A Szegedi Közlekedési Társaság naponta közel hetvenötezer utazásban vesz részt, amihez 68 jármű (43 trolibusz és 25 villamos) nap mint nap az utcán teljesít szolgálatot. Ehhez folyamatosan jó állapotú járműparkra van szükség, ezért évente legalább 3–4 új trolibuszt és 2–3 új villamost kellene üzembe helyezni. Az infrastruktúrának biztonságosan, a XXI. század követelményeinek megfelelően kell szolgálnia, amihez néhány évtizedenként teljes rekonstrukciót kell végrehajtani egyes vonalakon, például a villamospályán.
A közleményben azt írják, hogy az elektromos közlekedés hozzájárul a városok élhetőségének javításához és a klímacélok eléréshez, ezért a fejlesztések minden más európai országban, kormányzati és EU-s források bevonásával történik. Mivel Magyarországon a helyi közösségi közlekedés finanszírozásából az állam szinte teljesen kivonult, ezért Szegeden használt járművek felújításával igyekeznek biztosítani az elöregedő járműpark kiváltását és rövidtávú, saját hatáskörben elvégezhető javításokat végeznek a villamospályán is.
A 2015-ös „nagyprojekt” óta több mint 830 millió forint értékben felújított az SZKT 12 trolibuszt, valamint 9+2 darabot használtan vásárolt a felújítása előtt. A közel 300 millió forint ráfordítással felújított 8 villamost és 7 autóbuszt több mint 80 millió forintért vásárolta és állította forgalomba a közlekedési társaság. Az idei évben 42 millió forintot biztosít fenntartóként a szegedi önkormányzat két használt autóbusz vásárlására, ezen kívül a társaság saját forrásból 9 millió forintot fordított két használt trolibusz beszerzésére.
Az SZKT folytatja a 4-es villamosvonal saját beruházással történő felújítását. Az idei nyáron a Vám tér és a Szivárvány kitérő között fognak munkálatokat végezni, kb. 400 méteres szakaszon. A pályában kicserélésre kerül több mint ötszáz vasbeton keresztalj fabetétei, tartósabb, műanyag betétre; a régi c-rendszerű (34 kg/fm-es) sínek helyére pedig 48 kg/folyóméteres sínekre kerülnek beépítésre.
Ezzel a pályahibák megszüntethetővé válnak, és a sebességkorlátozások feloldhatók lesznek. A szakaszon megújul 14 kapukihajtó pályaszakaszt érintő burkolata is, valamint a Szivárvány utcai átjáró kockaköves burkolata is kicserélésére kerül betonozott burkolatúra. A munkát külső támogatás hiányában az önkormányzat által idei évben erre a célra biztosított mintegy 40 millió forintos költségkeretéből az SZKT saját pályafenntartási munkatársai végzik június 16-a és előreláthatólag augusztus vége között, tehát tanszünetben.
„A 4-es villamos alsóvárosi szakaszán a pályaállapotok további beavatkozásokat indokolnak, így terveink szerint évente saját erőforrásból újítunk meg nyaranta újabb szakaszokat. A teljes Dugonics tér–Kecskés közötti szakasz így előreláthatólag 2025 nyár végére készül el” – mondta Nagy Sándor.
Kérdésünkre Németh Zoltán Ádám elmondta, hogy a szabadkai tram-train keretein belül nem várható nagyfelújítás, mivel egyelőre az a projekt elakadt, nem kapott zöld utat.
A felújítás alatt a 4-es vonal ezen szakaszán villamospótló autóbuszok fognak közlekedni az Anna kút és Kecskés között. Az SZKT többek között az ilyen helyzetek miatt is 12 dízeles buszt üzemeltet, melyeket tartalékként, különjáratként, valamint villamos- és trolipótlás céljából vet be. Az állományban lévő legidősebb pótlóbuszok fenntartása már sok problémát okoz, ezért a közlekedési vállalat munkatársai februárban használt csuklós, alacsonypadlós, klímás, négyajtós buszokat kerestek Németországban.
űKét volt müncheni csuklós Citaro buszt sikerült beszerezni, melyek 2009-es évjáratúak, és jó állapotban voltak. A két busz beszerzési költsége szállítással együtt mintegy nettó 35 millió Ft volt. A buszok honosítása megtörtént, felszerelésre kerültek az utastájékoztató és kommunikációs eszközök, a fedélzeti jegyautomaták, és a leszállásjelző rendszer átalakításra került. A buszok oldala megkapta a Társaság pótlóbuszos sárga fényezését a jól megkülönböztethető SZKT-s „darázscsíkokkal”.
Az SZKT mind saját erőből, mind külső forrásból újabb szóló trolibuszok forgalomba állítását tervezi. Az idei évben rendkívül kedvező áron jutott hozzá két Solaris trolibuszhoz a lengyelországi Tychy városából. A Solaris típus 2019-ben jelent meg a társaságnál 5 darab volt chomutovi jármű formájában, amelyet az utasok hamar megszerettek a cég közleménye szerint. A két ex-Tychy trolibusz szállítással együtt mindösszesen nettó 6,5 millió forintba került.
A 2004-5-ös évjáratú alacsonypadlós szóló trolibuszok jó állapotúak, az SZKT állományába illeszkedő hajtásrendszerrel rendelkeznek, így fenntartásuk hosszú távon biztosított. Ezen trolibuszokat saját műhelyében fogja klímaberendezéssel ellátni a Társaság a piros flottaszínnel együtt. Előreláthatólag az év végén fognak forgalomba állni, idősebb szóló trolibuszokat fognak kiváltani.