November 28-án hajnaltól újra járnak a személyvonatok Magyarországról Szabadkára, napi 10 járat közlekedik majd a két ország között – erősítette meg a MÁV pénteken délután. Azt írják, az újranyíló személyforgalom elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között.
Napi öt pár, azaz tíz járat lesz a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat fog kiszolgálni. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra lesz a határrendészeti vizsgálatokkal együtt. Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7 órakor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat (munkába, iskolába járást). A menetrenddel így a Budapest-Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény InterCityvel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.
A szegedi Nagyállomástól Palicsig, illetve Szabadka végállomásig érvényes, teljesárú menetjegy ára 6,20 euro, azaz jelenlegi árfolyamon ~2350 forintba kerül majd. Szeged–Horgos, Szeged–Bácsszőlős, Szeged–Hajdújárás között 4,80 euroért, azaz mostani árfolyamon számolva ~1800 forintért lehet utazni. Gyerekek 6 éves korukig ingyen utazhatnak, továbbá Magyarországon 15., Szerbiában 14. életévük betöltéséig féláron. A vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható 2 euróért a vonat személyzetnél.
Az ország- és vármegyebérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak utazásuk teljes hosszára érvényes menetjeggyel kell rendelkezniük. A kizárólag belföldön, Szeged–Röszke állomások között utazók használhatják az ország- és Csongrád-Csanád vármegyebérleteket is.
Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon érvényes kedvezmények csak az országhatárig vehetők igénybe, így a szerbiai szakaszra például nyugdíjasoknak is jegyet kell váltaniuk.
A menetjegyek november 25-től, szombattól érhetők el. Tekintettel arra, hogy jelenleg a vonal nem minden állomásán és megállóhelyén üzemel jegypénztár, illetve a fedélzeten csak korlátozásokkal váltható jegy, utasainak azt javasolja a MÁV, hogy menetjegyüket a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, vagy – legkényelmesebb megoldásként – a jegy.mav.hu felületen váltsák meg.
Az első időszak tapasztalatai alapján a magyar vasúttársaság és a szerb társvasút módosíthatja jegyértékesítési ajánlatát, közölte a MÁV.
A Szeged és Röszke országhatár közötti vasútvonal fejlesztésének keretében több mint 13 kilométer hosszan újult meg a vasúti pálya és annak környezete. A pálya átépítése tavaly nyáron fejeződött be, ennek köszönhetően a tehervonatok már 2022 augusztusa óta közlekedhetnek, átmenetileg továbbra is ez a vonal biztosítja a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, az észak-déli tengely vasúti árufuvarozási közlekedését.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Az eredetileg október 23-ra tervezett személyforgalmi indulást az akkori, a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt el kellett halasztani. A próbaüzem megkezdéséhez a hibalistában szereplő hiányosságokat pótolni kellett, és az engedélyeket be kellett szerezni. A szükséges munkálatok elvégzése után végül november 28-tól újraindulhat a személyforgalom.
A beruházás keretében – bár ez heves kritikat kapott – Röszke állomás teljesen átalakult, új akadálymentes magasperon épült, a peronokon új esőbeállókat létesítettek. Az utasmosdót is tartalmazó új utasforgalmi épület mellett 10 kerékpár tárolására alkalmas B+R és 4 normál és egy mozgáskorlátozott P+R parkolót is kialakítottak, mindez a könnyebb átszállást segíti.
A közel egy évtized után újrainduló Szeged–Szabadka vasúti személyforgalom első menetrendi időszakában a napi öt vonatpár Szeged, Szeged-Szentmihály, Röszke, Horgos, Királyhalom, Hajdújárás, Palics, Szabadka településeken áll meg. Szeged-Szentmihály településrészen, új, akadálymentes megálló létesült Szentmihálytelek néven biciklitárolókkal és autós parkolókkal. Szeged térségében mintegy 1408 méter hosszban zajvédő fal épült. A vasúti vonalszakaszon fény- és félsorompóval ellátott vasúti átkelők is épültek, épülnek.
A vasútvonal fejlesztését szolgáló beruházás 2025-ös teljes befejezéséig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett sebességgel, csak 60 km/órával közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben. Hosszú távú cél a vonzó, környezetbarát, gyors és minőségi szolgáltatás nyújtása, hogy a két ország között ingázók is minél többen válasszák a környezetbarát közösségi közlekedést, zárta közleményét a magyar vasúttársaság.