Mi lesz a sorsa az egykori dorozsmai villamos maradványának?

A 3F-es villamosokat kis túlzással a mai napig számozhatnánk 7-esnek, hiszen a Belvárosi temető utáni – nem túl hosszú – szakasz az egykor Kiskundorozsmáig közlekedő 7-es villamos megmaradt része. Nagyjából 500 méterről van szó, a mára eltűnt „Izraelita temető bejárat” nevű megállótól a Fonógyári út végállomásig. Ezt soha nem hívták 3-as villamosnak, egészen addig, amíg el nem kezdték elsorvasztani a 7-est, és a 3-ast húzták ki erre a szakaszra. Vagyis nemcsak erre, járt még tovább, de mai formájára ennyi maradt belőle.

A kialakulástörténet most annyira nem releváns, kezdjük a történetet egy kicsit közelebbről, 1972-ben, amikor már folyt a 7-es szándékos elsorvasztása: egy évvel korábban ugyanis a dorozsmai villamost elvágták a belvárostól, csak a mai Kálvária térig jött be, párhuzamosan pedig buszok suhantak fel-alá mint a jövő közösségi közlekedési eszköze. 1972 januárjával a másik irányból is pofánvágták a vonalat: a külső végállomás egyelőre maradt Kiskundorozsma, a belső azonban az „Előregyártó telep” lett, amely megálló a Dorozsmai úton volt, a Kollégiumi út kereszteződésénél, egy vonalban a város felé lévő buszmegállóval.

Az egykor 8 kilométeres vonal hossza ekkor már nem érte el a 3 kilométert sem, mindössze egy kocsi járt már csak oda-vissza. Ugyanekkor meghosszabbították a 3-as villamost az Előregyártó telepig, hogy át tudjanak szállni az utasok, akiknek száma a kényelmetlenségek miatt egyre csak csökkent. 1977-ben aztán a 7-es szám örökre eltűnt a villamoshálózatról, Dorozsmán felszedték a síneket.

Ekkor azonban mai szemmel különös helyzet alakult ki: bár a 7-es megszűnt, a 3-ast nem vágták vissza, a két végállomás maradt a Somogyi utca és az Előregyártó telep. Ez érthető is, hiszen utóbbi végállomás elérhetővé tette villamossal az itt található iparváros jelentős részét.

Egy 7-es villamos tart Kiskundorozsma felé a békéscsabai vasutat keresztezve, amikor még a sínek az út másik oldalán feküdtek

Forrás: Szegedi tömegközlekedés / Facebook

Hét évig maradt ez a felállás, amikoris csonkítás következett, és a Postás sporttelepig vágták vissza a vonalat, megszüntetve ezzel az Előregyártó telep végállomást és a Budapesti út megállóhelyet. Ebből a három egykor megállóból egyébként az Előregyártó telepen kívül a másik kettőnek a mai napig megvannak a peronjai.

A Postás sportteleppel pedig már majdnem kialakult a mai vonal, hiszen ez éppen annyival hosszabb a mostani 3F-nél, hogy a Fonógyári úti végállomás után még átment az úton a villamos elbújni a benzinkút mögé, ahol egy évtizede még megvoltak a vágányok és az esőbeálló is. Ezen az utolsó néhány tíz méteres szakaszon 2002 áprilisában közlekedett utoljára menetrend szerint a villamos, és ha minden igaz,

ez volt az utolsó alkalom, hogy villamosvonalat csonkoltak a városban.

Ekkor azonban nemcsak ezt a szakaszt állították le, hanem a teljes külső részt a Vadasparktól kifelé, és a városnak nem is állt szándékában újraindítani azt. Annak, hogy mégis megmenekült a Vadaspark–Fonógyári út szakasz, vélhetően erős politikai vonzata van. A Bartha-önkormányzat huszonegy nappal az elbukott önkormányzati választások előtt lakossági kérésre indította újra a szakaszt féléves szüneteltetés után, de már a Postás sporttelep nélkül.

Azóta pedig, 2002 és 2023 között nem sok változás volt itt, leszámítva persze, hogy eltűntek a Bengáli villamosok, a megállóhelyek megújultak, illetve épült egy deltavágány, hogy az egyirányú villamosok is meg tudjanak fordulni.

A vonalban bár van potenciál és lehetne hová hosszabbítani, a várható utasszám talán nem indokol ilyen volumenű fejlesztéseket. Ezt erősítette meg lapunknak adott interjújában Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester is még nyáron. „Villamost fejleszteni nagyon drága dolog, és olyan irányba érdemes, ahol nagy utasforgalom várható. (...) Az ELI környéke nem sokkal jobb, napi szinten néhány tíz utasunk van a buszon, ami oda kimegy. Nem igazán lenne indokolható abban az irányban meghosszabbítani” – mondta az alpolgármester.

De akkor mi lesz az egykori 7-es csonka utódjával, amit Mindenszentek kivételével alig használ valaki? Egyelőre úgy tűnik, semmi: a város legalábbis sem fejleszteni nem tervezi, de szerencsére megszünteteni sem.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder