Mint ismert, már nyolcadik éve, 2015 óta nem lehet vonattal utazni Szeged és Szabadka között, mert ekkor zárták le a pályát az illegális bevándorlás felerősödése miatt. A felújított Szeged–Szabadka vonalat tavaly augusztusban adták át a teherforgalomnak, idén pedig várhatóan a személyvonatok is elindulhatnak. Az iho.hu számolt be arról a PannonRTV vonatkozó írása alapján, hogy bár még sok a teendő a Szeged–Szabadka vonal magyarországi szakaszán, egyes szakmai előrejelzések szerint idén októberben utazhatunk ismét ezen a vonalon.
A vasútfejlesztési munkálatok a szerbiai oldalon már befejeződtek, Magyarországon pedig hamarosan a végéhez közelednek. A hazai, valamivel több mint 13 kilométer hosszú pályaszakaszon a biztosítóberendezési, távközlési, erősáramú fejlesztések vannak jelenleg fókuszban, a felsővezeték kihúzása szintén a közeljövő feladata, továbbá a röszkei vasútállomás felújítása is még javában zajlik.
A munkálatok befejezése után indulhat meg a személyforgalom Röszkén át a két ország között, ami mintegy 60–80 ezer potenciális utazót érintene a térségben Mondi Miklós, a MÁV Zrt. szegedi pályavasúti területi igazgatója szerint. Az, hogy pontosan milyen menettartammal számolhatunk ezen a szakaszon, egyelőre nyitott kérdés, ez ugyanis a vámellenőrzés menetétől is függ majd. Korábban harminc-negyven perccel számoltak, ezt dobhatja meg fél órával a határátkelés.
„A menetidő alakulása mindenképpen a határrendészeti tevékenységtől függ. Ebben a tárgyalások folyamatosak, már a tavalyi évben megkezdődtek, és az idén talán egy kicsit felgyorsulva folytatódni is fognak a két minisztérium, a két határrendészeti szerv között, aminek a végeredménye remélhetőleg az lesz, hogy személyszállítás, a közlekedés, az eljutási idő azt fogja szolgálni, hogy akár a szabadkai oldalon, vagy épp a szegedi oldalon is az utazóközönség megelégedéssel tudja használni ezt a vonalat" – mondta Mondi Miklós a lapnak.
A menetrendi lehetőségeket tehát jelentősen befolyásolja az alkalmazandó vám és határrendészeti technológia, és azok normaideje. A személyszállító vonatok előzetesen tervezett napi száma hat pár nemzetközi InterCity-vonat és hat pár belföldi személyvonat Röszke és Szeged között; a Budapest–Kelebia országhatár vasút évek múlva esedékes átadásáig ez lesz a vasúti köldökzsinór a két ország között.
Fotó: Bálint András / Szegeder