Mint azt megírtuk, közzétették a kormány honlapján az állami építkezésekről szóló törvény tervezetét, amit Lázár János minisztériumában készítettek. Eszerint többek között a jövőben „állami építési beruházási keretprogramot” alkotnának, emellett az állami pénzek felhasználására figyelő monitoring bizottságokat hoznának létre, társelnökként Lázár Jánossal, illetve az ő delegáltjával.
Létrejönne továbbá az Állami Beruházási Érdekegyeztető Tanács, ennek szintén Lázár lenne az elnöke. A Tanács iránymutatásai alapján Lázár rendeleteket alkothatna, de ő hozná létre az egyes beruházásokhoz szükséges projektszervezeteket is, és ő szabná meg a tagok feladatait. Röviden szólva, ezzel minden állami építkezés építtetője Lázár János lenne, hacsak másképp nem rendelkeznek.
Közzétették a kormány honlapján az állami építkezésekről szóló törvény tervezetét, amit Lázár János minisztériumában készítettek, hivatalosan azért, hogy egységesítsék és hatékonyabbá tegyék az állami építkezéseket.
A javaslatra a következőképpen reagált Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere Facebook-oldalán: „A tervezet felszámolná a maradék önkormányzatiságot, nyilvánvalóan sérti az önkormányzatok tulajdonjogát, és persze a fideszes Alaptörvényt is. De ráadásul végrehajthatatlan is.” Utóbbi kapcsán szerinte az fog történni, hogy a helyi ügyekben egy újabb budapesti vízfej-apparátus dönt majd, és így minden lassabban és rosszabb minőségben valósul majd meg.
„Ez a törvényjavaslat elfogadhatatlan, mert lehetetlenné teszi, hogy a 2021-2027-es uniós ciklus pénzeit a szegediek érdekében, hatékonyan és gyorsan használjuk fel, azonnal vissza kell vonni!” – tette hozzá bejegyzésében az alpolgármester, aki egyébként a Szeged.hu-nak is nyilatkozott az ügyben. Mint kiderült, levélben értesültek a kormány törvényjavaslatáról, két napjuk volt véleményezni, szerdán délután öt óráig reagálhattak rá.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Nagy arról beszélt a lapnak, hogy az Alaptörvény szerint az önkormányzat tulajdonosként rendelkezik a saját tulajdonával, a törvényjavaslat szerint viszont elveszik tőlünk azt a területet, ahol mondjuk egy óvoda épülne, és majd egyszer visszaadják. Nagy megemlíti, hogy a nemzeti közbeszerzési értékhatárt meghaladó beruházás csak „dísznek” van a javaslatban, hiszen a mai árakkal lényegében az önkormányzat összes projektje a törvény hatálya alá tartozna.
Ráadásul Nagy szerint az a legabszurdabb, hogy létrehoznak egy rakás bizottságot, meg tárcaközi szervezeteket, melyek majd különböző pontokon véleményezik a beruházásokat.
„Szovjetunióbbak leszünk a Szovjetuniónál”
az alpolgármester szerint, aki elmondta, a törvényjavaslathoz képest „a Kínai Kommunista Párt egy hihetetlen flexibilis szervezet, és a piacgazdaság zászlóvivője. A rugalmasságnak a nyoma nincs, fogalmuk nincs arról, hogyan lehet lereagálni egy menet közben történő váratlan dolgot. (...) Most majd az lesz, hogy újra összeülnek a bizottságok, engedélyeznek és véleményeznek”. Szerinte az egész úgy van kialakítva, hogy az önkormányzat a saját projektjeinek a végrehajtásához delegálhat egy embert, akinek nincs érdemi beleszólása abba, amit majd neki kell üzemeltetni.