A felújított Szeged–Szabadka vasútvonalon augusztus 1-jétől megindított tehervonatok dudálása és zaja miatt sokan ébren töltik az éjszakákat. Sorompó és zajvédő fal még sehol, a kecskési vasúti átkelő pedig egyre többeket késztet várakozásra – írja a Telex cikke. Eközben a korábbi fideszes önkormányzati képviselő, Nógrádi Tibor nemrég megalapította az „Életünk sorompók nélkül” nevű mozgalmat. A céljuk, hogy a Szabadkai úton aluljáró épüljön a vasúti kereszteződésben.
A lap szegedi tudósítója újra körbejárta a Szeged–Szabadka vasútvonal átépítésével és a Szeged felé terelt kelebiai teherforgalommal érintett környéket a megyeszékhely körül. A MÁV egyébként éppen a napokban közölte, hogy az eddigieken felül még több tehervonat fog erre járni ideiglenesen, szeptember 16-tól, hétvégén már napközben is, azaz pénteken 17:30-tól hétfőn reggel 07:30-ig járnak a szerelvények.
Egyes lakosok arra panaszkodnak, hogy nem lehet nyitott ablaknál megmaradni, a betonkerítésük is megcsúszott, nagyok a rezgések. Mások az ingatlanjaik elértéktelenedéséről beszéltek. Ráadásul az is bizonytalan, mikor járnak a tehervonatok, mert a megadott időintervallumon belül akármikor jöhetnek. Mint mondták, elfogadták, hogy átmentileg el kell viselniük a teherforgalmat, de cserébe elvárják, hogy a MÁV is tegyen meg mindent.
„A tehervonat jött egy órakor, háromkor, négykor. Mire elaludtam, már jött is a következő, megint felébresztett. Van olyan is, hogy nem veszem észre, ha jön, mert nem mindegyik dudál. De van, amelyik egész hosszan dudál, és akad olyan is, amelyik sokkal nagyobb zajjal halad el, mint a többi” – mesélte az egyik lakos a Telex tudósítójának.
Az egyik lakos szerint a sorompók nélküli átjáró előtt kötelező megszólaltatni a vonat kürtjeit. A helyiek és a Szeretem Szentmihályt Egyesület már több mint 400 aláírást gyűjtött a fénysorompókért, eddig sikertelenül. Mihálik Edvin zöldtanácsnok fórumot is szervezett, és levelekkel is próbálta a MÁV vezetőit meggyőzni a zajvédelem és a sorompók ügyében, de hiába. A vasúttársaság igazgatója szerint még vizsgálják, hogy az újjáépített vasútvonal mentén hol és milyen zajvédelmet kell kialakítani. Az egyik szentmihályi szerint
magukra hagyták őket: sem az önkormányzati, sem az országgyűlési képviselő nem védi meg az érdekeiket.
Szentmihályon úgy látják, a tehervonatok megindulásával az építőmunkások is eltűntek a gépeikkel együtt. A vonalon villamosítást is terveztek, ami a szerb szakaszon már kész. Itthon a tartóoszlopok már állnak egy szakaszon, de tovább nem jutottak. A sín közelében élők attól tartanak, hogy a villamosítás csak két év múlva valósul meg. A teljes beruházás tervezett befejezése egyébként 2023 októbere.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A szentmihályiak attól is tartanak, hogy a sűrűbb teherforgalommal még bizonytalanabb lesz. hogy mennyi idő alatt tudnak átjutni a kecskési átjárón. A probléma a Röszkén, a Klebelsberg-telepen és Tompaszigeten, Gyálaréten élőket is érinti Szeged-Rendező pályaudvar miatt, ugyanis ide járnak be a tehervonatok. A Telex tudósítója szerint hétköznap reggel 7 és 8 óra között autók több százméteres sora is várakozik a lezárt sorompónál.
A körzet korábbi fideszes önkormányzati képviselője, Nógrádi Tibor nemrég megalapította az „Életünk sorompók nélkül” nevű, a „vasútmentes Szentmihályért küzdő” mozgalmat. Erről a kormányközeli Délmagyarországon jelent meg szeptember közepén egy beszámoló, ebből az is kiderült, hogy a mozgalmat Mihálffy Béla, a Fidesz országgyűlési képviselője is támogatja.
A céljuk, hogy a Szabadkai úton aluljáró épüljön a vasúti kereszteződésben. Szerintük az aláírások gyűjtésével megszerezhetik a kormány támogatását, így 2030-ra elkészülhet az új aluljáró. Nógrádi Tibor szerint „korábban már volt aluljáróépítésre irányuló kezdeményezés Szegeden, a Modern Városok program fejlesztései közé szerették volna beépíteni, azonban a városvezetés másra tette a voksát, más beruházást tartott fontosnak”.
Eközben Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester a Facebook-oldalán azt írta, „a város már több mint egy éve elérte, hogy a Szabadkai úton Kecskéstelepnél az aluljáró megtervezésre kerüljön”. Ráadásul szerinte az aluljáró megépítése a MÁV hatáskörébe tartozik: „határozottan jeleztük, hogy aluljáróra lenne szükség a Szabadkai úton, és ez visszacsatolásra került egy másik tervezési munkába, ami a 140-es vonal (Cegléd–Szeged) fejlesztéséről folyik. Itt így tudomásom szerint a város kérésére betervezésre került az aluljáró.”