A Világgazdaság szerint lasszóval kell majd keresni a munkaerőt a szegedi BYD gyárba, mert mára már elfogyott a bevethető munkaerő Csongrád-Csanád vármegyében. A megoldást valószínűleg Békés és Bács-Kiskun vármegyék fogják jelenteni, ahol sokkal magasabb a munkanélküliségi ráta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.
A KSH legfrissebb kimutatása alapján 2023 harmadik negyedévében Csongrád-Csanádban csupán 2,1 százalékos volt a munkanélküliségi ráta, ami a legjobb munkaerőpiaci eredmény Magyarországon, és majdnem teljes foglalkoztatottságot jelent. Nem mondható el ugyanez azonban a szomszédban lévő Békés vármegyéről, ami holtversenyben Szabolcs-Szatmár-Bereggel országosan
a legrosszabb foglalkoztatottsági mutatóval rendelkezik, ott 9,1 százalékos a munkanélküliségi ráta.
Ez akár megoldást is jelenthet a kínai akkumulátoros autógyár számára, ha onnan töltik fel munkaerővel, de ott van még Bács-Kiskun vármegye szegényebb déli része, továbbá Szerbia északi, magyar lakta területei is. Utóbbi mellett szól, hogy nincsen messzebb, mint néhány békési település, Magyarkanizsa például majd 30 km-rel van közelebb, mint Szegedtől 60 km-re fekvő békés vármegyei Orosháza. A határátkelés ugyan nem teljesen zökkenőmentes még, de nemrégiben a Szeged–Szabadka vasútvonalat is újranyitották a két ország között és terveznek még nagyobb közlekedési fejlesztéseket a régióban.
A portál szerint még így is olcsóbb lehet 70–80 kilométeres távból buszoztatni a munkaerőt a gyárba, mint vendégmunkásokat hívni Szegedre külföldről. Egy vendégmunkás szállással, ellátással, buszoztatással és egyéb költségekkel akár harminc százalékkal is drágább lehet a BYD-nek, mint magyar munkást alkalmazni a leendő üzemben. Ennek ellenére a gyár megnyitása utáni első időszakban biztosan találkozni fognak majd a szegediek kínai vendégmunkásokkal, mivel Botka László polgármester elmondta, hogy ők fogják betanítani a magyar munkaerőt.