Másfél év alatt több mint negyvenszer koccant a tram-train, a szakértők szerint ez többnyire az autósok hibája

„A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos másfél év alatt legalább negyvenszer koccant. És nem csak autóval. Nemrég egy kerékpáros hajtott neki az oldalának” – kezdi összegzését a Népszava, melyben annak keresi az okait, hogy miért olyan gyakoriak a tram-train balesetek.

A MÁV szerint az elmúlt másfél évben döntően belterületen történtek koccanások, az okuk jellemzően a közlekedési szabályok be nem tartása volt, személyi sérülés nem történt. Az ütközéseknek ismétlődő helyszínei is vannak, ilyen Szegeden a Boldogasszony sugárút, Vásárhelyen a Kistópart utcai körforgalom. Volt olyan nap, hogy ugyanannak a kocsinak Szegeden és Vásárhelyen is nekimentek. A társaság úgy látja, egy ilyen hosszú vonalon az ütközések száma nem számít kirívónak, tavaly a szegedi szakaszon 18 kisebb-nagyobb baleset volt, ebből négyszer volt a vasútvillamos vezetője a hibás. Ugyanitt a villamosok kilencszer koccantak, amiből kétszer volt felelős a villamosvezető.

A Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, Knezevics Viktor a lapnak elmondta, próbálták vizsgálni a balesetek okait, minden negyedik esemény a Boldogasszony sugárút–Liliom utca kereszteződésében zajlott, de kritikus még a Bokor utcai csomópont is. Ezek közel vannak a klinikákhoz, amely regionális ellátóintézmény, feltételezéseik szerint nem csak olyanok közlekednek arrafelé autóval, akik naponta járnak olyan nagyobb városban, ahol kötöttpályás járműre kell számítani.

A társaság erre a vonalra legalább egy-két év tapasztalat után osztja be a villamosvezetőt, így azok a rutinjuknak köszönhetően könnyebben kerülik el a necces helyzeteket, míg a tram-train-vezetőket mozdonyvezetőből képzik át, akik tapasztalataikat a nyílt pályán szerzik, kevésbé vannak hozzászokva még a helyi, városi közlekedés sajátosságaihoz.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Egyesek szerint a járművek színe is közrejátszhat az eseményekben. A szegedi villamosok sárgák, jobban elütnek a környezettől, a vasútvillamosok jobban beleolvadnak az útpálya és a környező épületek színeibe. A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint bár léteznek tanulmányok, melyek találtak összefüggést gépjárművek színe és a balesetek valószínűsége közt, mégis túlzónak tartják az ilyen állításokat. Az egyesület egy olyan megfigyelést is megosztott a lappal, miszerint jellemzően körforgalomban és a villamospályán keresztül, balra kanyarodás során szokott beütni a baj.

A szín esetében Miskolccal hasonlította össze Szegedet a Népszava. Ott zöld-fehér színben tündökölnek a villamosok, és hiába nem olvadnak bele a környezetbe, 2021-ben 52, tavaly 38 baleset történt. „A miskolci villamosokat érintően is magasak az esetszámok, főleg a villamospályára történő kanyarodáskor és a körforgalmakban figyelmetlenek az autósok” – nyilatkozta a Miskolc Város Közlekedése Zrt. villamosközlekedési igazgatója, Juhász János.

A nyilatkozó szegedi gépjárműoktató szerint egyszerűen csak figyelmetlenek az autósok, a Népszava által kérdezettek úgy látják, Vásárhelyen még évek kellenek ahhoz, hogy beivódjon a köztudatba az újfajta, sínen közlekedő jármű. Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezetője azt is elmondta a lapnak, hogy a társaság már javasolta a közút kezelőinek, hogy a legproblémásabb csomópontokban felfestést, figyelmeztető táblát helyezzenek ki.