A Buszok, sofőrök nevű Facebook-csoportban osztottak meg pár, keddi dátumozású képet arról, hogy Szegedre érkezett a tíz szóló, gázüzemű MAN Lion’s City 12 G autóbusz, melyet még korábban rendelt a Volánbusz.
A buszok kapcsán legutóbb a Magyarbusz számolt be. Mint novemberi cikkükben írják, már nyár közepe óta folyamatosan érkeznek hazánkba az MAN Truck & Bus ankarai üzeméből azok a szóló gázüzemű MAN Lion’s City 12 G autóbuszok, melyeket még februárban rendelt meg a Volánbusz. Az összesen 164 darab autóbuszt, melyek közül 75 példány Budapest agglomerációjába, 40 Szolnokra, 39 Zalaegerszegre, 10 pedig Szegedre kerül, nettó 15 milliárd forint összértékben szerezték be.
A Szegeder is arról számolt be korábban, hogy az eredeti tervek szerint fokozatosan, nyár végétől álltak volna forgalomba a buszok, először Szegeden és Budapest agglomerációjában. Azonban mivel a tender lezárása óta kitört egy háború is, majd az energiaválság következtében a sűrített földgáz ára irreálisan magasra szökött, így a Volánbusz nem siette el a buszok átvételét és a jelek szerint a forgalomba helyezésükre is várni kell még.
Hivatalosan egyelőre nem megerősített információk szerint januártól állhatnak forgalomba Szegeden.
A járművek ettől függetlenül a szerződésben vállalt szállítási ütemterv szerint érkeztek és érkeznek az országba: a budapesti agglomerációba szánt 75 példány szállítását december közepéig, a szegediekét november végéig kellett befejezni, ami a jelek szerint meg is történt. A Buszok, sofőrök nevű Facebook-csoportban osztottak meg pár, keddi dátumozású képet a már itt lévő buszokról:
Forrás: Buszok, sofőrök / Facebook
Megjegyzik, hogy a földgázzal hajtott autóbuszok CO2-kibocsátása 20–25 százalékkal alacsonyabb egy azonos méretű dízelmotoros típusénál, míg nitrogén-oxidokból akár 60 százalékkal, szilárd részecskéből pedig 98 százalékkal kevesebbet juttatnak a levegőbe visszafogottabb zajterhelés mellett.
Szegeden az 1990-es évek második fele óta közlekednek földgázmeghajtású autóbuszok, 2002-ig több tucatot gyártott a város számára az Ikarus. Ezeket már 2021 márciusában selejtezték, de van még néhány, 2006-ban beszerzett Mercedes-Benz Citaro G is, amelyek az elmúlt másfél évtizedben vegyesen láttak el szolgálatot helyben és agglomerációs vonalakon egyaránt.
A Magyarbusz arról is ír, hogy az újonnan rendelt 164 jármű a Lion’s City család negyedik generációjába tartozik és az MAN Busz és Kereskedelmi Kft. nettó 15 038 064 360 forintért szállítja őket a Volánbusznak; az eredeti ajánlati árnál közel nettó 152 millió forinttal kedvezőbb áron a jelentős mennyiség kedvezménye miatt.
A szegedi, fehér (RAL 9010) fényezésű járműveket városi, azaz 2-2-2 ajtókiosztással szállítja a gyártó pneumatikus működtetésű, befelé nyíló, 1240 mm szabad nyílású bolygóajtókkal. A városi konfigurációban 27 ülő- és 79 állóhely van rajtuk, az utasülések 1+2 soros elrendezésben. A középső ajtóval szembeni peronon – ahol a kerekesszékes és babakocsis férőhely is kialakításra kerül háttámlával, védőkorláttal és biztonsági rögzítő hevederrel – két lehajtható ülést is elhelyeztek. A mozgáskorlátozottak felszállását második ajtónál kézi működtetésű, 350 kg teherbírású rámpa fogja segíteni.
A fentieken túl a buszokat irányjelzőként is funkcionáló LED-es nappali menetfénnyel, halogén homlokfali fényforrásokkal, hátsó LED-es lámpatestekkel, indirekt LED-es beltéri világítással és elektromosan működtethető visszapillantó tükrökkel szállítja az MAN. Az aktív biztonsági elektronikákból az ABS, az ASR, a vészfékasszisztens (BAS), az elektro-pneumatikus fékerőszabályzó (EBS), valamint az elektronikus stabilitásprogram (ESP) kerül a járművekbe.
Forrás: Buszok, sofőrök / Facebook