Kecskemét és Szeged között hatsávos autópályát, illetve egy új, az adott megyében valamennyi közösségi közlekedési eszközre érvényes „jegy” bevezetését vetette fel a közlekedési és beruházási miniszter. Lázár János beszélt Szegedről és Hódmezővásárhelyről is, utóbbi várost szerinte rabul ejtette egy bukott politikus.
Lázár Jánossal még pénteken jelent meg interjú a Délmagyarország online felületén, ami szombaton nyomtatásban is kiment, és az MTI is szemlézte. A hódmezővásárhely–makói térség országgyűlési képviselője elérhetőbbé, az autós közlekedés valódi alternatívájává akarja tenni a tömegközlekedést, méghozzá az ország egészében. Egyik első lépésként ezért a MÁV-val az úgynevezett megyebérlet-konstrukció bevezetésén dolgoznak.
Ez az autópálya-matricához hasonlóan kedvezményes áron, egyetlen „jeggyel” tenné lehetővé a vidéken élőknek, hogy egy vagy több megyében vasúton és autóbusszal is közlekedhessenek – ahogy az számukra a legmegfelelőbb –, közölte a politikus. Lázár ragaszkodik hozzá, hogy a megoldást a következő esztendő első felében bevezessék.
A miniszter kifejtette, hogy a vidéki állami beruházások és közlekedésfejlesztési projektek megszervezése és végrehajtása áll az első helyen. További autópályák épülnek majd az országban. Jövőre például az M4 és az M49-es kerülnek napirendre, de tervben van az M1 kétszer háromsávosra bővítése, és
Lázár szerint meg kell fontolni az M5-ös hatsávosítását is Kecskemétig,
vagy éppen az M9-es továbbépítését. A térség gazdasági potenciáljának minél jobb kiaknázása szempontjából kulcskérdés Debrecen elérhetősége, "bekötöttsége", ezért a 47-es utat a városig négysávosítani kell.
A Szegedet a vajdasági Szabadkával összekötő vasútvonal felújításáról is kérdezték, itt azt mondta, 35%-on áll a magyar szakasz készültsége. Itt a személyforgalom beindítása lesz kihívás az Európai Unióba történő ki- és belépés miatt, amit meg kell ejteni a két, egymástól mindössze 45 kilométerre fekvő nagyváros között.
Nemcsak közlekedésről beszélt a térség országgyűlési képviselője, hanem megejtette ilyenkor már szokásos Márki-Zay-kritikáját is. A hódmezővásárhelyi önkormányzat által bevezetett földadót Lázár János társadalmilag igazságtalan, gazdasági szempontból pedig ostoba lépésnek nevezte. Úgy fogalmazott, Hódmezővásárhelyt sajnos túszul ejtette egy bukott politikus, márpedig ha egy városnak vesztes a vezetője, akkor a közössége sem lehet nyertes hosszú távon.
Márki-Zay Péter az elmúlt 32 év legnagyobb politikai, közéleti bukásának a főszereplője és nagy részben felelőse Lázár szerint.
„Emellett nyilván meg akarják büntetni a Fidesz-szavazókat is, ezért az új adó célpontjai azok a vásárhelyiek, akik a baloldal szemében mindig is gyanúsak voltak: a földtulajdonosok. Ez igazságtalan és méltánytalan. Méltánytalan, hiszen a földet többnyire kárpótlási jegyből vásárolták, márpedig az hadifogságért, munkatáborért, és elvett tulajdonért járt, nem politikai pártállásért” –fejtette ki gondolatait a miniszter.
Szegedről szólva hangsúlyozta, a politikai nézetkülönbségek ellenére a várossal nagy tervei vannak a kormánynak. Ez részben az infrastruktúra további fejlesztését jelenti, részben pedig regionális együttműködést. A várost nemcsak a múltja, de a mai adottságai is alkalmassá teszik a régiós főszerepre.
Lázár János szerint a várost még sikeresebbé kell tenni a közlekedés által: ennek eszköze a Szeged–Szabadka vasútvonal megépítése éppúgy, mint az összeköttetés megteremtése – vagy inkább újrateremtése – az erdélyi Araddal és Temesvárral.
„Nekünk a nemzetpolitikain túl gazdasági érdekünk is fűződik ahhoz, hogy Románia mihamarabb a schengeni övezet része legyen. Ez Szeged számára is óriási lehetőség lenne. A város térségi szerepének erősítése a munkám egyik prioritása, aminek része a szegedi egyetem további fejlesztése is. Lantos Csaba miniszertársam az egyetem kurátora, tehát két olyan miniszter is van a kormányban, aki konkrétan kötődik Szegedhez és személyesen is elkötelezett a város fejlesztésében.”
A teljes interjú, amiben további témákat is érintettek, ide kattintva olvasható el.