Lázár János: Februártól ismét sűríthetik a tram-train menetrendjét

Lázár János építési és közlekedési miniszter ismét adott egy interjút a vásárhelyi Rádió 7 Közös Nevező című műsorában. Szerinte a háborús karácsony” az emberi és a természeti erőforrások végére figyelmeztetnek. Az is szóba jött a műsorban, hogy tárcavezetőként azon dolgozik, hogy februártól húszpercenként közlekedjen a tram-train.

A Rádió 7 közéleti műsorában adott interjút a helyi kormányközeli portál, a Promenad24 szemlézte. Lázár János arról bezélt, hogy a 16 százalékos minimálbér-, a 14 százalékos garantáltbérminimum- és a 15 százalékos nyugdíjemelés jelentősen hozzájárul a magyarok létbiztonságához. „Mi, fideszesek soha nem hagyunk egyetlen nyugdíjast és munkavállalót sem az út szélén, még akkor sem, ha a költségvetés és a munkavállalók számára is jelentős terhet okoznak ezek az emelések” – fogalmazott, miközben a tanárok helyzetét, sem a bérpótlékuk emelését nem említette.

Ezután a tram-train témája következett. Az építési és közlekedési miniszter arról is beszámolt, hogy újabb és újabb kedvezményekkel, dömpingárakkal csábítaná át az embereket az autóról a kötöttpályás közlekedésre. Ehhez szerinte korszerűsíteni kell a járműparkot és a sínhálózatot is, hiszen – mint említette – a magyarok szívesebben használják a kötöttpályát, mint az autót,

jobban kedvelik a vasútvillamost, mint a buszt, de csak akkor, ha a járművek modernek, kényelmesek, tiszták, pontosak.

Megerősítette, szeretné elérni, hogy a Budapest-bérlet mintájára bevezessék a közlekedési megyebérletet, amellyel körülbelül 10 ezer forintos havi díjért valamennyi tömegközlekedési eszközt használni lehetne egy megyén belül. Ez szerinte jelentősen javítaná a Csongrád-Csanád megyeiek életminőségét is.

Lázár tervei szerint 2023 februárjától húszpercenkénti követéssel kell majd járniuk a tram-train szerelvényeknek Vásárhely és Szeged között. „Ez igen komoly szervezést igényel, de jelentős előrelépést fog jelenteni az itt élők számára” – húzta alá. A miniszter arról beszélt a műsorban, hogy a vasútvillamosok 97 százalékos pontossággal közlekednek, napi 5–6 ezer utazáshoz veszik azokat igénybe, és körülbelül 3,5–4 ezer darab havibérletet értékesítenek.

Kiemelte, az előforduló hibák természetesek, egy ilyen nagy rendszer beüzemeléséhez egy évre van szükség, onnantól kezdve húsz-harminc esztendőn át hibátlanul fog működni, ezt követően kell majd kezelni az amortizációval járó kihívásokat.

Arról már a Szegeder is beszámolt, hogy a tram-train idén október végétől kapott ugyan egy kis menetrendi sűrítést, mellyel pár járatot raktak be és így reggel Vásárhelyről megvalósult a 20 perces követés, ám a korábbi közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid is utalt rá, hogy ez még korántsem a végleges állapot.

Lázár Jánost végül a közelgő karácsonyról kérdezték a Rádió 7 Közös Nevezőjében. Az országgyűlési képviselő szerint sajátos, szomorú, háborús karácsonyra készülünk. Emlékeztetett, a minap Ferenc pápa is arról beszélt, hogy tulajdonképpen a harmadik világháborúban él az emberiség. A politikus szerint kicsit elkényelmesedett világunkban a háború figyelmeztető jel, hogy az emberi élet véges, ahogyan a természeti és az emberi erőforrások is.

A fogyasztói társadalomból való visszalépésre ösztökélhet, hogy a mi generációnk, sőt, gyermekeink is megtapasztalják,

milyen az, ha sorban kell állni a benzinkutakon, ha nincs üzemanyag, ha felmerül, hogy nem lesz elegendő gáz vagy áram.

Lázár szerint éppen ezért karácsonykor nem az a fontos, amit kapunk, hanem amit adni tudunk. Hozzátette, nem az ajándék méretében, minőségében, mennyiségében nyilvánul meg a szeretet ereje, hanem az egymás felé fordulásban, az egymásra való odafigyelésben.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Kap egy kis sűrítést a tram-train, de a megváltás még nincs itt

A vasúttársaság már október 18-án kihirdette az október 29-étől érvényes menetrendet. Azonban mindez érdemi változást nem hoz, sőt, az újonnan berakott két reggeli betétjáratnál még a menetidő is nőtt. A reggeli bővítésen túl, a jobb csatlakozáshoz igazítva, egy esti járat menetrend-változásával több idő marad átszállni az utolsó Budapestről érkező IC-járatról, ugyanakkor a Volánbusz járatainak menetrendjét is a tram-trainhez igazítják, reggel pedig akár 5 perces indulásra is besűrítik.