Tisztázta a rendőrség: valóban büntetnek 1 km/h-s sebességtúllépésért, megállítaniuk sem kell az autóst ehhez

A kreszvaltozas.hu készített interjút Óberling József rendőrezredessel, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetőjével, hogy eloszlassák a félreértéseket azzal kapcsolatban, hogy idén május 1-től a rendőrök akár már 1 km/órás sebességtúllépésért is bírságolhatnak. A hír arról szólt, hogy a rendőrségi hitelesített sebességmérők által mért érték a jogilag elfogadott sebesség, amellyel a megmért jármű haladt. Vagyis a korábban alkalmazott 3 km/órás, illetve 3 százalékos „tűrést” a sebességellenőrzések során már nem alkalmazzák.

A rendőrségi főtanácsos a portálnak azt mondta, a sebességmérőknek soha nem volt „mérési hibahatáruk”, amit így szoktak emlegetni, az a mérésügyi hatóság hitelesítési eljárása során meghatározott egyfajta metrológiai követelmény. Azaz amelyik mérőeszköz a meghatározott hitelesítési hibahatáron belül marad a tesztek során, az hiteles. Így aztán valóban igaz a hír, hogy 

akár 1 km/órás mért sebességtúllépés is szankcionálható.

A rendőrezredes megkülönböztette a szabálysértést és a közigazgatási bírságot. Mint mondta, mindaddig szabálysértés a gyorshajtás, ameddig nem éri el a közigazgatási bírság jogszabályban meghatározott alsó értékét a sebességtúllépés, ez sebességhatártól függően a megengedettnél 15–20 km/h-val magasabb értéket jelent. Viszont

nem csak akkor fognak ilyen kismértékű gyorshajtásért is büntetni, ha a helyszínen megállítják az autóst.

Ha ezt az értéket túllépjük, az már közigazgatási eljárást jelent, ahol nincs mérlegelési lehetőség a büntetésről. Ha megállítják az autót, akkor a sofőrt, ha továbbengedik, akkor az autó üzembentartóját büntetik.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Példát is mondott az interjúban Óberling József. Május 1. előtt ha az 50-es határnál 52 km/órát mértek, levontak 3 km/órát, így a kapott 49 km/óra megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető, így nem is intézkedtek. Ma már a mért sebességen nem változtatnak, a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézkednek.

Autópályán – ahol 130 km/h a megengedett alapesetben – 151 km/óra sebesség esetén május 1. előtt levontak 3%-ot, igy a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés, ha nem történt megállítás, korábban nem volt szankcionálható. Ugyanakkor a 151 km/óra sebességet már nem csökkentik 3%-kal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is, az objektív felelősség alapján bírságolandó 30 ezer forinttal.

Óberling szerint az autógyártók a sebességmérőt mindig pozitív tűréssel gyártják, vagyis azok vagy pontosan mutatják a haladási sebességet, vagy valamelyest többet mutatnak annál, így nem valid az az érvelés, hogy a régebbi járműveknek pontatlan a sebességmérő órája. Mindemellett a jármű jó műszaki állapota a kocsi használójának a felelőssége a közlekedésrendészeti főosztályvezető elmondása alapján.