Mint arról mi is beszámoltunk, 2021 októberében kisiklott a békéscsabai vonat Szeged-Rókuson. Nem sokkal azután, hogy a 2018 óta zajló tram-train fejlesztése során a vasútállomáson is felújították a pályát, bár a kitérőkből nem mindet cserélték. Az Átlátszó megszerezte a Közlekedésbiztonsági Szervezettől a baleseti jegyzőkönyvet, melyből kiderült, miért történhetett a baleset.
Az Átlátszó azt írja cikkében, hogy a rókusi vasútállomás felújítása nem volt része a tram-train projektnek, de azzal egy időben mégis dolgoztak itt: síneket és keresztaljakat cseréltek, melyet vasútfotósok, köztük a portál gyakornoka is megörökített 2018 és 2021 között. A munkálatok befejezte után aztán nem sokkal, 2021. október 10-én kisiklott egy vonat az állomáson, melyről videó is készült.
Erről az immár Lázár János minisztériuma által felügyelt Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) tavaly év végén tette közzé vizsgálati jelentését, melyet mi is szemlézünk cikkünkben. Ebből többek között kiderül, hogy
az érintett kitérőt még 1959-ben építették be, alkatrészcsere a beépítés óta nem volt.
A kitérőről még azt kell tudni, hogy fa aljakon, GEO-rendszerű leerősítéssel, kampózáras csúcssínrögzítéssel és váltójelzővel van ellátva, a váltó helyszíni állítású.
Ez a váltó már nem volt használatban, mivel egy olyan vágányra vezetett, mely ma már nem létezik, hiszen leaszfaltozták. Mint a jelentésben is írják, az említett váltóhoz tartozó pályaszakaszt annak állapota miatt 2017 márciusán kizárták a forgalomból, így az kiszögelésre került. A vágányzat átépítése után, 2018 szeptemberétől ismét használták a régi állapotában hagyott váltót, de csak az egyik irányban, tehát olyan, mintha csak egy egyszerű, íves vágány lett volna ott (ezért is szüntethette meg a MÁV az eset után).
A baleset során a vonat behaladása közben, pontosabban a 418 165-ös pályaszámú dízelmozdony kerékterhelésének hatására a 30. alj fölött, a menetirány szerinti bal oldalon a közbenső sín tört el. Mivel a Szeged–Békéscsaba vasútvonal nem villamosított, ez épp logisztikailag vontatott volna át Békéscsabára egy V43-as villamos mozdonyt, maga mögé besorozva. A sors iróniája, hogy épp ez siklott ki, így felvétel is van róla, hiszen a vasútbarátoknak is érdekes egy ilyen vontatás.
A jelentésben továbbá azt írják, hogy az eltört sín töretfelületi képe rideg törésre utalt. Ez nagy valószínűség szerint hajszálrepedésként indult, majd később gyorsan növekedett a dinamikus kerékterhelés. Ugyanis
a kitérő faaljainak korhadása miatt az alátámasztás távolságai megnövekedtek,
így a sínek igénybevétele is jelentősen megnőtt. A megállapítás szerint tehát a folyamat alakváltozás nélküli rideg töréshez vezetett, annak ellenére, hogy a sín terhelése jóval a megengedett érték alatt volt.
Fotó: Szelezsán Tamás / Facebook
A síntörésen aztán a vonatba sorozott villamos mozdony négy tengellyel, a mögötte lévő személykocsi első kettő tengelyével kisiklott. Mint írják, „a 10 és 14 sz. váltók járhatatlanok lettek, a kárérték 16 millió forint volt. A kisiklott mozdony forgóvázaiban nagyobb mérvű rongálódás keletkezett, a kár értéke a villamos mozdonyban és a kisiklott személykocsiban 52 millió forint volt”. Ezen túl a végleges helyreállításig 149 személyszállító vonat „1972 perc késést szenvedett”.
Az Átlátszó azt írja, az állomáson – ahogy a MÁV korábbi közleményében állt – 2021 februárban indult újra a menetrendszerinti forgalom, majd a váltóhiba négy hónap után megjelent. 2018-tól az alábbi beavatkozások voltak a jelentés szerint:
A fentiek alapján az rajzolódik ki, hogy a balesetet megelőzően, a 2019. szeptember 4–6. közötti ultrahangos sínvizsgálat során a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. 23 kitérőt, köztük a 10-es számút is megvizsgálta, de ultrahanggal érzékelhető hibát ekkor nem találtak.
A legutóbbi, 2021. szeptember 10- i vizsgálaton tárták fel aztán azt a nyomtávhibát és írták le a korhadt faaljak meglétét, mely végül a síntöréshez és így a balesethez vezetett. A kersztaljak közül ráadásul öt cseréjét jegyezték elő,
de a csere a balesetig végül nem történt meg.
A vizsgálóbizottság a kivizsgáláskor meghallgatta a pályafenntartásban érdekelt feleket minderről, de nem kaptak választ arra, hogy az eseményben érintett váltó fenntartási munkálatai – a pályafelügyelet által feltárt hibák ellenére – miért maradtak el. Az eseményt viszont a vizsgálati jelentés emberi tényezővel nem hozta összefüggésbe.
Andó Gergely közlekedési szakértő az Átlátszónak azt mondta erről, hogy szerinte a hiba felismerése után azért nem történt meg a javítás azonnal, mert „a pénz és az anyag meg a kivitelezői kapacitás ritkán jár kéz a kézben”. Azt is írta a jelentést olvasva, hogy a MÁV-nál hosszú a várólista, sok a lassújel, pályahiba, de „ez nem tűnt kritikusnak”. Szerinte „ha elvégzik az aljcserét, akkor is siklott volna valamikor ott valami”.
A MÁV aztán az Átlátszó újabb közadatigénylést nyújtott be, mely arra vonatkozott, hogy a 135-ös számú békéscsabai vasútvonalon belül, Szeged-Rókus állomáson a 2018-as vágányzár kezdetétől 2021 febuárig milyen pályamunkákat végeztek.
A vasúttársaság – a jelentés közzététele után – válaszában azt írta, hogy az állomáson a tram-train építésének idején mintegy 650 millió forintot költöttek felújításra, mely során 7 kitérőt cseréltek, darabja mintegy 40 millió forint volt. Ezen kívül 1952 vágányfolyóméter hosszban felépítményt is cseréltek még 2018-ban, majd 2019-ben is 2020-ban is dolgoztak az állomáson.
A MÁV szerint a munkákat saját forrásból finanszírozták, valamint azt közölték a portállal, hogy „a korábbi siklásos balesetben érintett kitérőt nem állították helyre, hanem helyette folyóvágányt létesítettek, melynek hatósági engedélyezése jelenleg is folyamatban van”. Azaz – mint azt a fentiekben is írtuk – a kitérőt végül megszüntették és egyszerű íves vágányra cserélték, mivel már nem volt értelme a másik vágány megléte nélkül. A lap megjegyzi, a mellette lévő 14. számú váltó ma is megvan, ugyanúgy fa keresztaljakkal.