Vitézy: Tudjuk, mi fog történni a vasúttal, ha leáll a közlekedés

„Bár lényegében a második világháború pusztítása óta szó van róla, máig nem épült újjá a szegedi Tisza-híd, így Arad felé ez a kapcsolat valószínűleg most, a vonalbezárások révén végleg a ködbe vész” – véli Vitézy Dávid, aki tavaly novemberig volt közlekedési államtitkár. Szerinte hibás, hogy jelenleg csak közúti hídra van terv, és minden Magyarország által megfogalmazott nemzetstratégiai, gazdaságpolitikai vízióba beleillene, hogy a határon túli magyarlakta területek Trianon után szétvágott vasúti hálózatát újraegyesítsük a hazai vasúti hálózattal és – ahogy számos európai határvidéken – élő vasúti kapcsolatok jöjjenek létre a határon túli nagyvárosok és a határmenti magyar vidék között.

Vitézy vasárnapi Facebook-posztjában azt írta, hogy a mai Magyarországon belül is jelentős, például Szeged vagy Miskolc körüli elővárosi potenciállal bíró vasútvonalakat, Tiszafüred, Komló vagy Makó vasúti kapcsolatát szünteti meg a közlekedési tárca augusztus 1-jével, amikor a 121-es számú, Újszegedet Mezőhegyessel összekötő vasútvonal is megszűnik, vagyis egy ún. „módváltás”-sal síneken közlekedő dízelmozdonyok helyett ezentúl országúton haladó autóbuszok járnak majd.

Most ezeknek a lehetősége vész el a közlekedési szakember szerint, még akkor is, ha ezek a vonalak ma sem töltenek be ilyen szerepet. „Tudjuk, mi fog történni a vasúti infrastruktúrával, ha leáll a közlekedés.”

Habár lényegében a mostantól szünetelő tíz mellékvonal jóformán megszűnik létezni, a MÁV szerint pozitív változás történik, hiszen „az érintett mellékvonalakon közlekedő korszerű, légkondícionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé”. Lázár János építési és beruházási miniszter szerint az útvonalak a régiek maradnak, és csak az eszközök lesznek újak, szavaival élve „állomástól állomásig, gyorsan, kényelmesen és biztonságosan elviszünk mindenkit”.

Ezt a cikket éppen egy mezőhegyesi kávézóból írtuk meg, ma ugyanis utolsó alkalommal mi is utazunk az újszegedi–mezőhegyesi vonallal, amelyről cikkünk hamarosan olvasható a Szegederen.