Egy kicsit kanyargós, egy kicsit lippegős, de a mienk

Magyarországon szeretünk panaszkodni, hogy az élet nehéz – kezdte ünnepi beszédét Révész Máriusz kormánybiztos, majd azzal folytatta, hogy bizony van, akinek tíz, húsz vagy harminc kilóval is nehezebb a kelleténél, és hogy arra kérte meg a miniszterelnök úr, hogy tegye könnyebbé az emberek életét. Hivatalosan is átadásra került a Szeged–Sándorfalva–Dóc–Ópusztaszer kerékpárút, amely 17 kilométeres szakaszt egymilliárd forintos forrásból építettek, és ahol található egy furcsán kanyargós, villanyoszlopkerülgetős szakasz is, amire a helyi képviselő azt mondta, kákán csómókeresés helyett örülni is lehetne ám.

Révész szerint egyetlen másik európai országban sem történt annyi, aktív életmódot szolgáló beruházás, mint Magyarországon az elmúlt 56 évben, és ebbe beleszámolta a kerékpárutakat, turistaházakat és a túraútvonalakat egyaránt. Azért nagyon fontos a most átadott szakasz szerinte, mert van eleje, tehát egy már meglévő úthálózatba csatlakozik, és benne van a lehetőség a további bővítésre, és Farkas Sándor helyi képviselőnek további „nagy tervei” vannak a térségben. Hogy mik ezek a tervek, az Révész és később Farkas beszédéből sem derült ki.

Kinyílik egy világ

A környékbeli polgármesterek már elkezdték vízi turisztikai beruházások ötleteivel bombázni, és szívesen mellé is áll az ilyen terveknek, mondta Révész az egybegyűltek előtt. Ezután megjegyezte, hogy Sándorfalván egy erős női csapat alakult ki, amikor megérkezett, és „rögtön tudta, hol a helye”, majd gratulált minden térségi polgármesternek. Sándorfalva polgármestere Kennedyt idézett, így szólt: „Semmi nem hasonlítható a kerékpárút egyszerű örömére”, majd úgy folytatta, hogy semmi nem hasonlítható ahhoz az örömhöz, amellyel most itt állnak, hisz régóta dédelgetett álom volt az átadott kerékpárút, ami 2022-ben véglegesen materializálódott is.

Lehet, hogy egy kicsit kanyargós néhol, lehet, hogy egy kicsit lippegős, de a mienk

– mondta. A tervek megvalósításához elmondása szerint kellett egy mentor és egy országgyűlési képviselő, utóbbinak Farkas Sándort nevezte meg, aki Csongrád-Csanád megye 3. választókerületének a képviselője.

Farkas már egyenesen ünnepnapnak nevezte a mait, magát az átadót ünnepségnek. Az Alföldön a kerékpár mindennapos eszköz, mondta, ami miatt különösen fontos volt a beruházás, mivel az elmúlt években rengeteg kerékpáros baleset történt. A megépült utakkal kinyílik egy világ, mivel itt nincsenek hegyek, völgyek, nagy erdők, hanem egy teljesen más környezet, amit most mindenki megismerhet kerékpáron.

Kákán a csomót

Az utat folytatni akarják Csongrádig, majd a Mindszent–Baks útvonalon egészen Szentesig. Beszélt arról is, hogy a Szentes–Kiskunfélegyháza kerékpárút felújításának tervezését is elkezdték már. Azt beismerte Farkas is, hogy vannak az útnak kritikus részei, amire érkeztek is kritikus vélemények, de

szerinte inkább örülni kellene, és nem „keresni a kákán a csomót”.

Sándorfalva polgármestere vette át a szót újból, és elmondta, hogy a Csongrád-Csanád Megyei Önkormányzat és az érintett önkormányzatok összefogásával jött létre a beruházás, amire a kormány először 700 millió forintot ítélt meg, majd kétszer bővítette is ezt az összeget, így érkeztünk el a végére az egymilliárd forinthoz, amiből Sándorfalván további útburkolati hibákat javítottak ki a már meglévő kerékpárúton.

Gémes László konzorciumi elnök azzal nyitott, hogy máshol 170 millió forint egy kilométernyi kerékpárút, de hozzátette, hogy szerinte Budapesten van, ahol csak fel van festve az út, és a festék drágább, mint vidéken, majd arról beszélt, hogy voltak azért problémák az építés közben, ami nem várt hatósági engedélyeket és előre nem tervezett műszaki megoldásokat kívánt. A Sándorfalva belterületét elhagyó rövid szakaszon található villanyoszlopkerülgetés tényleg egészen egyedi műszaki megoldás, gondolhatja az erre járó.

Az ünnepi köszöntők és beszédek után a projektben résztvevők ajándékcsomagot kaptak, és megtörtént a nagy szalagátvágás is. Ezután Révész  viccesen megjegyezte, hogy további beruházás akkor valószínű, ha Farkas Sandor képviselő legalább tíz métert biciklizik a frissen átadott szakaszon. Farkas erre nem tudott mit mondani, becsületesen letekerte a tíz métert, majd Révész azt is hozzátette – már kevésbé viccesen –, hogy természetesen a tervek megvalósulásához az is kell, hogy a Fidesz tudja folytatni a munkát az ország élén az elkövetkezendő években is.

Kérdés, mennyire lesz időtálló

Miután mindenki kibeszélte magát, egy közös tekerésre hívták az összegyűlt lakosságot, amit Révész és Farkas vezettek, elég jó tempót diktálva Dócig a menet élén, szigorúan öltönyben. Ehhez a menethez csatlakoztam én is, és szemügyre vettem a szakaszt, ami bár nem volt mindenhol tükörsima, és néhol konkrétan házak kocsibeállóján haladt át, általánosságban azért korrekt bicikliút született. Persze az összképből nem lehet kihagyni a sándorfalvi villanyoszlopokat, de egy pár amúgy kellemetlen, főúton való átkelésen kívül további problémák nincsenek.

Az ügyben felkerestem Csüllög Imrét, a Magyar Kerékpárosklub helyi elnökét, aki szerint a beruházás egy jó ötlet volt, és a kivitelezés is megfelelő, de hogy mennyire lesz időtálló, azt még nem lehet felmérni, így azt sem, hogy a méterenkénti 400 ezer forintos ár mennyire indokolt. A kivitekezés hibáival kapcsolatban annyi hozzáfűznivalója volt a már említett problémák mellett, hogy néhol recésre sikerült az aszfalt. Helyi lakosokat is megkérdeztünk, hogyan tetszik nekik az út, amire szinte kivétel nélkül pozitív véleményeket kaptunk. Azok is, akik kivetnivalót találtak benne, a villanyoszlopokon kívül mást nemigen neveztek meg, aki pedig nem állt meg, hogy kersezősködhessek, azok mind nagy mosollyal az arcukon szelték a vidéket.