Lebontanák a vásárhelyi nagyállomás épületét: útépítési engedélyeztetéssel folytatódik a Szeged–Békéscsaba vasútvonal projektje

A Hódpress szerint megindult az útépítés engedélyeztetési eljárás és tíz vasúti átjáró biztosítási módjának meghatározása a 135-ös, azaz a Szeged–Békéscsaba vasútvonal átépítéséhez kapcsolódóan.

Ez volt ugyanis olvasható a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal Műszaki Hatósági Főosztály Közlekedési és Útügyi Osztályának hirdetményében. A beruházás lebonyolítója a Nemzeti Infrastruktúra Zrt., az útépítéssel kapcsolatos terveket pedig még tavaly novemberben készítette el a szegedi DELTATERV Tervező és Fővállalkozó Kft. Ez nem összekeverendő az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft. alkotta konzorciummal, mely a vasútvonal felújítását tervezi kétmilliárd forintért.

Ez utóbbiról 2020 végén írtunk. Természetesen ez a tram-train szakaszon kívüli részekre vonatkozik. Még korábbi, májusi beszámolókban megemlítettük, hogy az előzetes tanulmánytervek alapján necces a projekt megtérülése, így nem biztos, hogy elnyerhető rá az Európai Unió pénzügyi támogatása, pedig eléggé lebutított tervek láttak napvilágot. A fő kérdés ma már azonban az, hogy egyáltalán mikor kapunk uniós forrásokat, valamint az, hogy a Lázár János minisztériuma által a válság okán leállított projektek között lesz-e, vagy pedig tudják folytatni.

Szegedet érintve a következők történnek az állomások kapcsán:

  • Szeged nagyállomás: Nem történik fejlesztés a kisebb állapotjavításokon, peronfelújításokon kívül (ez a rész majd egy másik projektben érintett, talán a harmadik híd kapcsán fogják jelentősebben átépíteni a vágányhálózatot is).
  • Szeged-Rendező: Új nagysebességű (80 km/h) kitérőcsoport építése a 140-es és 135-ös vonalak kiágazásánál, új D55-ös biztosítóberendezés telepítésével Szeged KÖFI központból távkezelve.
  • Szeged-Rókus: A jelenlegi nagy méretű vágányhálózat visszafejlesztése, 3 vágány +1 csonkavágányos állomás kialakítása új sk+55 cm-es magasperonokkal, a megszűnő vágányok elbontásával, a szabadkai vonal felé kiágazás biztosításával. Új D55-ös biztosítóberendezés telepítése Szeged KÖFI központból távkezelve, illesztve a tram train projektben ide telepített kiágazási berendezéshez.

Telekgerendás és Kútvölgy állomásokon is áttervezik az utasperonokat, illetve

a hódmezővásárhelyi állomáson új üzemi épületet létesítenek a régi elbontása után.

Az előzetes tervek szerint elbontanák a székkutasi állomásépületet is, amit a helyi önkormányzat szeretne megmenteni. Orosházán peronaluljáró épül, így a peronok különszintű megközelítése és akadálymentesítése is megvalósul. Felújítják továbbá a teljes vonal környékén az érintett utakat és közműveket. A projekt során Békéscsaba és Orosháza között 120 km/órára emelik a végsebességet. Ez körülbelül a vonal egyharmada, a többi részen viszont marad a 80 km/h, kivéve Hódmezőváárhely-Népkert és Szeged-Rókus között, ahol már most is 100-as a limit.

További rossz hír, hogy mivel a tram-train beruházásnál kihagyták a felsővezetéket, ezért azt az egész vonalon elhagyják. A távlati villamosítás lehetőségét azért a tervek készítése során figyelembe kell venni, vagyis úgy tervezik meg, hogy majd valamikor, ha lesz rá pénz, lehet is húzni a drótot a pálya fölé.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder