„A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamos másfél év alatt legalább negyvenszer koccant. És nem csak autóval. Nemrég egy kerékpáros hajtott neki az oldalának” – kezdi összegzését a Népszava, melyben annak keresi az okait, hogy miért olyan gyakoriak a tram-train balesetek.
A MÁV szerint az elmúlt másfél évben döntően belterületen történtek koccanások, az okuk jellemzően a közlekedési szabályok be nem tartása volt, személyi sérülés nem történt. Az ütközéseknek ismétlődő helyszínei is vannak, ilyen Szegeden a Boldogasszony sugárút, Vásárhelyen a Kistópart utcai körforgalom. Volt olyan nap, hogy ugyanannak a kocsinak Szegeden és Vásárhelyen is nekimentek. A társaság úgy látja, egy ilyen hosszú vonalon az ütközések száma nem számít kirívónak, tavaly a szegedi szakaszon 18 kisebb-nagyobb baleset volt, ebből négyszer volt a vasútvillamos vezetője a hibás. Ugyanitt a villamosok kilencszer koccantak, amiből kétszer volt felelős a villamosvezető.
A Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója, Knezevics Viktor a lapnak elmondta, próbálták vizsgálni a balesetek okait, minden negyedik esemény a Boldogasszony sugárút–Liliom utca kereszteződésében zajlott, de kritikus még a Bokor utcai csomópont is. Ezek közel vannak a klinikákhoz, amely regionális ellátóintézmény, feltételezéseik szerint nem csak olyanok közlekednek arrafelé autóval, akik naponta járnak olyan nagyobb városban, ahol kötöttpályás járműre kell számítani.
A társaság erre a vonalra legalább egy-két év tapasztalat után osztja be a villamosvezetőt, így azok a rutinjuknak köszönhetően könnyebben kerülik el a necces helyzeteket, míg a tram-train-vezetőket mozdonyvezetőből képzik át, akik tapasztalataikat a nyílt pályán szerzik, kevésbé vannak hozzászokva még a helyi, városi közlekedés sajátosságaihoz.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Egyesek szerint a járművek színe is közrejátszhat az eseményekben. A szegedi villamosok sárgák, jobban elütnek a környezettől, a vasútvillamosok jobban beleolvadnak az útpálya és a környező épületek színeibe. A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint bár léteznek tanulmányok, melyek találtak összefüggést gépjárművek színe és a balesetek valószínűsége közt, mégis túlzónak tartják az ilyen állításokat. Az egyesület egy olyan megfigyelést is megosztott a lappal, miszerint jellemzően körforgalomban és a villamospályán keresztül, balra kanyarodás során szokott beütni a baj.
A szín esetében Miskolccal hasonlította össze Szegedet a Népszava. Ott zöld-fehér színben tündökölnek a villamosok, és hiába nem olvadnak bele a környezetbe, 2021-ben 52, tavaly 38 baleset történt. „A miskolci villamosokat érintően is magasak az esetszámok, főleg a villamospályára történő kanyarodáskor és a körforgalmakban figyelmetlenek az autósok” – nyilatkozta a Miskolc Város Közlekedése Zrt. villamosközlekedési igazgatója, Juhász János.
A nyilatkozó szegedi gépjárműoktató szerint egyszerűen csak figyelmetlenek az autósok, a Népszava által kérdezettek úgy látják, Vásárhelyen még évek kellenek ahhoz, hogy beivódjon a köztudatba az újfajta, sínen közlekedő jármű. Knezevics Viktor, az SZKT ügyvezetője azt is elmondta a lapnak, hogy a társaság már javasolta a közút kezelőinek, hogy a legproblémásabb csomópontokban felfestést, figyelmeztető táblát helyezzenek ki.