A totemoszlopon hatósági ár, a töltőnél piaci ár: kijöttek a részletek a külföldieket kizáró tankolási rendeletről

Gyakorlatilag a csütörtöki kormányinfón jelentették be azokat az új részleteket a hatósági áras benzinnel kapcsolatban, amelyről a Magyar Közlönyben aznap 23:59-kor jelentek meg a részletes jogszabályok, hogy már másnap, pénteken 0:01-kor érvénybe lépjenek, a kutasok azokat alkalmazzák.

A lényege az egésznek, hogy péntektől a magyarországi benzinkutakon csak a magyar rendszámos autók tankolhatnak a literenként legfeljebb 480 forintos hatósági áron benzint vagy dízelt. A külföldi rendszámosokra nem vonatkozik az árstop. Ezt azért vezették be, mert a kedvezőbb áron való tankolás miatt különösen a határok mentén olyan benzinturizmus alakult ki, ami már az ellátást fenyegeti.

Ez azonban az utolsó napon csúcsosodott ki, amikor még az új szabály életbe lépése előtt hatalmas sorok alakultak ki a benzinkutaknál.

A „Kormány 186/2022. (V. 26.) Korm. rendelete a veszélyhelyzettel összefüggő egyes szabályozási kérdésekről szóló 2021. évi CXXX. törvény eltérő alkalmazásáról szóló 94/2022. (III. 10.) Korm. rendelet módosításáról” című jogszabály viszont némileg meglepetés volt, ugyanis vannak kivételek: a magyar rendszámú autók mellett 480 forintos literenkénti áron lehet megtankolni azokat a külföldi rendszámú járműveket, amelyeket olyan országban helyeztek forgalomba, ahol szintén hatósági áras termék az üzemanyag.

Ennek azonban van egy kiegészítő feltétele: „A külpolitikáért felelős miniszter rendeletben megállapítja, hogy ezen országban a magyar rendszámú gépjármű – a hatósági ár mértékét ide nem értve – legfeljebb a magyar szabályozás szerinti korlátozásokkal, hatósági áras üzemanyaggal tölthető.”

Röviden: amelyik országban van a magyarokra is érvényes árkedvezmény, azon országok polgárai szintén tankolhatnak nálunk kedvezménnyel.

A Telex cikke szerint a környező országok közül ez alapján mindez a szerb és szlovén rendszámú autókat érintheti. További fontos részletszabályokat is tartalmaz a rendelet:

  • A benzinkutasoknak az útról is jól láthatóan, nagy méretű számokkal – például az ún. totemoszlopon – a hatósági, maximum 480 forintos üzemanyagárat kell feltüntetniük.
  • A kútoszlop kijelzőjén „az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője a nem hatósági árat alkalmazza” a rendelet szerint, tehát ott, ahol tankolunk, a kisebb méretű kijelzőn a piaci árat kell feltüntetni.
  • A kút üzemeltetője köteles „a kútoszlop környezetében, az üzemanyagtöltő állomást kiszolgáló kereskedelmi egység bejáratánál, valamint a pénztárnál a vásárló magyar és angol nyelven jól látható módon tájékoztatást” kihelyezni, amelyben elmagyarázza a kétféle árazás okát és azt, hogy ki, miért, melyik árat fizeti.
  • Ha a benzinkutas nem biztos abban, hogy a vevő valóban magyar illetékességű járműbe tankolt, előírhatja „a gépjármű honosságának okirattal történő hitelt érdemlő igazolását”, és ha valaki ezt nem tudja igazolni, azzal a piaci árat kell megfizettetni.
  • Ha valaki technikai okokból nem tud nem hatósági áras terméket értékesíteni, az értelemszerűen mentesül az alól a kötelezettség alól, hogy utánajárjon, valóban magyar vevő tankolt-e nála.

Viszont vannak további kérdések is az új szabályozásokkal kapcsolatban: nem egyértelmű például, hogy azoknál a kismotoroknál, robogóknál, amelyeknek nincs rendszámuk, mi alapján döntik el a kutasok, hogy magyar-e. A szabályokkal nem tisztában lévő külföldieket hányszor fogják meglepni a különböző számok a különböző helyeken, amelyek miatt a benzinkutasoknak magyarázkodnia kell. Vagyis az, hogy ebben a kétféle áras rendszerben hogyan teljesül majd az a fogyasztóvédelmi előírás, miszerint

„a megvételre kínált áru vagy szolgáltatás eladási ára tekintetében a fogyasztókat írásban, egyértelműen” kell tájékoztatni.

Arról nem is beszélve, hogy mi lesz azzal a szabállyal, miszerint „több eladási ár egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár felszámítására” – írja a Telex cikke. A csütörtöki kormányinfó után nem sokkal, a rendelet megjelenése előtt a fentiek miatt a kutasok már jelezték, hogy megoldhatatlannak és kivitelezhetetlennek tartják a kormány döntésének betartását, de még a kormány is vitára számít az EU-val emiatt.