Vitézy Dávid szerint tovább csökkentenék a tram-train menetidejét

Vitézy Dáviddal, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkárával készített hosszú interjút a Telex, melyben előkerül a tram-train ügye is.

Az interjú egy pontján szóba került, hogy szeretnék országosan is megcsinálni és bevezetni, hogy kombinált buszos és vasúti kínálat működjön. Ehhez egységes zónás tarifák, egységes buszvonat bérletek kellenek egy új intézményi struktúrával együtt az államtitkár szerint. Tehát ez azt jelenti, ami a tram-trainnél is megvalósult, miszerint tökmindegy, hogy valaki Volánbusszal vagy MÁV-val utazik, ugyanazt a közös bérletet vagy jegyet tudja megváltani rá.

Ekkor a Telex felveti, hogy ez tulajdonképpen versenyt jelent-e a busz és a vonat között az utasért, azaz győzzön a jobb? Vitézy úgy felelt, hogy versenyről akkor lehetne beszélni, ha ezek piaci szolgáltatások lennének, de nem azok. Közpénzből, közszolgáltatásként ne versenyezzenek egymással ezek párhuzamos szolgáltatásként, hanem összehangoltan adjanak optimális eljutási lehetőséget. (...) Ez a kísérleti modell a szegedi-hódmezővásárhelyi tram-trainnél működött, az utasok át is szoktak rá, napi 1500 utas használja irányonként” – magyarázta az államtitkár a lapnak.

Az interjúban erre megemlítik, hogy a hírek szerint a tram-train még mindig nem tudja produkálni azt a gyorsaságot, amit vártak tőle az építés előtt, azonban Vitézy azzal nyugtatott, hogy fognak még gyorsítani rajta. Mint mondta, most egy beindulást követő óvatos menetrend van érvényben, de van benne még tartalék.

A TIM államtitkára szerint a problémák ellenére mégiscsak az a helyzet, hogy több mint megduplázódott az utasszám a tram-trainen, ahhoz képest, amikor ingyen járt nyáron, pedig most már fizetni kell érte. Megemlítette, hogy október 29-től a reggel csúcsidőben tovább sűrítik a járatokat, bár erről mi is megírtuk, hogy egyelőre nem hoz megváltást. Mindazonáltal Vitézyék arra számítanak, hogy még tovább nő majd az utasszám.

Megemlítette azt is, hogy a menetidő-csökkentés is tervben van. De csak azért hoztam fel példának a tram-traint, mert ott is csökkentettük a párhuzamosan járó buszok számát, és ebből nem felháborodás lett, hanem az emberek átszoktak rá, mert jobb lehetőséget kínált, ráadásul ott is közös, zónás tarifarendszert hoztunk létre. A teljes interjú ide kattintva olvasható.