Korai kijelenteni, hogy mi okozta a tragédiát, de a szakértő szerint nagyobb a valószínűsége az emberi hibának, mint a műszakinak

Madas László, igazságügyi légiüzemeltetési szakértő szerint elképzelhető, hogy a beviteli sebesség nem volt elegendő az emelkedési szakasz után, de biztosat csak a roncsok megvizsgálása után lehet mondani.

Vasárnap délután zuhant le a szegedi Rózsavölgyi Vilmos és fia, Árpád repülőgépe a börgöndi repülőnapon, majd gyulladt ki egy parkoló autó közelében. A tragédiában két ember vesztette életét, akik valószínűleg a gép fedélzetén tartózkodtak, három további személy súlyos égési sérüléseket szenvedett, egy kisfiú könnyebben sérült.

Az RTL Híradónak nyilatkozó igazságügyi légiközlekedési szakértő azt mondta, hogy valószínűleg a pilóta nem jól hajtotta végre az orsó nevű műrepülő figurát. Madas László szerint azt még korai kijelenteni, hogy pilótahiba okozta a szerencsétlenséget, előbb a roncsot is meg kell vizsgálni, hogy a kormányok működtek-e, de elmondása szerint működtek, mert a repülés korábbi szakaszában nem látszódott, hogy gond lenne velük. „Erősen nagyobb a valószínűsége az emberi hibának, mint a műszakinak” – mondta.

A szakértő közvetlen ok-okozati összefüggést nem lát a tragédia és aközött, hogy a gép motorja a hírek szerint „bejáratós” volt, de megjegyezte, hogy a „bejáratós motorokkal nem szokás így repülni, azokat állandó teljesítményen szokás járatni, tehát útvonalrepülés vagy maximum iskolakörözés során. Műrepülni ebben az időszakba még nem szokás, mert túlzott kopást idézhet elő”. Azt is hozzátette, hogy a felvételen látszik, ez nem játszott szerepet.

A roncs vizsgálata során lehetőség szerint megnézik majd a kormányszervek kitéríthetőségét is, azt, hogy a motor működött-e, nem csökkent-e a teljesítménye.

Fotó: Lakatos Péter / MTI