A járvány előtthöz képest 3500-zal kevesebb vendéglátó egység működik ma Magyarországon

2019-hez képest 3500-zal kevesebb vendéglátó egység működik Magyarországon. A bezárni kényszerült üzletek harmada Budapesten üzemelt – mondta az InfoRádiónak a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Kovács László szerint az emelkedő rezsiköltségek, az egyre magasabb alapanyagárak és a munkaerőhiány miatt újabb bezárások jöhetnek.

Kovács László elmondása alapján Magyarországon körülbelül 51 ezer üzlet volt 2019-ben. A pandémia beköszönte után röviddel, bizonyos „hullámzások” mellett, de a többség tartotta magát, bízva abban, hogy a járvány elmúltával újrakezdheti a vendéglátás. Mára azonban mintegy 3500 vendéglátó egységgel lett kevesebb a 2019-es évhez mérten. Mindeközben a cukrászatok és a munkahelyi vendéglátás száma nagyon minimálisan, de nőtt a világjárvány alatt.

A 3500 bezárt vendéglátó egység egyharmada budapesti volt, jelentős részük a bulinegyedből.

A forgalomcsökkenésben az is közrejátszhat, hogy a tavalyi rendkívül jól sikerült szezon áremelkedéssel is járt, ami miatt sokan úgy gondolhatják, hogy hasonló költségek mellett inkább az Adrián, vagy Görögországban töltik el a pihenőidejüket. Vagyis az a nagy fellendülés, ami 2020-ban és 2021-ben nagyon jól jött a balatoni vendéglátósoknak, az most érezteti hatását.

„A vendégek a »lábukkal fizetnek«, magyarul oda nem mennek vissza, ahol esetleg valami ár-érték arányban nem volt számukra kedvező” – fogalmazott Kovács László. A szakember úgy véli, óhatatlanul is egy minőségi szelekció fog végbemenni, vagyis
még rengetegen fognak bezárni. Ennek legfőbb okai az alapanyag- és energiaárak jelentős emelkedése, vagy a munkaerő-hiány.

Mint mondta, nem könnyíti meg a helyzetet, hogy nagyon magasak lett a bérigények, miközben rengetegen alulképzettek, illetve képzetlenek a vendéglátásban. Kovács László megjegyezte, az hogy egy alapanyag ára a duplájára növekszik, vagy az energia ára a többszörösére emelkedik, az az étel minőségét nem kell, hogy befolyásolja. Amennyiben viszont ezt az ételt valaki még rosszul is csinálja meg, és ez egy nemtörődöm, hozzá nem értő szervizzel párosul, a vendégek elmaradását fogják az adott üzletben eredményezni.

Végül arra hívta fel a figyelmet, hogy a világban zajló események miatt a korábbihoz hasonló pénzügyi eredmény eléréséhez az áremelést egy az egyben át kellene hárítaniuk a vendégekre. Kovács László szerint egyébként egy 3040, de akár egy 50 százalékos áremelés is indokolt lenne. Azonban tisztában vannak azzal is, hogy ezt a fogyasztók nem viselnék el, ami visszatartó hatással van az árképzésben.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Szakácshiány miatt zárt be végleg a 65 éve üzemelő Gulyáscsárda a Mars térnél

Az elmúlt bő hat évtizedben a Gulyás csárda volt a legviharállóbb étterem Szegeden; nála több napon egyetlen étterem sem nyitott ki, csak a járvány ítélte átmeneti bezárásra