Lázár János spórolna a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrással

Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának alakuló ülésén, a MÁV-székházbanarról beszélt, hogy a következő időszak feladata lesz kidolgozni a MÁV-nál a három szereplő – a tulajdonos, a menedzsment és az igazgatóság – közötti feladat- és felelősségmegosztást annak érdekében, hogy a vállalat sokkal inkább hasonlítson piaci működéshez, mint állami struktúrához.

Mint mondta, a MÁV-Volán csoport stratégiai vállalat, az egyik legnagyobb magyar közszolgáltatást végzi, járataikon naponta 4,5 millióan ingáznak. A közlekedés minősége nagyban hozzájárul az életviszonyokhoz, az emberek életét megkönnyíti vagy megnehezíti, egy kutatás szerint, ha valaki naponta több mint 1 órát ingázik, akkor előbb-utóbb feladja szülőhelyét és elköltözik.

Lázár János kitért arra, hogy a közlekedésnek az ország szervezési, ellátási és társadalmi mobilitási fontosságán túl környezetgazdaságossági és hatékonysági dimenziója is van. Példaként említette, hogy a MÁV éves áramköltsége 180 milliárd forint, a Volán 5 ezer járművének üzemanyagfogyasztása gigantikus méretű, a járműparkok minősége, állaga hozzájárul a környezeti állapothoz, felveti a fenntarthatóság kérdését is.

Szerinte az is fontos kérdés, hogy a háború miként rendezi át a gazdasági viszonyokat Európában és ez milyen hatással lesz az áruforgalomra, a hagyományos útvonalakra. A Magyarországon az átmenő személyforgalomból jelentős bevétel keletkezik, például az elektronikus útdíj 450 milliárd forintot termel évente. Tulajdonosi joggyakorlóként úgy látja, a költségeket át kell nézni, hogyan lehet a közösségi közlekedésre fordított 800 milliárd forint állami forrást racionálisabban, hatékonyabban felhasználni.

Ez utóbbi azért is érdekes kijelentés Lázártól, mivel ahogy azt megírtuk korábban, az igazgatóságok és a felügyelőbizottságok tagjai mostantól minimum kétszer, sok esetben majd két és félszer annyit tehetnek zsebre, mint a korábbi vezetők, ez pedig százmilliós pluszkiadást jelent évente a vállalatcsoport számára. A MÁV igazgatóságának elnökéről és elnökségének tagjairól is írtunk bővebben, ahol bankárok és vállalkozók is helyet kaptak.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI