Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója tartottak vasárnap sajtótájékozatót a tikkasztó alföldi kánikulában a szerbiai határ tövében. Megmutatták, mivel is épül a szabadkai vasút, aminek szerb része már készen, felsővezetékkel várja, hogy a magyarok is elkészüljenek, és bejelentették, hogy augusztus 1-jével már tehervonatok közlekednek erre, Szegeden keresztül. Vitézy előre is köszöni a szegediek türelmét.
A Szeged–Röszke vasútvonal felújításán dolgozó 210 tonnás, SMD-80-as típusú vágány- és átépítőgéplánc május első felében a vonal Szeged felőli részén végezte az előre eltervezett vágányépítési feladatokat. Az elmúlt másfél hétre a többszáz méteres, óriási munkagép visszatért a vonalra, és már a Röszkéhez közelebbi szakaszon vette igénybe a kivitelező. A géplánc hatékonysága révén július végéig a teljes vonalon sikerült kiépíteni a vasúti pályát, mert a tervek szerint – a vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően – augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom a Szeged–Röszke–Szabadka vonalon, ezáltal biztosítva a Budapest–Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat.
A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag, így addig a személyszállítás továbbra is szünetel. A Szeged és Röszke között zajló, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás fogja biztosítani augusztus 1-jétől átmenetileg a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, így fenntartva az észak-déli tengelyen a vasúti árufuvarozási vérkeringést.
„Magyarország a Budapest–Belgrád távolsági és a Szeged–Szabadka regionális vasútvonal fejlesztésével mindent megtesz azért, hogy a Nyugat-Balkán személy- és áruforgalma minden eddiginél jobb minőségben csatlakozzon az európai hálózathoz. Ez elősegíti a térség európai integrációját és prosperitását, ami Magyarország és az Európai Unió stratégiai érdeke” – mondta el a helyszínen Vitézy. A MÁV-vezér, Pafféri Zoltán szerint a vasúttársaság mindent megtesz azért, hogy
legkésőbb jövő ősszel újra indulhasson a 2015 óta szünetelő személyszállítás.
Ezáltal az autózással versenyképes vasúti közlekedés áll majd a Szeged és az észak-bácskai települések között élők rendelkezésére – vélekedett –, melynek köszönhetően mérséklődnek a közúti dugók, tisztábbak és még élhetőbbek lesznek a térségbeli települések. Várakozásaik szerint a teljes személyszállítási forgalom megindítása után legalább olyan népszerűvé válik a Szeged–Röszke–Szabadka közötti vonal, mint a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamos.
A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek hatóságilag. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 késő őszére tervezett átadásig a személyszállításhoz szükséges biztosítóberendezések, felsővezetéki rendszerek, állomási és megállóhelyi infrastruktúra kivitelezésével, valamint a közúti-vasúti átjárók felújításával.
A korábbi tervekhez képest többszörösére nő a zajvédőfal hossza, ehhez az akusztikai vizsgálatok elkészültek. Az engedélyezési folyamat még tart, de várhatóan mindazon lakóépületek környezetében kiépül a fal, melyek a vasút 50 méteres védőövezeten belül találhatók. Azon épületek esetében, amelyeknél ez nem lehetséges (vasúti átjárók közelében) a kivitelezés keretében nyílászárócserét végez a kivitelező. A vasúttársaság a munkálatok okozta kényelmetlenségek és a zajterhelés miatt a vasútvonal térségében élő lakosság türelmét kéri.
A MÁV közleményében arról ír, hogy ahhoz, hogy a beruházás első fázisa időben elkészüljön a teherforgalom elindítása érdekében, a kivitelező a teljes vonalszakaszon elvégezte a vasútépítéshez szükséges alépítményi feladatokat, váltókat (kitérőket), illetve több kilométernyi vágányt épített, kialakította az ideiglenes vízelvezetést, valamint átépítette a vasúti műtárgyakat.
A felsővezetéket majdan tartó oszlopok felállítása is folyamatban van.
A forgalomba helyezésig hátralévő időben felsőágyazat-építést, nagygépes vágány- és váltószabályozást, síncsiszolást végeznek, Szentmihályon és Röszkén pedig a magasperonokat burkolat nélkül már kialakítják. Ezenkívül a tehervonatok vámvizsgálatához szükséges konténerbázist is elhelyezik a röszkei határnál.
A géplánc 136-os vonali üzembe állítását megelőzően, a tavaly ősszel megkezdett felújítás során már ágyazat-, vágány- és váltóbontási, talajstabilizációs munkákat végeztek, megkezdték a felsővezeték-tartó oszlopok alapozását és felállítását, csatornák feletti hidak esetében bontási, cölöpözési munkálatok zajlottak, Röszkénél elbontották a biztosítóberendezést, több vasúti-közúti átjáróban ideiglenes forgalomtechnikai tereléseket alakítottak ki, Röszkén és Szegeden pedig lebontották a felesleges épületeket, őrházakat.
Fotó: Bálint András / Szegeder