Megnéztük a tram-train szegedi műhelyét egy héttel az indulás előtt

Egy hét múlva indul a 80 milliárd forintból készült tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között. A héten ezért az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt fektetünk a projektre, hogy azt jobban be tudjuk mutatni olvasóinknak – kezdve a tram-train remízével.

Hivatalosan 2020 februárjában kezdték el építeni a szegedi rendezőpályaudvar szélén azt a fehér és sötétszürke borítóelemekből álló csarnokot, amelyben a tram-trainek is töltik majd az éjszakáikat, illetve a kisebb-nagyobb javítások itt lesznek elvégezve.

Az építésre kiírt tendert a Homlok Zsolt tulajdonában lévő Homlok Építő Zrt. nyerte el. Homlokról érdemes tudni, hogy Mészáros Lőrinc kisebbik lányának, Mészáros Ágnesnek a férje.

A járművek takarítására és karbantartására felhúzott remízben a 12 jármű ciklusrendszerű karbantartásait lehet majd elvégezni. Kerékeszterga biztosítja például a járművek optimális futását, de lesznek tetőszerelő pódiumok is, amelyek szintén a napi karbantartást szolgálják. A projekt átfutási idejére annak idején két évet mondtak, ami úgy tűnik, hogy a víurshelyzet ellenére is tartható volt, hiszen kívülről már szinte készen van a telep.

A remíz azon a rendezőpályaudvaron készül el, ahol már az ősidők, azaz a XIX. század közepe óta csikorognak a többi között budapesti vonatok. A helyszín egészen pontosan a régi körfűtőház és a rendező vágányzata között fekszik, ide jelölték ki a 2 876 m2 alapterületű csarnok helyét. Az alapvetően vasbeton pillérvázas járműkarbantartó épülete három fő egységből áll:

  1. Nagy belmagasságú, teljes hosszán daruzott, két javítóvágányos karbantartó csarnok, egy teljes hosszában középaknás vasbeton aknafalon levő, 80m hosszúságú emelővágánnyal, és egy teljes hosszában közép- és oldalaknás kialakítású, acél oszlopokon levő felépítményű, 80m hosszúságú javítóvágánnyal (X.vágány).
  2. Nagy belmagasságú esztergacsarnok középaknás kialakítással, a karbantartócsarnok felé eső oldalán kétszintes kiszolgáló épületrésszel.
  3. A karbantartócsarnok északi oldalfalához csatlakozó, földszintes kialakítású, kiszolgáló (segédműhelyek, tárolók) épületrész.

Mindemellett szükséges volt még közművezni, térvilágítást létesíteni (45 lámpatest és 23 fényvető), illetve jelző- és riasztóberendezést, vagyon- és tűzvédelmi berendezést felszerelni, valamelyest átalakítani a felsővezetéket, bekötni a vágányokat (ehhez részben használt felépítményt vetettek be), illetve építeni egy közel 400 méteres utat.

A járműjavításhoz az alábbi eszközöket szerelik be:

  • 12 darab gördíthető csoportemelő berendezés 200kN teherbírással
  • 1–1 darab futódaru, ultrahangos kerékrepedés vizsgáló berendezés, mozgatható, nem mozgatható szerelőállvány
  • 2 darab mechanikus aknafedél
  • Kézi szerszámok, kisgépek
  • Műszerek
  • 16 darab nagyteherbírású munkaasztal: 16 db
  • 22 darab kétajtós vaslemez szerszámszekrény

A nettó 3,3 milliárd forintból épült remízt hétfőn délelőtt néztük meg, egyelőre csak kívülről. A tervek szerint 2022 I. negyedévében kerül átadásra.