Márki-Zayék szerint Lázár kastélya miatt újul meg a maroslelei út, a Magyar Közút szerint nem

Útfelújítási munkák indulnak a 4413-as jelű Algyő–Maroslele összekötő út több mint 6 kilométeres szakaszán, írtuk meg a Magyar Közút közleménye alapján a hírt még augusztus közepén. A bruttó 3,3 milliárd forintos, átfogó beruházás a nagyfai bekötőút és az M43-as autópálya felüljáró közötti részt érinti.

Az Átlátszó legújabb cikke azt feszegette, hogy kilométerenként mintegy félmilliárd forintot költ a Magyar Közút egy olyan négyszámjegyű mellékútra, melyen alig van forgalom. Továbbá csak az autópálya felőli részét újítják fel, „a forgalmasabb felén marad a 40-es tábla és a ringatózás”. Az út az M43-asról éppen Lázár János batidai kastélyához vezet. Eközben az Algyőről az Ady Majorig közlekedő busz a 23,4 kilométeres távot 44 perc alatt teszi meg, naponta háromszor.

Kedden a Márki-Zay-féle Mindenki Magyarországa Néppárt felháborodását fejezte ki a 3,3 milliárd forintos felújítással kapcsolatban, mivel szerintük az út forgalma minimális, így nem indokolt a rendkívül magas költségű beruházás, hiszen lenne jobb helye is a pénznek. Gyanítható, hogy a projekt valódi célja Lázár János miniszter úr batidai kastélyának könnyebb és kényelmesebb megközelítése” – írták friss közleményükben.

Azt kérik a felújítási projekt érintettjeitől, indokolják meg, miért vált szükségessé ez a beruházás, és milyen közérdekű célokat szolgál valójában, továbbá követelik, hogy azonnal állítsák le az említett útfelújítási munkálatokat. Az erre szánt forrásokat pedig haladéktalanul csoportosítsák át olyan projektekre, amelyek az ország közlekedési hálózatának valódi fejlesztését szolgálják, zárul a közlemény.

A fentiekre az Átlátszónak válaszolt a Magyar Közút, mint útfenntartó. Azt írták, „az egyes útfelújítások kilométerre vetített árai nagymértékben függnek a projektek műszaki tartalmától, a földrajzi adottságoktól, a beavatkozások mértékétől, alkalmazott technikától, ezért nem érdemes a szumma beruházási árakat egyszerű visszaosztással összehasonlítani két útfelújítási projekt költségeit”.

Fotó: Magyar Közút / Facebook

Az Algyő–Maroslele összekötő úton ugyanis komplexebb és átfogóbb munkákra kerül sor: a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. Ráadásul a mellékút térségében térfogatváltozó (magyarul agyagos) altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja.

„Ennek kezelése, megelőzése érdekében talajstabilizálás is szükséges, amely jelentős plusz költségekkel jár.”

Arra, hogy milyen paraméterek alapján döntöttek a 4413-as számú közút felújítása mellett, azt írták a lapnak, hogy „az átfogó projekt szakmai, útüzemeltetői oldalról is kiemelt fontosságú, hiszen az Országos Közúti Adatbank legfrissebb felmérése alapján is 5-ös, tehát rossz értékelést kapott”.

Ráadásul az útszakasz kerülőútként szolgál szükséges esetben a 47-es főútnak, a felújítással pedig már azt is figyelembe vették a szakemberek, ha a főút fejlesztése és az algyői Tisza-híd munkái elindulnak és teljes útzárakra van szükség, akkor ezen a mellékúton kerülhetnek majd a járművek, továbbá ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is.

Frissítés (2024. szeptember 4. 10:15): A Magyar Közút közölte lapunkkal, hogy olyan cikkek jelentek meg a beruházás kapcsán, amelyek politikai szempontok alapján értelmezte át a projekt műszaki paramétereit, így fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás. Emiatt közleményt adtak ki, mely alább változtatás nélkül olvasható.

„A Magyar Közút szeretné még egyszer kiemelni, hogy a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül.

A főúton naponta 17 470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő–Maroslele összekötő útnak. A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz. Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül.

Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is.”