Érdemi válaszok helyett mindössze egy hivatkozást küldött a MÁV, miután a tram-trainről kérdeztük őket

A ma egy éve útjára indult tram-train évfordulója kapcsán levélben felkerestük a MÁV-ot még múlt héten hétfőn, majd egy csütörtök este érkezett levélben azt ígérték, hogy legkésőbb hétfő délutánig küldik a válaszaikat. Végül ma reggel válaszoltak: küldtek egy linket a tram-train évfordulójára kiadott hivatalos sajtóközleményükről, az ígért válaszoknak pedig nyoma sincs.

Ma reggel jelent meg egy hosszabb cikkünk a vasútvillamos első útjának évfordulójára, amelyben összefoglaltuk a projekt elmúlt egy évét. Ezzel kapcsolatban a múlt héten felkerestük Lázár János közlekedésminisztert, aki kormánybiztosként vezényelte le a teljes beruházást, megkeresésünkre azonban nem reagált, ellenben Mucsi László, a beruházás projekttanácsadója – bár az utolsó pillanatokban, többszöri egyeztetés után – végül a rendelkezésünkre állt.

A MÁV-ot mint üzemeltetőt szintén felkerestünk néhány fontos kérdéssel több mint egy hete, néhány nap hallgatás után egy csütörtök este küldött levélben jelezték, hogy legkésőbb hétfő délután megkapjuk a válaszokat, azonban hétfőn semmilyen üzenet nem érkezett, bár több emlékeztetőt írtunk a vasúttársaságnak. Ma reggel a 8 óra utáni percekben kaptunk emailt, amelyben válaszok helyett egy, a tram-train évfordulójára kiadott általános sajtóközlemény linkjét küldték csak el.

Arra kérdésünkre, hogy egy év aktív üzemelés után sikeres projektként könyvelték-e el a vasútvillamost, elég egyértelmű választ ad a közlemény, amelynek minden egyes sora dicséri ezt a fiatal és innovatív közlekedési eszközt: „a TramTrain menetrendszerűsége az elvárt 90 százaléknál jóval magasabb, megközelíti a 97 százalékot. A pontos, menetrendszerű működés biztosítja a kiszámítható közösségi közlekedést”. Megkérdeztük, hogy meglátásuk szerint az esetenként előforduló baleseteknek mi lehet a legfőbb oka, mivel az ütközések, koccanások jelentős része Szegeden történt, ahol már több mint száz éve működik a villamosközlekedés, a közleményben nagyjából erre is megkapjuk a választ.

„Az új kötöttpályás járműtípus bevezetése a kezdeti hónapokban időnként megzavarta a figyelmetlen, rutinból közlekedő autósokat, amely balesetekhez, többször a vasútvillamos sérüléséhez vezetett. 2021-ben videó készült a legfontosabb KRESZ-szabályokról a vasútvillamos érintettségében. A különleges közlekedési helyzetekre a MÁV-START külön videót és interaktív oldalt is készített, ezzel is segítve a biztonságos közlekedést. Ennek ellenére – különösen Hódmezővásárhelyen – még jelenleg is sűrűn idéznek elő balesetveszélyes helyzeteket a figyelmetlen autósok.”

Az utasok elégedettségére vonatkozó kérdésünkre a sajtóközleményben felsorolt számadatok alapján tudunk választ kiolvasni: „az elmúlt egy évben a vasútvillamos 22.400 járata összesen 680 ezer kilométert tett meg az utasokkal. Ez annyi, mintha a szerelvények 17-szer megkerülték volna a Földet az Egyenlítő körül” – írja a MÁV, amely emellett kitér arra is, hogy mennyire népszerű munkahely is a vasútvillamos, mivel annak „működtetésén közvetlenül több mint 120 vasutas dolgozik, köztük negyven járművezetővel, 23 jegyellenőrrel és 10 forgalmi vonalirányítóval. A 2022 októberében 28 fővel indult TramTrain motorvonatvezetői tanfolyamon már 13 hölgy is megkezdte tanulmányait. A háromszázat is meghaladja azoknak a munkatársaknak a száma, akik közvetetten kapcsolódnak napi feladataik elvégzése során a vasútvillamos üzemeltetéséhez, mint például pénztárosok, járműszerelők vagy a távközlési, biztosítóberendezési szakemberek.”

Arra is kívácsiak voltunk, hogy a vasúttársaság szerint mikorra és milyen ütemben térülhet meg a több mint 80 milliárdos beruházási költség, ám itt már válasz nélkül maradunk, erről nem írnak a közleményben sem. A vasútvillamos első évét összefoglaló cikkünk alább olvasható.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Egy éve jár a vásárhelyi tram-train, az ország egyik legkülönlegesebb közlekedési eszköze

Napra pontosan egy év telt el azóta, hogy elindult a Szeged és Hódmezővásárhely között kiépült vasútvillamos, amelynek kivitelezése az első hivatali tollvonástól egészen odáig, hogy minden nap több szerelvénnyel, félóránként szállítja utasait a két város között, egy évtized telt el. Ideje összefoglalni, mi is történt a szegedi–hódmezővásárhelyi síneken az elmúlt egy évben.