32 milliós büntetést kapott a vásárhelyi önkormányzat a Jovány Busz kapcsán, szerintük ez is csak egy politikai ügy

A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította, hogy a Márki-Zay Péter vezette város jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán. Márki-Zayék többszörös törvénysértése 32 millió forintjába kerülhet a vásárhelyi adófizetőknek – írja a kormányközeli Promenad24. Mint kiderült, Márki-Zay Péterék innen hamarabb értesültek a büntetésről, mint a hivatalos szervektől.

A Promenad24 arról ír, hogy ősszesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, valamint annak cégét, a HVSZ Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, mely csütörtökön közzétett határozataiban megállapította: a város, valamint annak gazdasági társaságai 2019 és 2021 között szabálytalanul kötöttek szerződéseket, adtak megbízásokat a helyi személyszállításra, hiszen jogtalanul mellőzték a közbeszerzési eljárást.

A lap szerint a döntőbizottság azt is kimondta, hogy az önkormányzat által a Volánbusznak 2019. május és decembere között adott, a helyi személyszállítási szolgáltatások megrendelésére vonatkozó szerződések, illetve a városi cég, a HVSZ a Jovány Busz Kft.-vel 2021. februárban kötött közszolgáltatási szerződése semmisnek tekinthetők. A döntőbizottság szerint az önkormányzat nem működött együtt a vizsgálat során a Közbeszerzési Hatósággal, annak ellenőrzését akadályozta, mely szintén hozzájárul a 32 milliós bírsághoz.

A lap aztán azt taglalja, hogy a „városban tulajdonképpen üresen köröző” buszokért a vásárhelyieknek csak a 2021 augusztusa és 2022 májusa közötti tíz hónapra közel 84 millió forintot kellett kifizetniük a Jovány Busz Kft.-nek. Szerintük felmerül a kérdés a vásárhelyiekben, „hogy beszélhet Márki-Zaynak a tömegközlekedés átszervezése kapcsán spórolásról”, amikor mindehhez hozzájön a most kiszabott bírság 32 milliós összege, valamint a Volánbusznak visszamenőlegesen fizetendő összeg.

A hódmezővásárhelyi városháza közleménye sem váratott magára sokáig. A Szegedernek megküldött anyagból az vehető ki, hogy a szerződést azért tekintették semmisnek a bíróságon, mert a közgyűlési határozat alapján történő feladatellátást a döntőbizottság nem minősítette írásban létrejött szerződésnek, ebből kifolyólag azt állapította meg, hogy a szolgáltatási koncesszió megállapításának ismérve nem teljesült, az írásbeliség hiánya miatt.

A városháza a 2021. június 5-től 15-ig, valamint 2021. július 16-tól 2022. március 31-ig terjedő időszakokra kötelezte a Jovány Busz Kft.-t a szolgáltatásra 2020-as árak mellett. Egyetlen tételnél tartalmazott a kijelölő határozat kompenzációt, ez pedig az üzemanyag volt, melynek ára 2021 első hét hónapjában átlagosan 18,6%-kal emelkedett. A kompenzációt viszont csak augusztus 1-jétől kapta meg a vállalkozó, a többi saját költségen ment.

Ezt követően a kijelölés március 31-i megszűnéséig a szolgáltatási díj nem emelkedhetett a szerződés szerint, miközben az ársapka ellenére is tovább nőttek a költségek. Minden más, például a bérek és igénybe vett szolgáltatások jelentős mértékben megugrottak, de ezek az önkormányzat részéről kijelölő határozat szerint nem voltak kompenzálhatóak. 2022. január 1-jétől kezdődően mintegy 19%-kal növekedett a garantált bérminimum és a minimálbér, amely a vállalkozó számára egy előre nem látható többletkiadást jelentett.

Továbbá a KSH adatai alapján a járműjavítási költségek és járműalkatrészek is mintegy 7–8%-kal emelkedtek 2021-ben. „Mindezek alapján megállapítható, hogy a szolgáltató költségeinek emelkedését csak részben, és azt is csak a jövőre vonatkozóan kompenzálta a közlekedésszervező, így az ezekből fakadó többletkiadások és kockázatok megosztására csak korlátozott mértékben volt lehetősége a szolgáltatónak” – írja a határozat.

Fotó: Márki-Zay Péter / Facebook

Márki-Zay Péter a Vásárhelyi Televíziónak azt mondta, egy adatszolgáltatási hiba valóban volt, de ez nem indokolja a bírságot, ezért fellebeznek.Mi úgy gondoljuk, hogy koncesszió esetén a személyszállítási törvény 24.§.(4) d pontja alapján nem kellett közbeszerzést kiírni. Mi ettől függetlenül nyílt ajánlatkérést folytattunk le, tehát egy nyílt versenyben választottuk ki a szolgáltatót erre a bizonyos passzusra hivatkozva. Tehát mi úgy gondoljuk, hogy szabályosan jártunk el, a Közbeszerzési Hatóság pedig úgy gondolja, hogy közbeszerzés kellett volna” – közölte.

A szerkesztőségünknek megküldött levélben (melyet részben Márki-Zay Péter is posztolt közösségi oldalán) az áll, hogy 2021-ben megvalósították Hódmezővásárhelyen az egyik legfontosabb kampányígéretet: az évi 2000 forintos városkártyával ingyenesen használható, óránként közlekedő és az egész várost lefedő környezetbarát, alacsonypadlós, klímázott buszjáratok közlekedtetését.

Hozzáteszik, szerintük ami a városnak jó, azt a „Fidesz egyből politikai és hatósági támadások és lejárató kampány céltáblájává teszi:

  • Újságírók és propagandisták követték a buszokat és kötöttek bele mindenbe, fotózták a sofőröket ebédszünetükben maszk nélkül, az út szélén leállva, amikor vizet vásároltak, vagy amikor egyetlen alkalommal önhibájukon kívül egy koccanásos baleset részesei lettek.
  • Kifogásolták a buszok biztonságát, miközben a városban azóta is csak a Volánbusz gépei robbantak le sorozatosan, és a tram-train indulását kísérték súlyos biztonsági kockázatok a biztosítóberendezés hibájától nyitott sorompókig, kapaszkodók hiányától kisiklásig és leszakadt felsővezetékig.
  • A hatóságok nemcsak kézzel-lábbal akadályozták a járművek levizsgáztatását, de még a műhelyeket is ellenőrzésnek vetették alá, ahol fogadták őket.
  • A kormányhivatal 3 hónapra még az engedélyüket is felfüggesztette, példátlan gyorsasággal, három napon belül sújtva őket több büntetéssel gyors egymásutánban.
  • Éppen a Volánbusz volt az, amely nem volt hajlandó a 2018-as személyszállításról szóló törvény szerinti nyílt pályázati eljárás során elnyert feltételekkel aláírni a közszolgáltatási szerződésüket, most pedig bíróságon támadták meg az önkormányzatot.
  • A Volánbusz az elmúlt két évben legalább 240 milliós felesleges költséget okozott az adófizetőknek azzal, hogy kérésük ellenére nem állította le járatait, azok a megbízásunk hiányában is közlekednek, nagyrészt teljesen üresen.

Mint írták, a Volánbusz két óránként üresen közlekedő járatai helyett 2021-től a Jovány Busz menetrendje

  • óránkénti sűrűséggel jár a városban és minden műszakváltáshoz két járatot indít az ipari parkba.
  • A korábbi 6 járat helyett napi 30 járat fedi le a Béke- és Kincses-telepet és 10 járat megy a korábban egyáltalán nem lefedett Kishomokra is.
  • Minden városi járat fél órán belül megfordul a Hősök tere tram-train megállójában, ahol korlátlan átszállás van a három körjárat között.

Mindez a közlemény szerint egy vásárhelyi dolgozónak a korábbi éves 54 ezer forintos bérletköltség helyett alig 2000 forintjába kerül, a város adófizetői pedig további tízmilliókat takarítanak meg azóta is. Emlékeztetnek:

a Volánbusz a korábbi 120 milliós éves költségével szemben erre a menetrendre 243 milliós ajánlatot számolt, a Joványbusz viszont 96 millióval győzött egy harmadik ajánlattal szemben, nyílt versenyben.

Azt is megjegyezték: Rendkívüli szomorúsággal értesültünk a mai napon a Közbeszerzési Döntőbizottság (melynek semmilyen kifogása nem volt a városunk korábbi, fideszes vezetése alatti versenykorlátozó gyakorlattal kapcsolatban) 12 plusz 20 milliós bírságáról. Sajnos, mint szinte minden esetben, a hivatal most is hamarabb értesült a propaganda-sajtóból az esetről, mint a hatóságtól” – zárul a vásárhelyi önkormányzat közleménye.

 A Jovány Busz körüli perpatvarról mi is beszámoltunk korábban:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Tovább civakodnak a vásárhelyi buszokon, most egy kályha miatt csatázik a helyi sajtó

„Megbukott a »sufnituning« – súlyos szabálytalanságokat tártak fel az ellenőrök a Jovány-buszokon” – hangzik a kormányközeli Promenad24 hírportál cikkének címe. Ebben többek közt azt írták, hogy a vásárhelyi Jovány Busz Kft.-nél még bűncselekmény gyanúja is felmerült, valamint az utasok testi épsége volt veszélyeztetve egy nem szabályosan beszerelt eszköz miatt. A társaság vezetője mást mond, szerinte ez így nem igaz.