Ilyenek lesznek Szeged új földgázos buszai, amikkel már nyártól utazhatunk

Az 1+2-es üléselrendezés miatti tágas járművekben USB-töltő is lesz az utasok részére, de az ígéretek szerint a károsanyag-kibocsájtásuk is jelentősen elmarad a dízeles változatokétól.

A Szegeder írta meg még február elején, hogy másfél évtized után újra CNG-üzemű buszok érkeznek Szegedre, amelyeket az MAN fog gyártani, és várhatóan idén már jöhetnek is. A beszerzéseket bonyolító VOLÁN Buszpark Kft. még 2021 augusztusban írt ki közbeszerzést új, gázüzemű buszok beszerzésére, ennek bírálták el év elején az eredményét.

Azt már eddig is tudtuk, hogy kéttengelyes, szóló kivitelű (azaz nem csuklós), földgáz üzemű, EURO-VI motorral rendelkező autóbuszok beszerzéséről van szó, a magyarbusz.info szakportál azonban komolyabb részleteket közölt vasárnap arról, hogy egészen pontosan mikre számíthatunk a jövendő járműveket illetően. Ezek röviden összefoglalva:

  • A buszokat az MAN lengyelországi, starachowice-i üzemében készítik, darabját (összesen 164-ről van szó) 91 és fél vagy 92 millió forintért, kiviteltől függően (jönnek ugyanis elővárosi és helyi darabok is, bár Szegedre csak utóbbi).
  • Az ütemtervben az szerepel, hogy a szegedi darabokat szeptember–november között szállítják le,  bár van ígéret arra, hogy már a nyáron is itt lehetnek. A budapestieket július és december közöttre ígérik. Érdekes, hogy ez a két város élvez előnyt ilyen szempontból, mert a szolnoki és zalaegerszegi buszokat csak 2023 februárjáig fogják kézbesíteni.
  • A fővárosi buszok BKK-kékek (RAL 5015) és volánsárgák (RAL 1028) lesznek, a vidékiek pedig fehérek (RAL 9010).
  • A Szegedre is érkező városi konfigurációban 27 ülő- és 79 állóhely áll majd az utasok rendelkezésére, az elővárosi autóbuszok utaskapacitása viszont a megnövelt ülésszám miatt némileg kevesebb lesz, ezek a kocsik 35 ülő és 58 álló utast tudnak majd egyidejűleg a fedélzetükön szállítani. Az utasülések a városi buszokban 1+2 soros, a helyköziseknél pedig 2+2 soros elrendezésben sorakoznak majd, előbbi ritkaság számba megy Szegeden is, ezért érdekes.
  • Az ülések 60%-ánál lesz majd USB-s töltő is, tehát útközben tudjuk majd tölteni telefonunkat akár.
  • Az ígéretek szerint a földgázzal hajtott autóbuszok CO2-kibocsátása 20–25 %-kal lesz alacsonyabb egy azonos méretű dízelmotoros típusénál, míg nitrogén-oxidokból akár 60%-kal, szilárd részecskéből pedig 98%-kal kevesebbet juttatnak a levegőbe visszafogottabb zajterhelés mellett.
  • A fedélzeten öt darab biztonsági kamera is lesz, de lesz forgalomfigyelő- és tolatókamera is a sofőrnek.
  • A 18 300 kg legnagyobb megengedett össztömegű járművek 12 185 mm hosszúak, és a gáztartályokkal együtt 3295 mm magasak lesznek, mindehhez az Európában megengedett maximumot jelentő 2550 mm-es szélesség társul.
  • A buszokat a 2018-ban bevezetett D15-ös dízelmotoron alapuló hathengeres, 9,5 literes lökettérfogatú, MAN E1856 LOH típusjelű gázmotorral szerelik, abból is a legerősebb 320 lóerős változattal.

Februári cikkünkben foglaltuk össze röviden, hogy Szegeden már az 1990-es évek második fele óta közlekednek földgázmeghajtású autóbuszok, 2002-ig több tucatot gyártott a város számára az Ikarus. Sőt, az utolsóként legyártott Ikarus 280-as is az egyik szegedi CNG-üzemű darab volt.

Ahogyan arról 2021 márciusában írtunk, ezeket már selejtezték, de van még néhány, 2006-ban beszerzett Mercedes-Benz Citaro G is, amelyek az elmúlt másfél évtizedben vegyesen láttak el szolgálatot szegedi helyi és agglomerációs vonalakon egyaránt.

Fotó: MAN Truck & Bus