IHO: Kínaiak építhetik a ferihegyi vasutat is, de nem a szegedi InterCity vonatoknak

Azt az információmorzsát még a csütörtöki Kormányinfón ejtette el Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a Budapest Airport felé mind a gyorsforgalmi út teljes felújítása, mind pedig a gyorsvasúti kapcsolat kiépítése feltétlenül szükséges, és ez nem csak állami forrásból valósulhat meg, és ilyen jellegű tárgyalások zajlanak is. „Százmilliárdos, több száz milliárdos beruházásokról van szó. Van olyan, amit piaci alapon is meg lehet csinálni, ez főleg a vasútra igaz.”

Gulyás bár a kínaiak nevét nem ejtette ki, az iho.hu szakportál úgy tudja, a kínaiak lehetnek azok, akikkel a kormány tárgyal az ügyben. Viszont ők nem a korábban kidolgozott tervet valósítanák meg, mely szerint egy új nyomvonalon haladó kétvágányú vonal épülne a ceglédi pálya „mellett” Kőbánya-Kispest és Monor között – amely egyébként egyben a majdani nagy sebességű hálózat keleti ágának is része lenne.

Ez azért lenne nagyon előnyös, mert nem csak a meglévő túlzsúfolt vonalról venné le a terhet, de az új pályán mehetnének a távolsági és a zónázó vonatok is, így a szegedi Napfény Intercity is közvetlenül a ferihegyi terminál föld alatti állomásán rakná le az utasokat, nem pedig a mostani helyen, ahol buszra kell átszállni, hogy eljussunk a reptéri terminálokig. A mai vasútvonalon a hasonló átlagos sebességű személyvonatok és tehervonatok maradnának, amelyek nem tartják föl egymást.

A HVG még pár éve műholdképre tette a két koncepció nyomvonalait, pirossal a MÁV, kékkel a kínaiak verziója.

Forrás: hvg.hu

Az iho.hu szerint a kínaiak ezzel szemben egy a magyar vasút létező rendszerével minél kevésbé érintkező projektben gondolkoznak, vagyis egy teljesen különálló pálya lenne a reptér és a főváros között kiépítve, jelentős részben betonlábakon állva, magasvasútként futna, külön üzemeltetett, egyedi tarifás vasúti szolgáltatással. Erre azért van szükség a lap szerint, mert 

a Budapest–Belgrád vasútvonal építkezésén kiderült, a kínaiak nem képesek hozni a magyar és uniós szabvány minőségét.

Ez viszont sok szempontból előnytelen, például ugyanúgy át kell majd szállni rá, mint most a buszra, csak éppen egy vasútállomáson, így nem lesznek közvetlenül összekötve a budapesti reptérrel a vidéki városok, ahogy az egyébként számos nyugati országban példa. A lap megjegyzi, a különálló vasúti pálya ötlete sem új, akkor volt erről legutóbb szó, amikor annak a hitelkeretnek kerestek felhasználási lehetőséget, amelyet végül a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztésére költöttek.