G7: Lázár minisztériuma kért még 90 milliárd forintot a vasúti és buszközlekedésre

A G7 portál értesülései szerint körülbelül 90 milliárd forint többletforrást kér Lázár János a MÁV-Start, a MÁV, a GYSEV és a Volánbusz „közszolgáltatási szerződés keretében végzett feladatainak utólagos finanszírozására”.

Azt írják, az indoklás szerint az üzemeltetési költségek a tavalyi és az idei magasabb energiaárak miatt nőttek meg. A tavalyi többletet eddig saját maguk finanszírozták a társaságok, mivel egészen máig nem számoltak el ezekkel a költségekkel feléjük. Nem csak az utólagos elszámolás állhat a probléma mögött a cikk szerint, hanem egyre nehezebben tudják a visszaeső jegyárbevételekből is fedezni a kiesést.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium egyelőre nem reagált a lap értesüléseire. Mindenesetre Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban úgy utasította a MÁV-ot az 1-es vasútvonal 32 milliárd forintos, fedezet nélküli felújítására, hogy majd később elszámolnak vele.

A többletforrás viszont még ezzel együtt is kevesebb, mint 2020-ban, amikor a visszaeső utasszámok miatt kellett jelentős forrásokat átcsoportosítani. Összehasonlításképpen 2022-ben 569 milliárd forintot szánt a kormány a közösségi közlekedés üzemeltetésére, ami 2023-ra 419 milliárdra csökkent volna, ám időközben 514 milliárd forintra emelték. Ez nőne a mostani tervezett emeléssel 604 milliárd forintra, ami nagyobb a tavalyinál, ám időközben az infláció is megtette a hatását, így kevesebbet ér reálértékben.