Elkészült a szegedi tram-train remíz, a járművek már be is költöztek

Lázár János országgyűlési képviselő közösségi oldalán tette közzé a hírt, hogy elkészült a MÁV, elsősorban tram-traineknek szánt járműjavító és karbantartó telephelye.

A létesítményt hivatalosan 2020 februárjában kezdték el építeni a szegedi rendezőpályaudvar szélén. Mint azt Lázár is írta, a vasút-villamosok már át is költöztek ide, ahol a kisebb-nagyobb javításokat is végzik majd ezentúl. Az építésre kiírt tendert annak idején még a Homlok Zsolt tulajdonában lévő Homlok Építő Zrt. nyerte el. Homlokról érdemes tudni, hogy Mészáros Lőrinc kisebbik lányának, Mészáros Ágnesnek a férje.

A remízben a 12 jármű ciklusrendszerű karbantartásait lehet majd elvégezni. Kerékeszterga biztosítja például a járművek optimális futását, de vannak tetőszerelő pódiumok is, amelyek szintén a napi karbantartást szolgálják. A projekt átfutási idejére annak idején két évet mondtak, a tervezett átadása 2022 I. negyedévében volt esedékes, ami be is jött.

A 2 876 m2 alapterületű csarnok a régi körfűtőház és a rendező vágányzata között fekszik, állítólag nem csak a tram-train karbantartására fog majd szolgálni, mivel a MÁV itteni csarnokai elavultak, fűtetlenek. Az alapvetően vasbeton pillérvázas járműkarbantartó épülete három fő egységből áll:

  1. Nagy belmagasságú, teljes hosszán daruzott, két javítóvágányos karbantartó csarnok, egy teljes hosszában középaknás vasbeton aknafalon levő, 80m hosszúságú emelővágánnyal, és egy teljes hosszában közép- és oldalaknás kialakítású, acél oszlopokon levő felépítményű, 80m hosszúságú javítóvágánnyal (X.vágány).
  2. Nagy belmagasságú esztergacsarnok középaknás kialakítással, a karbantartócsarnok felé eső oldalán kétszintes kiszolgáló épületrésszel.
  3. A karbantartócsarnok északi oldalfalához csatlakozó, földszintes kialakítású, kiszolgáló (segédműhelyek, tárolók) épületrész.

Mindemellett szükséges volt még közművezni, térvilágítást létesíteni (45 lámpatest és 23 fényvető), illetve jelző- és riasztóberendezést, vagyon- és tűzvédelmi berendezést felszerelni, valamelyest átalakítani a felsővezetéket, bekötni a vágányokat (ehhez részben használt felépítményt vetettek be), illetve építeni egy közel 400 méteres utat. A járműjavításhoz az alábbi eszközöket szerelik be:

  • 12 darab gördíthető csoportemelő berendezés 200kN teherbírással
  • 1–1 darab futódaru, ultrahangos kerékrepedés vizsgáló berendezés, mozgatható, nem mozgatható szerelőállvány
  • 2 darab mechanikus aknafedél
  • Kézi szerszámok, kisgépek
  • Műszerek
  • 16 darab nagyteherbírású munkaasztal: 16 db
  • 22 darab kétajtós vaslemez szerszámszekrény