgálódni fog a közeljövőben több kínai elektromos-autógyártónál is azért, hogy megtudják, jogtalan előnyhöz jutnak-e ezek a cégek állami támogatásokon keresztül az Európai Unión belül. A vizsgálat során eldöntik majd, hogy a lehetséges jogtalan előnyök miatt kell-e kivetni büntetővámot ezekre a gyárakra, írja a Reuters brüsszeli forrásaira hivatkozva.

A nyomozók a BYD, a SAIC MG és a Geely elektromos-autógyárakat fogják felkeresni, de a források szerint az olyan gyártókat mint a Tesla, a Reanult és a BMW, amelyek nem kínaiak, nem érinti majd a vizsgálat. Kína protekcionistának nevezte az EU lépését és fokozódott is a feszültség Peking és Brüsszel között, írja a lap.

Az október 13-án kezdődött vizsgálatot tizenhárom hónaposra mondják a Reuters forrásai. Szerintük a nyomozók már megérkeztek Kínába, és ebben a hónapban, illetve februárban kopogtatnak is majd az említett gyáraknál. Az Európai Bizottság dokumentumai szerint a vizsgálat egyelőre a kezdeményezési szakaszban van, de az ellenőrző látogatások április 11-ig megtörténnek majd.

Az Európai Bizottság, a kínai kereskedelmi minisztérium, a BYD és a SAIC MG nem reagált a portál megkeresésére, a Geely pedig nem kívánt nyilatkozni. Utóbbi az októberi nyilatkozatára hivatkozott, amiben elmondták, hogy a vállalat minden törvényt betart és támogatja a tisztességes piaci versenyt világszerte. Szintén októberben egy negyedik kínai gyártó, a Great Wall Motor azt közölte, hogy ők válaszoltak elsőként a vizsgálatok során felmerült kérdésekre.

A Reuters szerint a kínai elektromosautó-gyártók a piacvezető BYD-től a kisebb riválisokig, mint a Xpeng és a Nio – egytől egyig fokozzák az EU-s és tengerentúli terjeszkedésüket, mert odahaza erősödik a verseny és ezáltal lassul a növekedés. Emiatt a legtöbb cég az európai értékesítést tekinti most prioritásnak.

Eközben az EU igyekszik mérsékelni függését a Kínai gazdaságtól, különösen a zöld átmenethez szükséges anyagok és termékek tekintetében. Ennek ellenére az kínai gyártású elektromos járművek részesedése az EU piacán 8 százalékra emelkedett, és a lap szerint 2025-re elérheti a 15 százalékot, aminek oka az is, hogy a modelljeiket 20 százalékkal olcsóbban adják, mint az EU-ban gyártottakat.

A VSquare éppen csütörtökön írta meg, hogy információi szerint a magyar kormány egy uniós zöldenergia-projekt elektromos-autóvásárlási támogatását a kínai BYD-autógyártó járműveire szabhatja, hogy így biztosítsa be annak forgalmát. A kormány novemberben közölte azt, hogy 90 milliárd forinttal támogatják majd a magyar vállalkozásokat, hogy elektromos autókat vegyenek. Hazánk az EU-s zöldítési projekt forrásaiból pedig garantálná a folyamatos keresletet az elektromos autókra, segítve ezzel a kínai gyártót, hogy terjeszkedjen a piacon.