Ha csak ideiglenesen is, de Szeged ismét felkerült a nemzetiközi vasúti áruszállítás térképére, amíg a Budapest–Belgrád vasút felújítása folyik. Röszkéig elkészült a vasúti pálya, így augusztus 1-jén este megindulhattak a tehervonatok, amelyek a szegedi éjszakán csoszognak majd át korlátozott sebességgel és fokozott figyelemmel.
A MÁV Röszkén tartott hétfőn kora este sajtótájkoztatót, ahol azt mondták, ütemtervnek megfelelően halad a Szeged–Röszke vasútvonal felújítása. Július végéig a teljes vonalon kiépítették a vasúti pályát, befejeződött a nagygépes munkavégzés is, amelyről nemrég sok más sajtó mellett mi is cikkeztünk. A vágányok, a váltók és a szükséges építmények is elkészültek, a tehervonat-forgalom elindításához és a határőrizeti, illetve vámvizsgálathoz szükséges konténerbázisokat is elhelyezték.
Ennek köszönhetően augusztus 1-jén este, mintegy 30 évnyi szünet után, újra megindult a teherforgalom a vonalon. Érdemes azonban megjegyezni már itt, hogy ez sokáig nem lesz így, csak amíg a szomszédban, a Budapest–Belgrádon munkálkodnak, és erre terelik a súlyos szerelvényeket. Az első áthaladó tehervonat a Rail Cargo Hungaria 20 kocsiból álló, 1103 tonnás szerelvénye volt, ami 40 darab, többféle árucikkel – többek között háztartási termékekkel, ruházati alapanyagokkal – rakott konténert szállított.
A felújítás teljes befejezéséig a hatóság csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyezett,
a Szegeden is áthaladó tehervonatok minden nap 18 és 8 óra között járhatnak.
Az elmúlt években szünetelt a vasúti közlekedés a szakaszon, így sem az állomásoknál, sem a nyíltvonali szakaszokon lévő vasúti átkelőknél nem kellett vonatforgalommal számolni az áthaladásnál. Ezentúl naponta átlagosan 10–12 tehervonat közlekedik majd, jövő októberig maximum 40–60 km/órával. A csökkentett sebesség miatt a készülő zajvédelmi berendezések elkészültéig is csak mérsékelt zajterhelésre kell számítani, ám a beruházás befejezéséig a MÁV kéri a vasútvonal térségében élő lakosság türelmét.
A vonalon 2015 óta szünetelt a járműforgalom, ezért a vasúttársaság kiemelten kéri a környék lakóit és az útátjárók használóit, hogy az újrainduló vonatközlekedés miatt a vasútvonal mentén fokozott figyelemmel közlekedjenek. A vonatforgalom újraindulásától fokozott figyelemmel kell az átjárókat megközelíteni, azokon áthajtani. Jelenleg önműködő fény- és félsorompóval biztosított Szeged-Rendező állomáson az 5 sz. és Szabadkai úti, a 43103 sz. és Tompai kapu úti vasúti átkelő.
Három nagyobb forgalmú átkelőnél az éjszakai vonatközlekedés ideje alatt jelzőőr fedezi az útátjárót, segítve a biztonságos közlekedést:
Alacsony forgalmú, még nem biztosított útátjáróknál fokozott figyelemmel kell közlekedni:
A nem biztosított átkelőhelyeknél kiemelten fontos, hogy a vasúti átjáróra csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezető meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a folyamatos áthaladás biztosított.
A szakaszon összesen 13 vasúti átkelőhely van, a beruházás teljes befejezéséig, 2023 őszéig, tervezik az összes átjáró fény- vagy fény- és félsorompós biztosításának kiépítését. Továbbá új biztosítóberendezés, távközlés létesül, átépülnek a keresztező és párhuzamos utak. Röszke állomás teljesen átalakul, itt új magasperon épül, valamint az akadálymentes megközelítés is biztosítva lesz, a peronokon új esőbeállókat is kialakítanak. Az új állomásépület mellett B+R és P+R parkolók segítik a könnyebb átszállást.
Szeged-Szentmihály településrészen új, akadálymentes megálló létesül, szintén biciklis és autós parkolókkal. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A tervezetten jövő ősszel újra megnyíló pálya elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között a kormányzati kommunikáció szerint.
Fotó: Bálint András / Szegeder