A mai napig nem lettek kicserélve a tram-train mentén fektetett, „rejtett műszaki hibás” távközlési csövek

A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tram-train építése során a tervek szerint a vágányok mentén korszerű száloptikás kommunikációs rendszert is telepítettek volna, csakhogy a Szabad Európa információi szerint a földbe bekerültek ugyan a vezetékekhez szükséges csövek, de mivel időközben kiderült, hogy ezek minősége nem megfelelő, a háromszor két pár cső közül csak egyben fut jelenleg kábel. A lap szerint ezzel lehetne távközlési tevékenységet folytatni, de ahhoz, hogy kiderüljön, a többi is alkalmas a kábelek elhelyezésére, bele kellene fújni ezeket a csövekbe.

A Szabad Európa által megismert, 2021. március 31-én kelt műszaki átadás-átvételi eljárásról készült jegyzőkönyvben az áll: „Az utastájékoztató rendszer KÖFI-információk által vezérelt üzemmódja teljes körű szolgáltatása nem készült el, a Hódmezővásárhely városi vasút utastájékoztató rendszer a TT-jármű és a TT-menetrend hiányában nem került a rendszerbe integrálásra. A szerződéses műszaki tartalomban szereplő vonal optikai kábelhálózattal együtt épült EMTELLE gyártmányú fényvezető szálas minicsöves kábelalépítmény üres védőcsövei a vállalkozó nyilatkozata alapján

rejtett műszaki hibát tartalmaznak.” 

A lap információi szerint a „rejtett műszaki hiba” valójában azt jelenti, hogy a még a dobra feltekert csövek anyaga a napfény hatására romlani kezdett. Ennek ellenére mégis ez került a földbe, így a MÁV csak úgy vette át a tram-traint, hogy a kivitelező Swietelsky Vasúttechnika Kft. vállalta azok cseréjét 2021. október 31-ig a vonal teljes szakaszán. Csakhogy ez nem történt meg azóta sem, a beruházás e részéért felelős R-Kord Kft. 2021. szeptember 14-én levélben kereste meg a MÁV-ot, és egy alternatív megoldást javasolt.

A vasúttársaság október 19-én írt válaszában többek között GSM-R kábelek fektetését kérte. A GSM-R egy fejlett vasúti kommunikációs rendszer, amelynek telepítését 58,8 milliárd forintos uniós program keretében végzi az ország számos vasútvonalán fővállalkozóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló R-Kord Kft. Érdekes adalék, hogy a cég számos kivitelezőjét nem fizette ki időben, van, aki már tavaly ősz óta vár a pénzére.

Az, hogy az említett kábelek azóta sem kerültek a földbe, a lap információi szerint többek között azért van, mert a tram-train egyes kivitelezőinek is pénzügyi vitája van még a kivitelezési láncban fölöttük álló vállalkozókkal.

Fotó: Lázár János hivatalos oldala / Facebook