Bejelentette a debreceni pusztába tervezett Közlekedési Múzeumot Lázár János

Ki is hirdették az új Közlekedési Múzeum ötletpályázatát, amely valóban egy debreceni helyszínről szól. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az M35-ös autópálya csomópontja mellett, a BMW-gyár közelébe várja a koncepciókat szeptember 13-án délig, vette észre a Telex.

A pályázat bár nyílt, vagyis bárki jelentkezhet, aki bizonyos feltételeknek megfelel, de egyben titkos is, vagyis nem lesz publikus minden benyújtott terv, csak vélhetően azok, amelyek elnyerik a zsűri tetszését. Az egyfordulós pályázat első három helyezettjének díjazására összesen 94,8 millió forintot különített el a szaktárca, amelynek részeként minimum 3, maximum 25 millió forintot fizetnek majd a legjobbnak vélt pályázatokért, írják a dokumentumban.

A napokban egyébként a Népszava írta meg, hogy valóban Debrecen lehet az új helyszín, ahol egy 14 ezer négyzetméteres múzeumot tervez az ÉKM, a beruházáshoz összesen 6,5 hektárnyi területet jelöltek ki. Azonban a lefőbb ellenérv a beruházás mellett pont az – ahogy Vitézy Dávid is fogalmazott –, hogy a város külterületén fekvő autópálya-lehajtó mellett építenék meg, ami jelenleg csak autóval megközelíthető szántóföld.

A hírről aztán posztolt maga Lázár János is, aki Facebook-bejegyzésében úgy fogalmaz, már nem az a kérdés, hol, csak az, hogy milyen legyen az új múzeum. A miniszter szerint a debreceni BMW Group gyárának szomszédságában fekvő 6 hektáros területen ikonikus, a táj képét meghatározó épület megfogalmazására várunk javaslatot.

Lázár ki is mondta, hogy a „vidék fővárosában” szeretnének egy olyan új múzeumépületet, mely arról tanúskodik, hogy ez nem csupán a múlt, hanem a jövő intézménye is. Külső megjelenésében és funkcionális felépítésében a magyar műszaki, járműipari innovációk szimbólumát, Kelet-Magyarország tudományos-technológiai konferenciáinak új, világszínvonalú helyszínét kívánjuk megteremteni.

Fotó: Közlekedési Múzeum

A pályázat kiírója egyébként évi 350 ezer látogatóra számít az új helyszínen, ahol olyan kiállítást szeretnének megvalósítani, ami „a világ legújabb technikai, műszaki és természettudományi múzeumainak színvonalát célozza meg”.

Bár korábban is voltak pletykák a Természettudományi Múzeum Debrecenbe költöztetéséről, Lázár János még májusban jelentette be oda az új Közlekedési Múzeumot. A miniszter akkor arról beszélt, hogy a 150 milliárd forintos beruházást valahol a debreceni BMW-gyár közelében valósítják meg javaslata szerint. Lázár úgy indokolta a Közlekedési Múzeum Debrecenbe költöztetését, hogy az az ország gazdasági érdeke. Valószínűleg nem arra gondolhatott, hogy

az új épületet eredetileg a kőbányai Északi Járműjavítóba tervezték, s ennek előkészítésére már elköltöttek 8 milliárd forintot,

ami így a semmibe vész.

Épp a hetekben írtunk arról, hogy a Közlekedési Múzeumba került az egyik szegedi földgázos Ikarus. „A kései Ikarus 200-as széria darabjaként a CNG-üzemű autóbuszunk méltón illeszkedik a városi közlekedési utak, pályák, magasépítmények, közlekedési eszközök és egyéb tárgyak gyűjteményébe” – közölte a Szegederrel a múzeum, miután a néhány éve még a szegedi utakat járó földgázüzemű Ikarusról érdeklődtünk.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Múzeumba került az egyik szegedi földgázos Ikarus

Az alternatív meghajtási módokra irányuló érdeklődés szemszögéből is értékes közlekedéstörténeti emléket képvisel a CNG-hajtású busz, ami a Közlekedési Múzeum tárlatán nézhető meg Budapesten.