Immár három napja hallgat a kormány arról a hírről, hogy a kínai állam a tömegközlekedési hálózattól elkülönített magasvasút építésére kapna előjogot a budapesti repülőtérre – írta Vitézy Dávid hétfőn közösségi oldalán.
A Szegederen is beszámoltunk pénteken az iho.hu azon értesüléséről, miszerint a hazai vasúthálózatba illesztett megoldás helyett egy teljesen különálló vasút épülne Budapest belvárosa és a fővárosi repülőtér között, ráadásul magasvasútként vezetve. Az egykori közlekedési államtitkár szerint ez „kínai luxusvonat” lenne, amely csak a turistákat szolgálná ki és egy életre ellehetetlenítené a nyugat-európai mintáknak megfelelő vasúti bekötést.
„Pedig azáltal az egész országból és Budapest számos pontjáról elérhető lenne vonattal a repülőtér Vitézy szerint, aki úgy fogalmazott a kínai tervekről posztjában, „olyan ez, mint az orosz metró: még legalább 20 évig utazhatunk a korszerűtlen vonatokkal, mert a korszerű nyugati megoldások, az új vonatok beszerzése helyett sikerült a kormánynak egy elavult orosz technológiát választani egy Putyinnal kötött megállapodás nyomán”.
A kínai reptéri vasúti híreket időközben a Telex forrásai is megerősítették. Vitézy ennek nyomán arra emlékeztetett, hogy a kormány három napja nem reagál az írásra, miközben az is kiderült, hogy Hszi Csin-ping kínai államfő Budapestre érkezik május 8-án. „Budapest nem lehet Kína játszótere” – fogalmaz Vitézy, aki sürgeti a kormányt, hogy szólaljon meg az ügyben és tegye egyértelművé, hogy „tervez-e minden jogi, közbeszerzési, építési jogi előírást felülíró nemzetközi szerződést kötni a kínai államfővel reptéri luxusvonat építésére a budapesti reptérre?”
Az egykori államtitkár pár nappal ezelőtti posztjában is utalt arra, hogy minden eddigi műszaki és közgazdasági számítás, mérnöki tervezés elvetette az elkülönült vasúti megoldást, mivel a vasúti hálózatba illesztett tömegközlekedési megoldás minden tekintetben jobb eredményt hozna. Szerinte „városképromboló, igénytelen és felesleges” terv a kínai, ehelyett kész terv is van már arra, hogy a meglévő vasúti hálózatba bekössék a repteret.
A meglévő tervek előnye, hogy a különböző elővárosi és távolsági vonatok – köztük a szegedi InterCity – tudnának megállni a reptéren, egy új vonalon áthaladva a nemzetközi repülőtér előtere alatt. Ezáltal számos irányból lenne vonattal elérhető a repülőtér, a budapesti a belváros mellett Kelenföldről, a Közvágóhíd térségéből, és a vidéki nagyvárosok felől is. Vitézy szerint építési engedély is van minderre, és uniós forrásból kéne ezt megcsinálni.
Fotó: Bálint András / Szegeder