Ötmilliárd forintot meghaladó befektetéssorozatot hajtott végre három év alatt a Villeroy & Boch Hódmezővásárhelyen. A cég idén az építőipari visszaesés miatt a bevételek elmaradására számít Georg Lörz szerint. A cég fürdőszoba és wellness üzletágának igazgatója csütörtöki sajtótájékoztatóján arról beszélt az MTI beszámolója szerint, hogy a beruházások összértéke 5,3 milliárd forint, 14 millió euró, amelynek a legnagyobb részét, 6,3 millió eurót új, magasnyomású WC-öntő gépek telepítése jelentette, amellyel a korábbi, hagyományos, gipszes öntést váltották ki.
Négyből két gép már üzemel, a többit is még idén szeretnék gyártásba állítani. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ezzel nem a munkavállalók robotokra váltása volt a céljuk, éppen a munkaerő megtartását szeretnék segíteni. Így nem kell 30–40 kilogrammos termékeket emelgetni, azaz a gyártósorok mellé is több női alkalmazottat tudnak felvenni. Elárulta, Hódmezővásárhelyen azzal a problémával szembesülnek, hogy
nehezen találnak elég szakképzett munkavállalót, emiatt külföldieket is alkalmaznak.
Jelenleg 750 embert foglalkoztatnak. Robotokkal működő mázolósort is telepítettek 3,8 millió euró értékben, és majdnem elkészült a kétszer 500 kilowattos napelemrendszer telepítése, amelyre 1,4 millió eurót szánnak. Ezzel és a szennyvíz-tisztító berendezésekkel az éves szén-dioxid-kibocsátás 800 tonnával, 5 százalékkal csökkent.
Fotó: Kukucska András / Villeroy & Boch
A Villeroy & Boch idén ünnepli fennállásának 275. évfordulóját, 1748-ban alapították, központja azóta is a németországi Mettlach-ban van. Világszerte 6400 embert foglalkoztatnak; 13 országban van gyáruk, 125 országba értékesítenek. Két kategóriában (fürdőszoba & wellness, valamint étkezés & életstílus) kínálnak termékeket. Fő felvevőpiacuk Európa, de az étkészletek és úgynevezett életstílus termékek iránt nő az érdeklődés az Egyesült Államokban, illetve elkezdték a terjeszkedést Közel-Keleten és Ázsiában is, fejtette ki Georg Lörz.
A koronavírus-járvány idején ugyan le kellett állítani a gyártást, ám az akkor elindult fürdőszoba-felújítási „láznak” köszönhetően 2021-ben és 2022-ben nagyon jó számokat produkáltak, utóbbi évben az árbevételük rekord, 994,5 millió euró volt. 2023 második negyedévében már látszott az újabb válság hatása, főként a magas árak, kamatok és infláció miatt esett vissza a kereslet. Az adózás előtti eredményük 6,3 százalékkal marad el az előző évi adattól; az árbevétel is mintegy tíz százalékos visszaesést mutat az üzletág-vezető szerint, aki 2025-ben már ismét a kereslet és a forgalom növekedésére számít.
A hódmezővásárhelyi gyár elődje az Alföldi Porcelángyár volt, amelyet 1967-ben adtak át, 1992-ben vásárolta meg a Villeroy & Boch. A társaság árbevétele 2022-ben 27,6 milliárd forint volt az előző évi 24,3 milliárddal szemben. Adózás utáni eredménye tavaly 93 millió forintot tett ki. Évente mintegy egymillió terméket gyártanak, amelynek 80 százalékát exportra szánják, a fő eladási piacok Németország, Franciaország és a skandináv országok. 2019 óta Hódmezővásárhely a cég közép-európai logisztikai központja, de az olcsóbb munkaerő-költségek miatt ide telepítették a számvitelt és az adatbázis-kezelést is.