A MÁV szerint kevesebbet kell majd várni a kecskési átjárónál, ha elkészül a röszkei vasútfelújítás

Még 2021 márciusában írtunk arról, hogy jelenleg lehetetlenül hosszú a várakozás Szegeden a Szabadkai úti és a Klebelsberg-telepi vasúti árjáróknál. Ott, ahol a szabadkai, békéscsabai és budapesti vasúti vonalak egybefutnak, így halmozódik a probléma. Van azonban esély arra, hogy mindez a közeljövőben változzon, mégpedig a röszkei vonal felújításával.

Nemrég írtuk meg, hogy a kecskési átjárónál aluljárót és vasúti megállót is terveznek, melyek végképp megoldanák a hosszú várakozások és ezáltal a kis áteresztőképesség problémáját, legalábbis a Szabadkai útnál. Azonban ezek távlati dolgok, addig a probléma továbbra is fennáll, sőt, a belgrádi tehervonatok erre való terelésével még súlyosabb is lett.

Ezért megkérdeztük a MÁV-ot, hogy a jelenleg zajló röszkei vonalfelújítással várható-e javulás ilyen téren, akár úgy, hogy korszerűbb biztosítóberendezéseket építenek-e be a pályába, illetve Szeged-Rendező pályaudvaron. Ezen állomás szerepe azért is kiemelendő, mivel az itt üzemelő fény- és félsorompó biztosítja a Kecskés-telepi vasúti átjárót, mely így még állomási szakasznak számít. Tehát bonyolultabb a sorompó vezérlése a nagyállomás irányába kiépített automata rendszernél, ami a Szegedről távozó vonatok áthaladásánál növeli a várakozási időt.

A vasúttársaság Szegedernek megküldött válaszában kitért arra, hogy a Szeged–Röszke vasútvonal felújítása ütemtervnek megfelelően halad, a felújítás és villamosítás tervezetten 2023 őszén fejeződik be teljeskörűen. Majd elmondták, hogy a projekt keretében Szeged-Rendező állomáson a meglévő biztosítóberendezést valóban részben korszerűbb berendezésre cserélik, ennek köszönhetően

a Szabadkai úti sorompók lezárási ideje is várhatóan csökkenni fog.

Hozzátették, hogy a vasúti átjáró 2018-ban már átépült, a mostani beruházás keretében csak a kapcsolódó vágányokon dolgoznak.

Tavalyi tapasztalataink szerint a Szegedre tartó szerelvényekkel ellentétben, az állomás felől érkezők előtt már 3–5 perccel hamarabb zár a jelző, így legjobb esetben is 4–5 percig tartott zárva az átjáró. A MÁV elmondása szerint ez azért volt, mert „a közúti közlekedők biztonsága érdekében már a nagyállomásról való indítás után lezáródik a sorompó. (...) A Szegedről induló vonatok esetében 3–4 perc a várakozási idő”.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Akkori számításaink szerint egy átlagos hétköznapon, amennyiben három perccel rövidítenénk a sorompó lezárását, már az is napi 105 percnyi nyereséget jelentene. A MÁV annak idején kifejtette, hogy reggel 6 és 8 óra között, vagyis a csúcsidőszakban átlagosan 11 személyvonat és 1 tehervonat közlekedik itt, emiatt mindössze 2–3 percig van nyitva a sorompó a vonatok között.

„Aluljáró vagy felüljáró építése, illetve a biztosítóberendezés korszerűsítése aránytalanul nagy költségekkel jár, emiatt jelenleg a MÁV nem számol ezekkel a megoldásokkal. A sorompó lecsukásának idejét forgalomszervezéssel próbáljuk csökkenteni” – válaszolták akkor. Most úgy tűnik, hogy a röszkei vonal felújításával mégis lesz némi javulás, mivel a régi, elavult biztosítóberendezést részben újra cserélik. Egyelőre az aluljáró az, ami még várat magára hosszabb ideig.