Közlekedő Tömeg: Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a főváros és az ország harmadik legnépesebb városa között a hét öt napján továbbra sincs késő esti eljutási lehetőség

„Több fontos fejlesztéssel és néhány kihagyott lehetőséggel érkezett az új menetrend, menetrend szerint november 12-én” – jellemezte a Közlekedő Tömeg Egyesület a hamarosan a hazai vasúton életbe lépő változásokat, amelyekről korábban már írtunk. A szegedi InterCity-vonalon nem lesz változás, azaz például továbbra sem indulnak este nyolc után vonatok a Budapest és városunk között, amit a szervezet elfogadhatatlannak tart.

Az egyesület Facebook-posztjában azt írja, üdvözlik azokat a régóta esedékes fejlesztéseket, melyeket az új menetrend tartalmaz, több hosszú évek óta hangoztatott problémában történt előrelépés, azonban néhány hiányosság így is maradt. Pozitívumként rögtön kiemelték, hogy az új menetrend előkészítését idén először valódi, nyilvános társadalmi vita előzte meg, és bár voltak még apróbb gyermekbetegségei a dolognak, az irányt mindenképpen jónak tartják. Talán az egyeztetésnek is köszönhető – vélik –, hogy számos, érdemi fejlesztés bekerült a végleges menetrendbe, olyanok is, melyek az eredeti, egyeztetésre kitett tervezetben nem szerepeltek.

A következőkben idézzük az egyesület álláspontját az új menetrendről, előre hozva a szegedi vonalat érintőt:

  • Szeged és Budapest között továbbra is csak pénteken és vasárnap közlekedik az este 8 óra után induló vonatpár. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a főváros és az ország harmadik legnépesebb városa között a hét öt napján továbbra sincs késő esti eljutási lehetőség. Összességében azonban az idei változások mérlege inkább pozitív, a sok, valódi fejlesztés örömünkre szolgál. Reméljük, hogy a döntéshozókban lesz elhatározás és akarat arra, hogy a még meglévő hiányosságokat, problémákat megoldják!
  • Az általában naponta egyetlen vonatot tartalmazó „járványügyi” menetrendeket továbbra is több vonalon fenntartják (ilyen az Újszeged–Makó–Békéscsaba is), ami teljességgel elfogadhatatlan. A teljes képhez hozzátartozik, hogy szerencsére van néhány vonal, ahol decembertől megszűnik ez a járványügyinek nevezett menetrendi ámokfutás.
  • Jelentős javulást tapasztalhatunk az esti IC-k terén is, amiért egyesületünk évek óta küzdött. Az új eljutásoknak köszönhetően több fontos nagyvárosba el lehet jutni este 8 óra után (pl. Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Békéscsaba).
  • Abszolút pozitív változásnak tartjuk a 4-es számú Komárom–Esztergom vasútvonal tetszhalott állapotból történő felélesztését. A budapesti agglomeráció ma már túlnyúlik azon a határon, ahol a BKSZ 2000-es évek közepi megalapításakor meghúztak. Az akkori Dorog-Esztergom vonaltól nyugatra fekvő települések is egyre inkább integrálódtak a Budapest körüli elővárosi szövetbe. Ezért fontos lépés, hogy a sokáig napi 1–2 vonatpárral kiszolgált vonalon végre sűrűbb, a budapesti vonatokhoz jól csatlakozó menetrend kerül bevezetésre.
  • Az elővárosi forgalomban is több új esti járat kerül bevezetésre, melyekkel a koraesti időszakig tolódik ki a sűrűbb, csúcsidei szolgáltatás. Ezen túl általános üzemidőbővítésre is sor kerül, korábban induló első járatokkal, és később induló utolsó vonatokkal.
  • A GYSEV szolgáltatási területén, a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonalon is könnyen megjegyezhető, ütemes menetrend szerint járnak majd a vonatok.
  • Üdvözlendő, hogy néhány új (néhány esetben régi-új) átszállásmentes, közvetlen kapcsolat is létrejön, mint például a Kecskemét—Cegléd–Szolnok járatok, az ezután hétvégén is közlekedő S12-es Oroszlány–Budapest vonatok, vagy a közvetlen vasárnapi Szentes-Budapest diákvonat.
  • Komló felé is javulnak az eljutási lehetőségek, napi 4 vonatpár közlekedik a baranyai nagyvárosba. A komlói vonal is a jobb sorsra érdemes mellékvonalak tipikus példája: Az állomás a városon belül kiváló helyen van, a közeli fővonalon jó Intercity csatlakozások biztosíthatóak Budapest felé/felől. A városban ma is több mint 20 ezren élnek, így egy normális menetrenddel, jó állapotú, kulturált szerelvényekkel egészen biztosan meg lehetne tölteni a vonatokat. Csak összehasonlításul: az alig 8 ezres Fehérgyarmat, melynek állomása a város szélén, egy mellékvonalon található, az idei évtől közvetlen Intercity-összeköttetést kap Budapesttel (nagyon helyesen). Éppen ezért üdvözöljük a komlói vonalon elvégzett szolgáltatásfejlesztést, még ha az kevés is az optimális kétóránkénti közlekedéshez képest, első lépésnek elfogadható. Bár a decemberi menetrendváltás számos fejlesztést tartalmaz, sajnos nem lehetünk maradéktalanul elégedettek idén sem.
  • A 200 milliárd forintból felújított hatvani vonalon továbbra sem tudják elérni a felújítás előtti szintet sem. A beharangozott „fejlesztés” mindössze annyit jelent, hogy munkanapokon a reggeli csúcsidőben 2 vonatot zónázóvá fejlesztenek, azonban ezek nem többlet vonatok, személyvonatként most is léteznek. Azzal, hogy Gödöllőtől befelé nem állnak meg, ugyan valóban gyorsulnak ezek a konkrét járatok, azonban Hatvanból és Aszódról továbbra sem érhető el olyan gyorsan a főváros, mint amilyen gyorsan a felújítás előtt az egri és sátoraljaújhelyi gyorsokkal elérhető volt. Ráadásul a munkanap reggeli csúcsidőben ezen két befelé menő vonaton kívül semmi változás nem történik, így a nap többi időszakában továbbra is kevesebb, és lassabb vonatokkal kell beérniük a hatvani- és a csatlakozó (Jászberény, Gyöngyös,Salgótarján felől érkező) vonalak utasainak.
  • Sajnos a pécsi IC-k és a Pannónia IR-ek folyamatos problémáit láthatóan a vonatok lassításával próbálja orvosolni a vasúttársaság. Azaz a szükséges pályafelújítások, karbantartások elvégzése helyett inkább a menetrendet írják át, a vonatok hivatalosan is lassabban teszik meg az utat. Ezzel Pécsre (az ország egyik legnagyobb városába) is lassabban lehet eljutni. Hiába újították fel a 40a vasútvonalat Kelenföld és Pusztaszabolcs között, ha az ezen a szakaszon megnyert időnél többet veszítenek a vonatok a további szakaszon a pálya leromlott állapota miatt, akkor összességében a jelenleginél hosszabb lesz a menetidő. Ráadásul megszűnik a napi egy pár ütemen felüli InterCity is, így az eljutások száma csökken. A Pannónia InterRégiók lassítását már október folyamán meglépte a vasúttársaság.
  • Sok, óránkénti vonatközlekedéssel kiszolgált vidéki vasútvonalon megmarad a pár órás, délelőtti vonatmentes időszak a menetrendben, ami jelentősen rontja a szolgáltatás kiszámíthatóságát.”