A harmadik legforgalmasabb InterCity-vonal volt a szegedi tavaly, a Nyugati pályaudvar az állomások között lett első

Tavaly mintegy 97 millió utazásról gondoskodott a MÁV, amelyből 680 ezer a Budapest és Szeged közötti InterCity-járatokon történt meg, ami ezzel a MÁV harmadik legforgalmasabbja volt. Az is kiderült, hogy a szegedi helyijáratok autóbuszokra összesen 35 milliószor szálltunk fel.

A százmilliót nyaldosó szám annak figyelembe vételével is jó eredmény, hogy az év elején még éreztette hatását a pandémia és a korlátozások egy része, ám az utasforgalom már alig marad el a járvány előtti utolsó év, 2019 adataihoz képest. Az otthoni munkavégzés számos munkakör esetében részlegesen azóta is megmaradt, ennek hatására – a MÁV adatai alapján – eltolódás mutatkozik a bérletvásárlások felől a menetjegyes utazások irányába.

Tavaly nem csak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 millárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 millárdot. Az a tendencia is megmutatkozik, hogy a rövid távú utazások száma a fővároson kívül lecsökkent, a város és város közötti hosszabb távú utazások száma viszont növekvő pályán van. Ide sorolható az is, hogy tavaly

a tram-trainen 847 ezer utazás volt Szeged és Hódmezővásárhely között,

az utasforgalmi próbaüzemének kezdete óta pedig már közel egymillió utazáshoz vették igénybe a vasútvillamos-járatokat.

Budapest 15 elővárosi vasútvonalán zajlik Magyarország személyszállítási forgalmának döntő többsége, melyek közül utasforgalom szempontjából az első helyeken a MÁV-HÉV Zrt. vasútvonalai állnak. A HÉV vonatai szállítják a kötöttpályás városi- és elővárosi forgalom több mint felét. Bár az elővárosi HÉV-vonalakon összességében a fizető utasok száma a járvány előtti mértéket még mindig nem érte el, átlagosan mintegy 90%-os arány tapasztalható, de az utasszám ismét határozott növekedésnek indult. Minden HÉV-vonalon 30%-kal nőtt az utasok száma, amely a menetdíjbevételek növekedésében is megnyilvánult.

A legforgalmasabb nap 2022-ben augusztus 26-a volt, amikor 316 ezerszer vették igénybe a vasutat. Ezen a napon érvényes volt az egységesen 2000 forintos alkalmi tűzijátékjegy, amiből több mint 14 ezret adtak el. A vasútvonalak élmezőnyét a H5-ös (szentendrei) HÉV-vonal vezeti éves szinten több mint 26 millió utazással, a második helyen a több 14 millió utazást biztosító gödöllői (H8-as HÉV) áll, míg a harmadik  Budapest–Vác–Szob vonal, évi 11,4 millió utassal.

Utóbbi vonalon jórészt már emeletes KISS motorvonatok teszik kényelmesebbé és megbízhatóbbá az ingázást, éppen olyanok, mint amiből egy kocsi Szegedre is „letévedt” pénteken este egy gázolásos baleset miatt, amikor nem tudták más vonattal kiadni az egyik InterCity-járatot. A szegedi vasútvonalon egyébként 680 ezer utazás történt az év során, ezzel a távolsági járatok között a harmadik lett. Első a Budapest és Győr közötti vonal 970 ezer utassal, a főváros és Debrecen között pedig 820 ezerszer utaztak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Emeletes vonattal adták ki az egyik péntek esti InterCity-t, soha nem járt még ilyen jármű Szegeden

Az esti nagykőrösi halálos gázolás miatt annyira összekuszálódtak a szálak a vasúton, hogy egy Stadler KISS típusú emeltes vonattal adta ki a vasúttársaság a Budapestről 19:53-kor elindult InterCity-t.

Szintén részben a szegedi utasok érdeme, hogy a legforgalmasabb pályaudvar a Nyugati, ahol 18 millió alkalommal fordultunk meg 2022-ben, de az állomások közül kiemelkedik Vác 3,7 millió utasával, és szintén ugyanezen vonalon található a legforgalmasabb megálló, Dunakeszi-Gyártelep 2 millió utassal.

A Volánbusz 2022-ben 6,9 milliárd utaskilométer-teljesítménnyel 539 millió utast szállított a járművein. Az utazási kedv is kezd visszatérni, a járvány előtti teljes év, 2019 utasforgalmának már több mint 80 százalékát elérte a busztársaság. A helyközi szolgáltatás mellett a Volánbusz helyi járatai 64 település lakosságát szolgálják ki, a nagyvárosok közül Szegeden 35, Egerben 28, Győrben 25, Székesfehérváron csaknem 20, Nyíregyházán 13, Szolnokon pedig csaknem 12 millióan utaztak a társaság helyi járatain.