A fideszes és az ellenzéki jelölt is felavatta ugyanazt a kerékpárutat, utóbbi még gyerekeket is vitt

Háromnegyed óra különbséggel posztolta közösségi oldalára a fideszes Mihálffy Béla és az ellenzéki-közös Mihálik Edvin még vasárnap, hogy átadták a Szegedet Bordánnyal összekötő kerékpárút utolsó szakaszát. Mihálik a mellé telepített iskolásokkal tette színesebbé az átadóról készült képeket, de ami még érdekesebb, hogy ősszel egyszer már félig-meddig átadták a kerékpárutat.

Bordány mintegy tíz kilométerre fekszik Szeged határától, a dél-alföldi nagyvárostól észak-nyugatra egy mellékúton. Valamivel több mint háromezren lakják, de a környező falvakkal együtt indokolt volt már, hogy kerékpárút kösse össze Szegeddel.

Egyszer már félig-meddig átadták

A bringaút legnagyobb része már évekkel ezelőtt elkészült, volt azonban egy 3,7 kilométeres szakasz – a Szeged-Sziksósfürdőre vezető Vereshomok út és a Kulipintyó csárda közötti –, amit csak 2021 tavaszán kezdtek el építeni. Márciusnak végén ki is ment az MTI-n egy közlemény a szegedi önkormányzattól, amiben arról írtak, hogy miután ez a szakasz elkészült, a két település között már végig lehet majd biciklizni biztonságosan, az autóforgalomtól szeparáltan.

A kivitelező Vízép Holding Építő és Szolgáltató Kft. az akkori tervek szerint az év utolsó negyedévében végez a munkával, ami bruttó 340 millió forint európai uniós támogatásból és 84 millió forint szegedi önkormányzati forrásból valósult meg.

Az új bicikliútszakasz végül el is készült október végére, a szegedi alpolgármester, Nagy Sándor pedig tartott is egy gyors sajtótájékoztató, amiről az önkormányzati hírportál is tudósított. Nagy akkor arról beszélt, hogy „ez a beruházás is azt a várospolitikai célt szolgálja, hogy Szegeden és a város könyékén minél többen járjanak kerékpárral akár szórakozni, akár oktatási vagy egészségügyi intézménybe igyekeznek, akár a munkahelyükre”.

Fotó: Nagy Sándor / Facebook

Ez a szakasz azért is volt kiemelten fontos az önkormányzatnak elmondása szerint, mert valójában egy elővárosi kerékpárút, ami bár Bordányba vezet, Kiskundorozsma külső részén még egy ritkán lakott szegedi térség is található. Korábban történt már itt halálos kiementelű baleset is, „ezért is tartottuk fontosnak, hogy biztonságosabbá tegyük a városnak ezen a részen is a biciklis közlekedést”.

Hogy miért volt szükséges a kerékpárutat kétszer is átadni fél éven belül, arról megkérdeztük Nagyot és a két képviselőjelöltet is. Az alpolgármester arról írt válaszában, hogy októberben a kerékpárút még nem volt kész, de a lakosság már elkezdte használni, „így a projekt során, ha úgy tetszik, munkaközi tájékoztatást tartottam, ahogy ezt más projektek során is szoktuk”. Szalagátvágós átadás októberben valóban nem volt, de például a szegedi önkormányzathoz köthető szeged.hu hírportál Elkészült a Szegedet Bordánnyal összekötő bicikliút még hiányzó szakasza, már közlekednek is rajta címmel úgy számolt be a hírről, mintha vége is lett volna a projektnek, és Nagy beszédében is úgy kommunikált, mintha valami végére értünk volna.

Mihálffy Béla fideszes jelölt azt írta a Szegedernek, hogy „a város egyszer már valóban átadta Nagy Sándor alpolgármester úr közreműködésével a kerékpárutat, ezért engem is meglep, hogy a város részéről miért volt szükség még egy átadóra”. Mihálik Edvin pedig úgy reagált, hogy „a beruházás átadására nem októberben került sor”, hiszen a műszaki átadás-átvétel is csak november 23-án kezdődött meg, decemberig pedig engedélye sem volt az útnak.

Fogjad szépen a szalagot a képviselőjelölt úr mellett

Akárhogyis, eltelt aztán közel öt hónap, és március 20-án, vasárnap ténylegesen is átadták a beruházást – ugyanazt, amit októberben. De tényleg ugyanazt, és erről az ellenzéki jelölt Facebook-posztja árulkodik is. Mihálik leírja, hogy közel 4 kilométernyi kerékpárút készült el 340 millió uniós és 84 millió forintos önkormányzati forrásból, illetve némi csapadékvíz-elvezetést is csináltak, meg egy gyalogosátkelőt Dorozsmán.

Mihálik Edvin azt írta az említett posztban, hogy „öröm átadni egy megvalósult beruházást, de különösen igaz ez a biciklis fejlesztésekre, hiszen Szeged az ország kerékpáros fővárosa”. Ami ennél érdekesebb, hogy 

a szalag átvágásában három kisiskolás volt segítéségére.

Ez főleg annak fényében furcsa, hogy jellemzően a baloldal felől érkezik a kritika, hogy a vidéki fideszes politikusoknak nem szabadna gyermekeket szerepeltetnie biodíszletként az ehhez hasonló eseményekkor.

Megkérdeztük Mihálikot, hogy szerinte elfogadható-e – akár kampányidőszakban, akár azon kívül – gyermekeket szerepeltetni politikai eseményeken, amire úgy felelt, hogy a a gyerekeket nem ők állították oda szándékosan, hanem a Sziki Teljesítménytúra résztevői közül néhányan, szüleik jelenlétében és hozzájárulásával vettek részt a szalag átvágásán. „Egy uniós támogatással megvalósult projekt átadója nem kampányesemény, az arról készült Facebook-bejegyzés pedig szigorúan csak a fejlesztés részleteinek bemutatására szorítkozott” – írta. Ugyanerről megkérdeztük Nagyot és Mihálffyt is (előbbi ugye párttársa Miháliknak), Mihálffy azt írta, ellenfele tevékenységét ezután sem kívánja minősíteni. Nagy Sándor szerint sem az esőben kivezényelt kisiskolások voltak, hanem a teljesítménytúra résztvevő közül a helyszínen vállalkozók.

Percre pontosan háromnegyed órával később Mihálffy Béla fideszes jelölt is posztolt, ő gyerekek helyett a bordányi és az üllési polgármesterrel biciklizve fényképezkedett. Mihálffy arról írt, hogy „több évtizedes álma vált valóra a dorozsmaiaknak és bordányiaknak azzal, hogy elkészült a kerékpárút”, és hogy ő személyesen évek óta küzdött az út megvalósításáért. „Ma délután Tanács Gáborral, Bordány polgármesterével és Nagy Attilával, Üllés polgármesterével közösen felavattuk az utat. Köszönjük, hogy ilyen sokan csatlakoztak hozzánk!” – írta a posztban.

Megkérdeztük Mihállfyt, hogy miért tartotta szükségesnek külön átadni a kerékpárutat, ami elméletileg ugye önkormányzati projekt, illetve hogy neki személy szerint milyen érdemei vannak ebben. Erre azt írta, hogy kiskundorozsmai önkormányzati képviselőként tíz évig küzdött a szakasz megvalósításáért. „Többször szólaltam föl a közgyűlésben, illetve a Városüzemeltetési és Fejlesztési bizottság ülésein is a balesetveszélyes útszakaszon a kerékpárút megépítéséért. Az építkezés alatt végig együttműködtem a Polgármesteri Hivatal illetékes irodáival a megvalósítás érdekében” – válaszolta.

Érdeme a kormánynak, hogy nem akadályozta meg

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kormánynak volt-e szerepe a fejlesztésben. Erre Mihálffy úgy felelt, hogy közvetett szerepük van „az Európai Uniós fejlesztési források allokálásában, illetve a hivatali és engedélyeztetési eljárások jelentős része is a Kormányhivatalhoz tartozik. Ezért úgy gondolom, hogy a kormánynak is van érdeme a beruházás megvalósulásában”.

Nagy Sándor ugyanerre a kérdésre azt írta, hogy „a kormánynak annyi érdeme kétségtelenül van, hogy nem akadályozta meg a projektet, mert ez az uniós forrás a város TOP-os keretéből történt, és ha nagyon akarják, biztos tudtak volna valami nehézséget támasztani. De nem támasztottak, és ezt írjuk a javukra”.